Az első, regionális GYSEV FLIRT avatására néhány nappal az üzembe helyezés előtt került sor, Sopronban. A járművet Németh Lászlóné nemzeti fejlesztési miniszter, Dávid Ilona GYSEV elnök, és Kövesdi Szilárd GYSEV vezérigazgató jelenlétében adta át Dunai Zoltán, a gyártó Stadler hazai országigazgatója.
A két új motorvonat gyártásáról a GYSEV és a Stadler 2012 áprilisában írt alá szállítási szerződést. Az említett, Sopron–Szombathely–Szentgotthárd vasútvonal korszerűsítési projekt a vonatbeszerzésen túl magába foglalta a Sopron–Szombathely vonal korábban elkezdett rekonstrukciójának befejezését, és magának a vonalnak a Szombathely–Szentgotthárd teljes felújítását is. Ennek keretében összesen 110 kilométernyi hosszúságú vasútpályát újítottak fel, amely eredményeként az elérhető pályasebesség 120 kilométer/órára emelkedett. 49,8 milliárd forintos projektből mintegy 42,3 milliárd forint az Európai Unió támogatása. Ezen belül a négydarabos vonatflotta 20,332 millió eurót, azaz mintegy 6 milliárd forintot tett ki.
A vonatokat hazai szakemberek helyezték üzembe, a helyszín a Stadler magyarországi, pusztaszabolcsi karbantartó központja volt. Az üzembe helyezés során a Stadler munkatársai szorosan együttműködtek a Nemzeti Közlekedési Hatóság szakembereivel, akik a járműveket a Győr–hegyeshalmi vonalon az ilyenkor szokásos szigorú műszaki és hatósági ellenőrzéseknek vetették alá. Az első két leszállított jármű a tesztek során minden követelménynek tökéletesen megfelelt, a hatóság ennek alapján állíthatta ki a forgalomba állításhoz szükséges üzembe helyezési engedélyt. A GYSEV FLIRT-ökhöz azért nem kellett új típusengedélyt megszerezni, mert a járművek azonos kivitelűek a MÁV-nak korábban szállított vonatokkal. A szállítási szerződés értelmében a Stadlernek az első vonatot december végéig, a másodikat vonatot január végéig kellett volna csak leszállítania, de – a MÁV projekthez hasonlóan – ezúttal is korábban, mintegy 60 vonatnappal előbb adta át a járműveket a megrendelőnek. A vonatok kocsiszekrényei a Stadler szolnoki üzemében készültek, míg a végösszeszerelésük a svájci járműgyártó lengyelországi üzemében, Siedlicében történt.
Az egyáramnemű, alacsonypadlós, óránként 160 kilométer megtételére képes járművek 200 ülőhellyel és 164 állóhellyel rendelkeznek, a páholyos ülések aránya 95 százalék. A GYSEV FLIRT-öket a kor követelményeinek megfelelően korszerű utastájékoztató rendszerrel, légkondicionáló berendezéssel, kerékpárok szállítására is alkalmas multifunkcionális terekkel, mozgáskorlátozottak számára is könnyedén igénybe vezető mellékhelyiséggel, továbbá wifi internettel, illetve mobiltelefonok és laptopok töltésére alkalmas hálózati csatlakozókkal látták el. A GYSEV állomásain és megállóhelyein nemrég kialakított, 55 centiméter magas peronokról közvetlenül, lépcső nélkül lehet belépni a vonatokba.
Tíz perc késést is behozhat, légfék nélkül
A jármű gyorsulása a FLIRT-ökre jellemző, 1,2 méter/szekundumnégyzet, ennek köszönhetően akár 10 perces késést is be tud hozni. Erre ma Magyarországon a MÁV FLIRT-ökön kívül egyetlen más típusú motorvonat sem képes. Az utasokkal teli jármű mindössze 28 másodperc alatt éri el a 100 kilométer/órás sebességet. A FLIRT a fékezési technikájában is jelentős értékeket képvisel: 120 kilométer/óráról üzemi fékkel fékezve is meg tud a légfék használata nélkül állni, vagyis a felhalmozott mozgási energiát villamos energiává alakítva, szinte teljes egészében visszatermeli azt a felsővezetékbe.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.