BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kifinomult autó, ragadozó forma

A harmadik generációs Lexus IS-re tökéletesen illik a mondás, miszerint amelyik kutya ugat, az nem harap.

A vadonatúj Lexus IS sok tekintetben az 1999-es első generációra emlékeztet. Fejlesztésekor nem titkoltan az akkori 3-as BMW sportossága volt a mérce, 2005-ben debütált utódjával viszont inkább a Mercedes C-osztály kifinomultságát próbálták felülmúlni a japánok.

Nos, elég egy pillantást vetni a Lexus harmadik generációs középcsatárára, amely ízig-vérig sportlimuzinnak tűnik! Formaterve már önmagában is határozottan rámenős, az F Sport verziónak pedig agresszív hűtőrács és kötények, továbbá 18 colos alufelnik kölcsönöznek vadorzó külsőt - a részletgazdag látvány ellenére (változattól függően) szenzációs 0,25-0,28 Cw a karosszéria légellenállási együtthatója.

Méreteit illetően elődjénél 80 mm-rel hosszabb, 10 mm-rel szélesebb és 5 mm-rel magasabb az IS, a tengelytávon pedig 70 mm-t nyújtottak. Vékonyabb az első ülések kialakítása is, úgyhogy mindent összevetve 85 mm-rel tágasabb a hátsó utasok lábtere, ami a Lexus állítása szerint kategóriaelső. Akárhogy is, négy átlagos magasságú felnőttnek és csomagjaiknak kényelmes férőhelyet nyújt az autó. A belső kidolgozás makulátlan és a felhasznált anyagok minősége választékos, a feketén kívül akár bézs, szürke vagy vörös színű bőrkárpitozás is kérhető. Izgalmas és jól áttekinthető a markánsan tagolt műszerfal, a „szent kvarcóra" helyett végre ízléses analóg óra került a középkonzolra, a kétzónás klíma érintésérzékeny hőmérséklet-szabályzása pedig modern megoldás. A multimédiás és navigációs rendszer miniatűr joystick-kezelőszervét viszont továbbra sem zártam a szívembe, de a GS-hez képest legalább finomítottak a menürendszeren - utóbbi mellett immár a navigátor is tud magyarul. Az F Sport modellekhez pedig nem csupán határozott formázású sportülések, sportkormány és alumínium pedálsor, hanem sokkal látványosabb műszeregység is jár: az LFA szuper-sportkocsiéhoz hasonló, teljesen digitális kijelzőn gombnyomásra jobbra csúszik a körgyűrű (a középpontba helyezett fordulatszámmérővel együtt) és a felszabaduló helyen temérdek információ között lapozgathatunk.

Az eddiginél mélyebb vezetési és sportosabb kormány-pozíción kívül a kocsi vezethetősége is az eredeti IS-re emlékeztet. Precízen manőverezhető és élmény vele agilisan kanyarodni, hiszen a kormányzás közvetlen, a rásegítés mértéke ideális és még némi visszajelzést is kapunk. Ugyancsak telitalálat az elöl kettős keresztlengőkaros, hátul többlengőkaros felfüggesztések hangolása! Pont annyira feszes, hogy jól fogja az utat és stabilan forduljon a hátsókerékhajtású Lexus, miközben a rugózási komfort is kellemesnek tűnik. Az F Sport adaptív lengéscsillapítása pedig az üzemmód-választóval (Eco, Normal, Sport és Sport S+) amúgy is bekeményíthető - egyúttal a gázreakciókat, a váltót és a szervokormányt is élesre állítja.

