BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Indulásra kész a GYSEV-nek gyártott FLIRT

Három nagy magyarországi megrendelésen dolgozik a svájci Stadler vasúti járműgyártó társaság és annak magyarországi leányvállalata. Utóbbi a közelmúltban bővítette szolnoki és pusztaszabolcsi bázisát, jelenleg pedig motorvonat-karbantartó együttműködésekről egyeztet

Októberben indul az első FLIRT villamos motorvonat a svájci Stadler lengyelországi gyárából Magyarországra. A szerelvényt – amelyet a GYSEV Zrt. rendelt – hamarosan további három követ. Kocsiszekrényük a társaság szolnoki üzemében készült. A kész szerelvényt a tervek szerint mozdony vontatja majd a magyar-szlovák határig (valószínűleg Hidasnémetiig), ahonnan viszont már „saját lábon” jut el Győrbe, mert a Stadler korábbi szállításainak köszönhetően már megvan a FLIRT magyarországi típusengedélye. Üzembe helyezését még hatósági futópróba előzi meg.

Minderről Dunai Zoltán, a Stadler Rail Csoport országigazgatója tájékoztatta a Világgazdaságot. „Két másik magyarországi megrendelésre is dolgozunk. A nyáron kaptunk megbízást a MÁV-tól és ismét a GYSEV-től 42+6 FLIRT villamos motorvonat gyártására. Ezeknek a kocsiszekrényei is Szolnokon készülnek, az összeszerelésük azonban Svájcban történik majd. A Lengyelországból várt vonatokhoz hasonlóan ezeket is csak a határig (Hegyeshalomig) húzza majd mozdony” – mondta.

A 267 millió eurós megrendelésre készülő vonatok jelentős magyarországi beszállítási hányaddal készülnek, a fényezett kocsiszekrényeket ugyanis teljes egészében a szolnoki üzemben gyártják. A Stadler a szolnoki üzemet alkalmassá tette összeszerelésre is, ám a rendkívül szűk szállítási határidők miatt a vonatokat Svájcban szereli össze a társaság. A tendert ugyanis a vártánál később írták ki a vasúttársaságok, így viszont csak kemény munkával tartható a 2015. szeptember 30-i szállítási határidő. Időprésben vannak a beszállítók is, van olyan részegység, például a kerékpár, amelyre 16-18 hónappal korábban le kell adni a megrendelést. „Nem tettünk le a hazai összeszerelésről sem, de a prioritásaink között első helyen az áll, hogy a járműveket a megadott határidőre átadjuk. A második legfontosabb szempont természetesen az, hogy minél nagyobb magyar beszállítói hányadot érjünk el a 48 FLIRT esetében, ezért továbbra is cél, hogy a kocsiszekrények gyártása mellett a betétkocsik összeszerelésének egy kisebb részét is hazahozzuk” – magyarázta az igazgató.

A Stadler pusztaszabolcsi üzemében a MÁV-nak korábban szállított 60 FLIRT és a Bombardier 10 Talent vonatának a javítása és a karbantartása folyik. Ugyanott megoldható lenne a GYSEV-nek és a MÁV-nak most készülő szerelvények szervize is, de erről még nincs döntés. Dunai Zoltán tájékoztatása szerint a feladatra várhatóan olyan együttműködés jön létre, amelynek eredményeként az alap- és a magas szintű karbantartás esetleg más-más telephelyen történik.

A pusztaszabolcsi leányvállalat telephelyeként a szolnoki üzem területén nyitott forgóváz revíziós központot a Stadler, ahol a társaság által gyártott összes, Európában használt, sőt, akár más cégek által gyártott forgóvázakat is javítják. A nemrég átadott beruházásnak köszönhetően az eddigi duplájára, évi 1,5-2 milliárd forinttal nőhet a pusztaszabolcsi egység árbevétele. Már javítottak itt Olaszországból és Lengyelországból érkezett forgóvázakat, de hamarosan megfordulnak itt az elsőként Magyarországon üzembe helyezett FLIRT-ök hordművei is, miután a vonatok lefutották az egymillió kilométerüket. Jövőre Németországból is Ausztriából is vár az üzem FLIRT, illetve emeletes KISS vonatokba szerelt forgóvázakat. Magyar magyarországi iparvállalatok is érdeklődnek A23-as és A25-ös dízelmozdonyaik forgóvázainak psuztaszabolcsi szervize iránt. A javítással ma 13-an foglalkoznak, a létszám 2015-re 50-55 főre nőhet, ezért szükség lehet a három műszak bevezetésére is.

A bázis értékesítené kerékeszterga kapacitásait is, mely célból a GYSEV egy nemrégiben kiírt tenderén indulni kíván. A magyarországi Stadler csoport árbevételén belül a belföldi megrendelés aránya tavaly nagyjából 6 százalékot tett ki, az idei arány 30 százalék körül várható a MÁV-tól és a GYSEV-től kapott megbízás miatt.

A svájci társaság a napokban az Észtországba szállított dízel FLIRT motorvonattal mutatkozott be a moszkvai, széles nyomtávú vasúti kiállításon. Eddig két nagy ottani megbízása van: a Transzmasholdingnak dízel motorvonat meghajtást szállít, az év végén elkészülő új fehérorosz Stadler gyárban pedig 25 emeletes villamos motorvonatot készül a moszkvai repülőtéri gyorvasutat üzemeltető Aeroekszpressznek.

Díszpolgárság Szolnokon

Peter Spuhler (54), a Stadler csoport tulajdonosa és első számú vezetője a közelmúltban átvehette Szolnok díszpolgári címét a Stadler vasúti járműgyártó beruházás Szolnokra gyakorolt jelentős hatása miatt. A társaság mára nem csak jelentős helyi foglalkoztatóvá vált a városban, kiemelt szerepe van a város vasúti hagyományainak a fejlesztésében és a megújításában, továbbá a szolnoki sport és kultúra támogatásában. Peter Spuhler 1987-ben vásárolta meg az akkor még csak 18 fős és mindössze 4,5 millió svájci frank forgalmú Stadler Fahrzeuge AG-t. A csoport ma már világszerte több, mint 5000 munkatársat foglalkoztat, árbevétele eléri a másfél milliárd svájci frankot.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.