BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Szórakoztató reklámok kellenek

A Café-csoport a reklámügynökségi piac különböző területein működő öt cégét egy nagy egységbe szervezi: a Café Creative, Café Média, Café Connection, Café Film és a Café Communications International összeáll, ebből lesz a Café Next. Az okokról, a piaci trendekről Gábor Iván ügyvezető igazgatóval beszélgettünk

– Javul a nemzetközi reklámpiaci hangulat?
– Egyértelműen igen a válasz, a piac optimista. A nyugat-európai biztosan, a kelet-európai piacok változóak, de például az orosz nagyon erős, gyorsan fejlődik. A jó vállalati hangulat serkenti, új technológiák, termékek jelentik az általános hajtóerőt.

– És a magyar piac?
– Nem fejlődik, nem jókedvű, kevés új dolog történik, túlélő üzemmódba kapcsoltak a vállalatok. Rettentő kevés termékbevezetés van, kevés az új szereplő: tipikusan olyan piac most a magyar, amelyből nehéz energiát, inspirációt meríteni. A reklámipar összbevétele jelentősen csökkent, de az ügynökségek száma nem. Sok cég bomlik föl, sok új jön helyettük. A bevétel 2008-tól nagyjából megfeleződött, erre a médiaköltésekből lehet következtetni: akkor 200 milliárd forint fölötti volt, ma – a kormányzati költések nélkül – 100 milliárd körül lehet.

– Hogy áll a Café az állami reklámokkal?
– Ez egy zárt piac jelenleg.

– Hol a Café helye a hazai reklámiparban?
– A Kreatív nyári listája alapján a reklámügynökségek közül nekünk volt a legnagyobb bevételünk. A Café Reklámnak 2012-ben 3,5 milliárd volt az árbevétele, a Café-csoport magyarországi és regionális cégei összesen nyolcmilliárd forint árbevételt realizáltak, ennek harmada külföldön jött be. Kelet-európában ott vagyunk az orosz, ukrán, szlovák, horvát, szerb, román, bolgár piacon, de partnerhálózatunk révén jelen vagyunk a cseheknél, lengyeleknél, a délszláv és a baltikumi régióban.

– Mivel győzik meg a partnert, miért jobb egy magyar cég, mint egy nemzetközi cég hazai irodája?
– Sokkal nagyobb a mozgásterünk. Szabadon döntünk mindenről, tőlünk függ, hogyan fejlesztünk, miközben együttműködhetünk bárkivel. Semmilyen központtal nem kell egyeztetni, nincs olyan terület, ahová nem léphetünk. Ügyfeleinket nem messze kötött szerződések kapcsolják hozzánk, folyamatosan bizonyítanunk kell.

– Milyen a kapcsolat a magyar reklámcégek közt?
– Mindig kemény a csata, mert alapvetően tenderezés útján lehet ügyfeleket nyerni. Abszolút versenypiacról van szó, de azért vannak emberi kapcsolatok. Volt már jobb hangulat is persze... Nekem 18 éves szakmai múltam van, minden nagyobb cég vezetőjét ismerem, normális a kapcsolat.

– És a kicsikkel?
– Olyan sok a kisebb szereplő, hogy nem ismerhetem mind. Fürgék, rugalmasak, de kérdés, mennyire képesek folyamatosan kiszolgálni egy nagy partnert.

– Kik a Café legnagyobb partnerei?
– Ötven-hatvan ügyfelünk van, akikkel éves szinten folyamatos a kapcsolat. Dolgozunk az OTP-vel, a Porsche Hungáriával, a Multiponttal, a Bonafarmmal, a Vision Expersszel, a Sanomával, a Sandozzal, a Csányi Alapítvánnyal, az MLSZ-szel, a Bols-szal, a Vodafone-nal, a MOL-lal és a BMW-vel is. Idén nagy partner volt még a Michelin, pr-ben szintén dolgozunk az OTP-vel; emellett ügyfelünk többek közt az NNG, a Vodafone, az AVON, a MOL, a Groupama, a UPC, a Xerox, a Siemens, a Tetra Pak és a Bonafarm csoport is.