Csakhogy az IS 300h utcahosszal jobb hibridnek, mint sportlimuzinnak. Nem a 2,5 literes, Atkinson-ciklusú négyhengeres benzines (181 LE/221 Nm) és a villanymotor (143 LE/300 Nm) 223 lóerős összteljesítménye kevés. Még csak nem is a menetdinamika vérszegény, egyszerűen természetellenes érzés a hibridet meghajszolni. A bolygóműves nyomatékelosztó miatt a váltási érzet nulla, hiába kapcsolgatunk a kormány mögötti fülekkel a hat virtuális fokozat között. Padlógázra az egekbe szökik és ott is marad a fordulatszám, a motor pedig nyers, monoton hangon zúg. Az egésznek nem sok köze van az aktuális gyorsuláshoz, sebességhez. Tudják ezt a Lexusnál is, ezért bevetették a hanggenerátort: még szerencse, hogy kikapcsolható, mert a V8-as „playback" még az egyébként kristálytiszta hangzású, 15 hangszórós Mark Levinson csúcshifiből is olyan, mintha egy Sokol rádióból szólna.
Úgyhogy jobb békés stílusban, laza tempóval csendesen suhanni és rájátszani a minél hosszabb „villamos” szakaszokra. Ilyenkor kulturáltságával, szerény fogyasztásával és emissziójával, valamint egyébként alacsony fenntartási költségeivel az IS 300h képes árnyékba állítani a 2,0 literes dízel ellenfeleit – kétség kívül a legjobb négyhengeres hibrid. Az IS 250-es már közelebb áll a sportos vezetési élményről alkotott fogalmainkhoz. A lendületes haladáshoz ezt is pörgetni kell becsülettel, de 2,5 literes V6-osnak legalább szép a hangja. Igazság szerint azonban ez sem egy nagy teljesítményű, kihegyezett motor a maga 208 lóerejével, a hatfokozatú automatával egyetemben inkább a kifinomultság terén jeleskedik.

A nagyvonalú alapfelszereltség ellenére a konkurensekhez viszonyítva kedvező az IS 250-es 8 millió, illetve az IS 300h 9 millió forint alatti indulóára. Ráadásul minél gazdagabban felszereljük (újdonságként automata távfényasszisztens, sávelhagyásra figyelmeztetés, holttérfigyelés és a tolatáskor a mögöttes keresztirányú forgalmat jelző rendszer), annál nagyobb az árelőnye!

Immár az összes Lexus elérhető vegyes hajtással

ÉRTÉKESÍTÉSEK Frissített modellkínálatnak köszönhetően a 2011-es kisebb megtorpanás után tavaly lendületesen bővült, 404 ezerről 515 000 darabra (+27,5%) nőtt a Lexus globális értékesítése. Az idei évre pedig már 579 000 darab a célkitűzés. Európa ebből hozzávetőleg 10 százalékkal (2012-ben 52 000, 2013-ban 59 000 darab) veszi ki a részét, ahol a márka piaci részesedése Hollandiát és Lengyelországot (mindkettő 2,2%) követően Magyarországon (2,0%) a legnagyobb. Mivel a japán prémiummárka ügyfelei döntő többségében hibridként veszik az autót, nem véletlen, hogy az új IS kínálatból száműzték a dízelmotort, s a Lexusok közül utolsóként benzines-elektromos hajtást kapott helyette.




IS 300h IS 250

BENZINMOTOR

Összlökettérfogat (cm3):

2494 2500

Hengerek/szelepek:

S4/16 V6/24

Max. teljesítmény (kW/LE/perc):

133/181/6000 153/208/6400

Max. forgatónyomaték (Nm/perc):

221/4200-5400252/4800

VILLANYMOTOR

Max. teljesítmény (kW/LE):

105/143 –

Max. forgatónyomaték (Nm):

300–

HIBRID RENDSZER

Max. teljesítmény (kW/LE/perc):

164/223 –

Sebességváltó:

bolygómű 6 aut.

Hosszúság/szélesség/magasság (mm):

4665/1810/1430

Tengelytáv (mm):

2800

Nyomtáv elöl/hátul (mm):

1535/1550

Fordulókör (m):

10,4

Saját tömeg/teherbírás (kg):

1620/510 1555/535

Csomagtér (l):

450 480

Üzemanyagtank (l):

66

Gyorsulás 0–100 km/h (s):

8,3 8,1

Max. sebesség (km/h):

200 225

Város/országút/vegyes (l/100 km):

4,3 8,6

CO2-kibocsátás (g/km):

99 199

A modell alapára (Ft):

9 990 000 8 990 000 -->

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.