Stanislaw Lem, a közép-európai Asimov egyik regényében egy több száz éves útról visszatérő, a hibernálásból ébredő űrhajósokról ír, miként illeszkednek be az új, maximálisan biztonságos világba. Minden automatizált: autók helyett például önműködő „suhanókon” közlekednek a népek. A főszereplő egy régiségkereskedésben megveszi az utolsó autók egyikét, kitépi a szuperbiztos elektronikát és elhagyatott vidéken vadul száguldozni kezd.
A legtöbben azonban nem ilyen okból tartanák a saját kezükben a gépkocsi irányítását, és nem is azért, mert féltékenyek egy számítógép vezérlésre. Sokan azt mondják: minden operációs rendszert meg lehet hekkelni. És akkor kész a baj.
Az ORC International ezer embert kérdezett meg arról, mit szólnának egy önmagát kormányzó autóhoz. Furcsa módon a Chubb Group of Insurance Companies rendelésére készült reprezentatív felmérésben mindössze 18 százalék válaszolt úgy, hogy megvásárolna egy robotautót.
Mindössze 22 százalék állította, hogy biztonságban érezné magát egy saját magát vezető autóban, a válaszadók kétharmada pedig egyértelműen tart ettől a találmánytól. Az aggodalom mértékét jól jelzi, hogy mindössze 13 százalék állította: akár szundítana is egyet, miközben a robotpilóta teszi a dolgát.
A Forbes megjegyzi, hogy az autósok nem értik, egy robot által vezérelt jármű mennyivel biztonságosabb lehet. A tengerentúlon évente átlag 30 ezer ember hal meg közúti balesetben és ezek túlnyomó részét a vezető hibája okozza. A számítógép az emberrel ellentétben nem hajlamos arra, hogy felesleges kockázatokat vállaljon és nem is kalandozik el vezetés közben. A lap szakértői szerint ez azt jelenti, hogy az olyan tech cégek, mint a Google vagy az elektromos szuperautók gyártásában remeklő Tesla nagyobb eséllyel csábítja majd el az automata kocsik első barátait, mint a Mercedes vagy a Cadillac. A hagyományos autómárkák vásárlói köre ugyanis egyrészt túlzottan árérzékeny ahhoz, hogy kifizesse a technológia árát, másrészt nem is tart igényt rá.
Ugyanakkor érdekes, hogy a felmérés résztvevői szívesen költenének olyan technológiákra, amelyek a robotikus autóvezérlés elengedhetetlen feltételei. A válaszadók 88 százaléka például szívesen fizet többet az autóért, ha az rendelkezik a sávelhagyásra figyelmeztető rendszerrel, 77 százalék pedig az ütközésgátló szenzorokért hajlandó mélyebben a zsebébe nyúlni. A válaszadók 70 százalékát a továbbfejlesztett sebességtartó rendszer is vonzza. Ez a technológia lehetővé teszi, hogy az autó „magától” tartsa a forgalomhoz mérten optimális sebességet és a biztonságos követési távolságot. Az talán nem meglepő, hogy 33 százalék áldozna plusz pénzt az automatikus parkoló rendszerekre azért, hogy egy gombnyomással és némi fékezéssel beállhasson a szűkebb parkolóhelyekre is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.