– A kampányok közül melyikre a legbüszkébb?
– Ha csak egyet mondhatok, szakmailag a legbüszkébb az OTP stand-up sorozatára vagyok, egy koncepcióra épül, négy éve működik és ugyanolyan hatékony, miközben fejlesztjük, változtatjuk. A legtöbbet díjazott kampányunk pedig az AVON-nak készült.

– Most nagy változásban van a cég. Miről van szó pontosan?
– A Café specializált és integrált kommunikációs megoldásokat kínáló ügynökségcsoport. Korábban a specializáción volt a hangsúly, a csoportot kilenc cég: a Café Reklám, a Café Film, a Café Creative, a Café PR, a Café Design, a Café Connection, a Café Interactive, a Café Flowbrands és a Café Communications International alkotja. Két nagy terültre vonjuk össze erőinket: reklám és pr. A reklám területen megmarad a Café Design, mellette minden más szolgáltatást a Café Next fog össze, öt cégünket egy nagy egységbe szervezzük. A Café PR külön területen mozog, a Café Flowbrands szervezeti kommunikációs területen egészít ki.

– Miért van erre szükség?
– Bennünk nagyon sok ambíció van, fejlődni akartunk, akkor is, ha a piac nem teszi azt. Magunkból kell tehát energiát nyerni. Mi eddig specializált cégekkel integrált szolgáltatást nyújtottunk, most az integrációra kerül a hangsúly, és ezen belül nyújtunk egyformán erős, specializált szolgáltatásokat. Eddigi, nagyvállalati ügyfélkörünket megtartva, a kisebb és közepes cégeknek is hozzáférhetővé szeretnénk tenni a szolgáltatásainkat. Olyan modell kell, ahol egyszerűen lehet még többet, nagyon stabil színvonalon nyújtani.

– Sok átszervezés elbocsátással jár. A Café rákényszerül erre?
– A létszám nem fog csökkenni: arra számítok, hogy inkább nőni fog, de ez nem jelenti azt, hogy épp ugyanazok az emberek lesznek itt egy év múlva. Vezetői-középvezetői szinten nincs változás, és az irodaépületünkön belül maradunk. 85 kollégánk dolgozik jelenleg a Café Communicationsben.

– Merre lehet még fejlődni?
– Látunk olyan területeket, amelyek kifejezetten fejlődnek, mint a szervezeti kommunikáció. Tervezünk növekedést, sőt akvizíciót is, amiről szívesen beszélek, ha már lezárult.

– Sokan tudatos reklámkerülők: őket hogyan tervezik megfogni?
– Szórakoztató reklámokat kell készíteni, olyat, amilyet küldözetnek egymásnak az emberek. Sok eszközzel dolgozunk, a szpotokról elkapcsolókat elérjük másként.

Névjegy

Gábor Iván

1966-ban született, diplomatának tanult Moszkvában, a rendszerváltás pillanatában végzett, 1990-ben. 1995-ben került a reklámszakmába. A Land-Walking régi klasszikus reklámügynökség volt, később, 2001-ben jött létre a Café.

Három gyerek apja.

A kosárlabda, a tenisz, a torna érdekli a munka mellett. „Képtelen vagyok viszont gyűjteni. Soha semmit nem gyűjtöttem. Talán ez is szimptómája annak, hogy képtelen vagyok részletekkel foglalkozni” – vallja magról.

1966-ban született, diplomatának tanult Moszkvában, a rendszerváltás pillanatában végzett, 1990-ben. 1995-ben került a reklámszakmába. A Land-Walking régi klasszikus reklámügynökség volt, később, 2001-ben jött létre a Café.

Három gyerek apja.

A kosárlabda, a tenisz, a torna érdekli a munka mellett. „Képtelen vagyok viszont gyűjteni. Soha semmit nem gyűjtöttem. Talán ez is szimptómája annak, hogy képtelen vagyok részletekkel foglalkozni” – vallja magról. -->

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.