Az Infiniti azt állítja, a márka nagykövete,Sebastian Vettel is részt vett a vadonatúj Q50-es fejlesztésében - legalábbis a kormányzás, a fékek és a futómű finomhangolását segítette. Nyomták is a videót becsülettel, ahogy a német versenyző temérdek műszerrel és laptoppal telepakolt prototípust vezet, majd a mérnökcsapattal elemez és beszélget. Szkeptikusan ugyan, de végül felfokozott kíváncsisággal és elvárásokkal ülünk a volán mögé.
Ha másért nem, hát azért, mert szériagyártású autóban ez a világ első elektronikus kormányműve. Tudniillik az Infiniti ezentúl nem csupán a német prémiummárkák (Audi A4, BMW 3-as és Mercedes C-osztály) és a másként gondolkodók alternatívája kíván lenni, hanem a japánosan egyedi formavilágon és minőségen kívül innovatív technikai megoldásokkal igyekszik kitűnni a vetélytársak közül.
A Q50-es kétféle motorváltozata közül a 2,2-es dízelhez feláras opció, míg a hibridhez alapáron jár a DAS. Jó is ez így, mert a menetdinamika-kapcsolóval (vagy külön a menürendszeren belül) nem csak a rásegítés mértéke, de az áttétel is állítható. Így aztán a kormányzás olyan pengeéles és veszettül gyors lehet, hogy az már megszokást kíván.
Őszintén szólva a békésebb gázolajoshoz felesleges megrendelni, nem igazán illik hozzá és csak idegessé teszi az autót. Amúgy az Infiniti első dízel, illetve négyhengeres motorja voltaképpen a Mercedestől származik. Sajnos ez sem garancia a kifinomultságra: hidegindításkor és erőteljes gázadásra nyersen kerreg, alapjáraton pedig érezni némi vibrációt a kormányon, de legalább részterheléskor csendesen végzi a dolgát. 2,2 literből 170 lóerőt és 400 Nm-t hoz ki, ami hatfokozatú manuális, vagy a kormány mögötti magnézium billentyűkkel is kapcsolgatható hétgangos automata közbeiktatásával jut a hátsó kerekekhez. Megnyerőnek nem mondanám a produkcióját, inkább csak tisztességesen elboldogul az 1,75 tonnás autóval.
A Q50-es karakteréhez lényegesen jobban passzol a sportos hibrid-hajtás! A 3,5 literes V6-os benzinmotor (306 LE/350 Nm) és a villamos gép (68 LE/270 Nm) vegyespárosa 364 lóerős és 546 Nm-es összteljesítménnyel bír. Ezt már élmény megkergetni, a BMW ActiveHybrid 3-ast és a Lexus IS 300h-t lenyomva 5,1 másodperc alatt ugrik százra. Élénken reagál a gázadásra és lelkesen pörög fel, miközben valahonnan messziről még a hathengeres gurgulázása is hallatszik. Szerpentinen végre értelmet nyer, hogy a legapróbb kormánymozdulatra (ütközéstől-ütközésig 2,0-2,1 fordulat!) is azonnal ugrik az autó. Kár, hogy a visszajelzés egyelő a nullával, a kormányzás olyan steril, mintha számítógépes szimulátoron játszanánk. Városi forgalomban ugyanakkor kizárólag az elektromotorra támaszkodva is kellemesen gyorsít és egész hosszú szakaszokat lehet megtenni „villamosan” - ennek megfelelően fogyasztásunk 7,5-11,0 liter között ingadozott. Ráadásul a hibrid az Infiniti AWD összkerékhajtásával is konfigurálható, amelyik szükség esetén a nyomaték felét képes hátulról előre csoportosítani.
A Q50 Hybrid hátránya azonban, hogy a lítium-ion akkucsomag miatt az amúgy sem tágas 400-ról 300 literre csökken a csomagtér befogadóképessége. Mondjuk ahhoz képest, hogy az autó külméretei túlmutatnak az ellenfeleken és a középkategórián, az utastér helykínálata csupán átlagos. Mindazonáltal a vezetési környezet látványos, a kidolgozás makulátlan és a felszereltség is nagyvonalú. Azért a felhasznált anyagok minősége lehetne választékosabb, manapság a zongoralakk már nem különleges, s a rücskös alumínium, vagy lakkozott faberakások felett is eljárt az idő. Korszerű megoldás viszont a középkonzol dupla érintőképernyője: a 8 colos felsőn a feláras navigációt lehet vezérelni, a 7 colos alsón pedig az autó minden funkciója és online tartalmak érhetők el. A menürendszer olyan összetett és annyi minden személyre szabható (10 funkcióban 96 féle beállítás), hogy ezt ajánlott indulás előtt tanulmányozni. Ha mégis menet közben bogarászunk, őrködik a „biztonsági pajzs” csomagban rendelhető vezetéstámogató arzenál: sávelhagyásra figyelmeztetés, holttér-figyelés, adaptív tempomat, ráfutásos balesetveszélyre figyelmeztető és automatikusan vészfékező rendszer, tolatás közbeni ütközést megelőző rendszer, miegymás. Ám a DAS-hoz „árukapcsolt” aktív sávtartó berendezést meglehetősen engedékenyre hangolták, csak ritkán avatkozik be a kormányzásba, többnyire simán átlépjük a felfestést.
Mindent összevetve az Infiniti valódi ütőkártyája továbbra is a vibrálóan egyedi és karakteres, sportosan elegáns formában, és a diszkrécióban rejlik: aki nem akarja nagydobra verni, hogy van 9,3 (dízel), netán 14,2 (hibrid) millió forintja középkategóriás presztízsautóra, a Q50-essel aligha nyúl mellé.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.