BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Zsugorodó fuvarpiac

Az üzemanyagár mellett a használatarányos útdíj (e-útdíj), és a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás mértéke lesz leginkább hatással a jövő évi közúti fuvardíjakra – vélik a megkérdezett szakemberek. Összességében 3-4 százalék körüli költségnövekedést prognosztizálnak

Dittel Gábor, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete - NiT Hungary ügyvezető főtitkára szerint az e-útdíj a belföldi árufuvarozók esetében 25-30, a nemzetközi közlekedésben résztvevőknél 3-5 százalékos költségnövekedést eredményez. A tíz vidéki helyszínen szervezett regionális fuvarozói találkozókon tagjaik egyértelműen jelezték, hogy az e-útdíj mértéke gyakorlatilag kigazdálkodhatatlan.

A fuvarozói érdekképviseletek és a kormány közötti megállapodásban rögzített kedvezmények - melyek a hazai fuvarozók adóterhelését csökkentik a versenytársakhoz képest - csak kis mértékben enyhítetik a megnövekedett terheket. Csupán idő kérdésének tartja, hogy az a vállalkozás, amely nem tudja megrendelőjére áthárítani az útdíjat, mikor esik ki a piacról. Ezt a Nemzeti Közlekedési Hatóság adatai is megerősítik: az idén mintegy 3 400 vállalkozással kevesebbet tartanak nyílván, mint az előző év hasonló időszakában. Az uniós csatlakozásunk óta pedig az akkori közel 22 ezer közúti árufuvarozó vállalkozásból mára mintegy 10 ezerrel kevesebb van a piacon. A NiT Hungary prognózisa szerint 2014-re a fuvarpiac további „tisztulása” és a fuvarkapacitások koncentrációja várható, hiszen a közlekedési engedéllyel rendelkező járművek száma lényegében alig változik.

Az e-útdíj mellett a biztosítási díjak 2014 évi drasztikus emelkedése is hatással lesz a fuvardíjakra, és azokon keresztül a fogyasztói árakra – mondta Dittel Gábor. A nyerges vontatók kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási díjai alapesetben – kármentesség esetén is – átlagosan 50 százalékkal nőnek. Akiknél pedig volt károkozás, az emelkedés a kárhányad (kárösszeg/biztosítási díj) függvényében a 300 százalékot is elérheti. Az új biztosítási díjak meghaladhatják a teljes költség négy százalékát is, ami már nem elhanyagolható tétel a díjkalkulációknál.

Karmos Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) főtitkára szerint az árufuvarozási szektor várhatóan 2014-ben is nehéz év előtt áll. Bár a költségekben jövőre nem számítanak olyan drasztikus növekedésre, mint amilyet a használatarányos útdíj idei bevezetése okozott, a szakma szereplői jövőre - a várható inflációt enyhén meghaladó - 3-4 százalék körüli összköltség növekedéssel kalkulálnak.

Mivel az üres futások arányát már jóval 20 százalék alá csökkentették, nincsenek már jelentős szervezési tartalékok. Egy nemzetközi forgalomban részt vevő klasszikus „kamion” éves futásteljesítménye körülbelül 120 ezer kilométer, önköltsége pedig már idén is eléri a kilométerenkénti egy eurót. A szakma minden egyes szereplője a gazdaság és a kereskedelem növekedésében bízik, hiszen ez tenné lehetővé költségeik és a minimális haszon érvényesítését a megbízók felé.

A szakember a részletekről szólva elmondta, hogy a főbb költség nemeknél (üzemanyag, személyi jellegű, úthasználat, jármű) nem várható jelentős átrendeződés. A problémát a kereslet-kínálat viszonya okozza, mert az elmúlt években jelentősen csökkent – elsősorban a belföldi relációban – a fuvarozandó árumennyiség. Ezt a nyilvántartott működő vállalkozások számának csökkenése is követte, de a piaci viszonyok miatt az indokolt költségnövekedéseket is nehéz érvényesíteni a megbízóknál.

A főtitkár szólt arról is, hogy a piac szereplői 300 forint körüli euró árfolyammal kalkulálnak. Továbbá, hogy néhány országban drágulnak az úthasználati díjak, illetve nő a díjköteles utak hossza, és folyamatosan szigorodnak a járművek tartozékaira, felszereléseire vonatkozó szabályok. Ezek pedig „lopakodó” költség-növekedéseket generálnak.

A főtitkár kiemelte a jelentősen emelkedő hazai bankköltségeket és biztosítási díjakat. A kötelező felelősségbiztosítás díjai a haszongépjármű-szektorban horribilisan nőnek – fogalmazott. A szerviz-költségek is a várható inflációt meghaladó mértékben növekednek.

Költségnemek megoszlása*

Nemzetközi fuvarozást végző

magyarországi vállalkozás esetében

üzemanyag, kenőanyag:36%

személyi jellegű költségek:20,0%

útdíj, alagútdíj, komp, parkolás:16,0%

jármű (amortizáció, finanszírozás):13,0%

alkatrész, gumi, szerviz:6,0%

biztosítások (KGFB, Casco, CMR):2,5%

kommunikációs költségek (tel., GPS):2,5%

gépjárműadó: 1,0%

vállalatirányítás költségei:3,0%

* A fuvarfeladat jellegéből adódó szórással

Forrás: MKFE

magyarországi vállalkozás esetében

üzemanyag, kenőanyag:36%

személyi jellegű költségek:20,0%

útdíj, alagútdíj, komp, parkolás:16,0%

jármű (amortizáció, finanszírozás):13,0%

alkatrész, gumi, szerviz:6,0%

biztosítások (KGFB, Casco, CMR):2,5%

kommunikációs költségek (tel., GPS):2,5%

gépjárműadó: 1,0%

vállalatirányítás költségei:3,0%

* A fuvarfeladat jellegéből adódó szórással

Forrás: MKFE-->

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.