Októberben indul az első FLIRT villamos motorvonat a svájci Stadler lengyelországi gyárából Magyarországra. A szerelvényt – amelyet a GYSEV Zrt. rendelt – hamarosan további három követ. Kocsiszekrényük a társaság szolnoki üzemében készült. A kész szerelvényt a tervek szerint mozdony vontatja majd a magyar-szlovák határig (valószínűleg Hidasnémetiig), ahonnan viszont már „saját lábon” jut el Győrbe, mert a Stadler korábbi szállításainak köszönhetően már megvan a FLIRT magyarországi típusengedélye. Üzembe helyezését még hatósági futópróba előzi meg.
Minderről Dunai Zoltán, a Stadler Rail Csoport országigazgatója tájékoztatta a Világgazdaságot. „Két másik magyarországi megrendelésre is dolgozunk. A nyáron kaptunk megbízást a MÁV-tól és ismét a GYSEV-től 42+6 FLIRT villamos motorvonat gyártására. Ezeknek a kocsiszekrényei is Szolnokon készülnek, az összeszerelésük azonban Svájcban történik majd. A Lengyelországból várt vonatokhoz hasonlóan ezeket is csak a határig (Hegyeshalomig) húzza majd mozdony” – mondta.
A 267 millió eurós megrendelésre készülő vonatok jelentős magyarországi beszállítási hányaddal készülnek, a fényezett kocsiszekrényeket ugyanis teljes egészében a szolnoki üzemben gyártják. A Stadler a szolnoki üzemet alkalmassá tette összeszerelésre is, ám a rendkívül szűk szállítási határidők miatt a vonatokat Svájcban szereli össze a társaság. A tendert ugyanis a vártánál később írták ki a vasúttársaságok, így viszont csak kemény munkával tartható a 2015. szeptember 30-i szállítási határidő. Időprésben vannak a beszállítók is, van olyan részegység, például a kerékpár, amelyre 16-18 hónappal korábban le kell adni a megrendelést. „Nem tettünk le a hazai összeszerelésről sem, de a prioritásaink között első helyen az áll, hogy a járműveket a megadott határidőre átadjuk. A második legfontosabb szempont természetesen az, hogy minél nagyobb magyar beszállítói hányadot érjünk el a 48 FLIRT esetében, ezért továbbra is cél, hogy a kocsiszekrények gyártása mellett a betétkocsik összeszerelésének egy kisebb részét is hazahozzuk” – magyarázta az igazgató.
A Stadler pusztaszabolcsi üzemében a MÁV-nak korábban szállított 60 FLIRT és a Bombardier 10 Talent vonatának a javítása és a karbantartása folyik. Ugyanott megoldható lenne a GYSEV-nek és a MÁV-nak most készülő szerelvények szervize is, de erről még nincs döntés. Dunai Zoltán tájékoztatása szerint a feladatra várhatóan olyan együttműködés jön létre, amelynek eredményeként az alap- és a magas szintű karbantartás esetleg más-más telephelyen történik.
A pusztaszabolcsi leányvállalat telephelyeként a szolnoki üzem területén nyitott forgóváz revíziós központot a Stadler, ahol a társaság által gyártott összes, Európában használt, sőt, akár más cégek által gyártott forgóvázakat is javítják. A nemrég átadott beruházásnak köszönhetően az eddigi duplájára, évi 1,5-2 milliárd forinttal nőhet a pusztaszabolcsi egység árbevétele. Már javítottak itt Olaszországból és Lengyelországból érkezett forgóvázakat, de hamarosan megfordulnak itt az elsőként Magyarországon üzembe helyezett FLIRT-ök hordművei is, miután a vonatok lefutották az egymillió kilométerüket. Jövőre Németországból is Ausztriából is vár az üzem FLIRT, illetve emeletes KISS vonatokba szerelt forgóvázakat. Magyar magyarországi iparvállalatok is érdeklődnek A23-as és A25-ös dízelmozdonyaik forgóvázainak psuztaszabolcsi szervize iránt. A javítással ma 13-an foglalkoznak, a létszám 2015-re 50-55 főre nőhet, ezért szükség lehet a három műszak bevezetésére is.
A bázis értékesítené kerékeszterga kapacitásait is, mely célból a GYSEV egy nemrégiben kiírt tenderén indulni kíván. A magyarországi Stadler csoport árbevételén belül a belföldi megrendelés aránya tavaly nagyjából 6 százalékot tett ki, az idei arány 30 százalék körül várható a MÁV-tól és a GYSEV-től kapott megbízás miatt.
A svájci társaság a napokban az Észtországba szállított dízel FLIRT motorvonattal mutatkozott be a moszkvai, széles nyomtávú vasúti kiállításon. Eddig két nagy ottani megbízása van: a Transzmasholdingnak dízel motorvonat meghajtást szállít, az év végén elkészülő új fehérorosz Stadler gyárban pedig 25 emeletes villamos motorvonatot készül a moszkvai repülőtéri gyorvasutat üzemeltető Aeroekszpressznek.
Díszpolgárság Szolnokon
Peter Spuhler (54), a Stadler csoport tulajdonosa és első számú vezetője a közelmúltban átvehette Szolnok díszpolgári címét a Stadler vasúti járműgyártó beruházás Szolnokra gyakorolt jelentős hatása miatt. A társaság mára nem csak jelentős helyi foglalkoztatóvá vált a városban, kiemelt szerepe van a város vasúti hagyományainak a fejlesztésében és a megújításában, továbbá a szolnoki sport és kultúra támogatásában. Peter Spuhler 1987-ben vásárolta meg az akkor még csak 18 fős és mindössze 4,5 millió svájci frank forgalmú Stadler Fahrzeuge AG-t. A csoport ma már világszerte több, mint 5000 munkatársat foglalkoztat, árbevétele eléri a másfél milliárd svájci frankot.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.