BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Alváz nyugati villamosoknak

Dunakeszin, a Bombardier MÁV Kft-nél készül számos európai nagyváros villamosának alváza, itt újítanak fel több nosztalgia villamost, építenek emeletes vonat kocsitestet, talán még a közép-ázsiai kormányvonatok építésébe is beszállnak. Annál nehezebben jutnak belföldi megbízásokhoz

A Bombardier MÁV Kft. tavalyi árbevétele az előzetes adatok szerint 6,2 milliárd forintra csökkent az előző évi, közel 8 milliárd forintról, az üzemi eredménye várhatóan 300 millió forint alatti veszteséget mutat. A számokkal mégis elégedett Orbán Péter ügyvezető igazgató, mert a működési feltételek nehezek voltak, emiatt a veszteségek lényegesen nagyobbaknak ígérkeztek a ma vártnál. A nagyobb mínusz megakadályozására azonban költségcsökkentés indult a vasúti járműjavító társaság tevékenységének minden területén, így közel 400 milliót faragtak le a fix költségekből. A kft. a korábbinál kevesebbért vesz igénybe egyes szolgáltatásokat, olcsóbb lett a beszerzése, létszáma pedig 400 fő körülire csökkent. A létszám az idén stabilizálódik Orbán Péter várakozásai szerint.

A Dunakeszin működő társaság egyik fő múlt évi eredménye, hogy a kanadai központú csoporton belül a villamos alvázak gyártási kompetencia központjává vált. A folyamat még nem zárult le teljesen, de már most is hozzá futnak be a Bombardier Transportationon (BT) belüli alvázgyártási megkeresések. Már megrendelések is kapott, például az angliai Manchester és a németországi Krefeld városok járműveire. Mellesleg már évek óta Dunakeszin készülnek a brüsszeli közlekedési vállalat villamosainak alvázai. Az idén várhatóan a svájci, a holland és az ausztriai piacra is gyárthat villamos alvázat a társaság.

A BT-n belüli megrendelések másik fő területe az acél vasúti kocsiszekrény-gyártás. A dunakeszi üzem az idén reményei szerint jó eséllyel oroszországi metrókhoz, svájci motorvonatokhoz és lengyelországi emeletes vonatokhoz is gyárthat kocsiszekrényeket, az ezekre vonatkozó pályázatokat most értékeli a kiíró. A 65 százalékban BT ellenőrzésű cég fontolgatja az alumínium kocsitestek előállításához szükséges fejlesztések elindítását is. Hasonló megrendeléseket harmadik feleknek – azaz mindkét fő tulajdonosi körén kívüli cégeknek – is teljesít, például a Siemensnek Svájcba szállít emeletes kocsi szekrényváz elemeket. A múlt évben a svájci Heros cég személyszállító kocsik karbantartásával, a németországi NCS speciális vasúti kocsik átalakításával és karbantartásával, a frankfurti közlekedési vállalat pedig balesetes villamos javításával bízta meg a Bombardier MÁV-ot. A társaság tavaly megjelent egy újabb harmadik feles piacon is: régi villamosokat újít fel nosztalgia szolgáltatásokra, európai megrendelőknek. Ez évtől további különleges lehetőségek is nyílhatnak számára annak köszönhetően is, hogy kialakult az igény a közép-ázsiai szovjet utódállamokban a szokásostól eltérő, igényesebb kivitelű kormányzati vasúti kocsik iránt. E tendereken anyacégével közösen indul.

Sovány hazai megrendelések

„Már annak is örülnénk, ha leállna a hazai járműipari rendelésállomány évek óta tartó zsugorodása” – mondta Orbán Péter. Megcsappant a vasúti személykocsik fővizsga megrendelése, kevesebb lett a javítás és a karbantartás is. Utóbbiakat a lehetséges megbízók, főként a MÁV igyekszik házon belül megoldani. Ám épp a kapacitások optimális kihasználása terén Orbán Péter az együttműködésben látja a megoldást, mert így elkerülhető, hogy míg az egyik cégnél adottak bizonyos kapacitások, a másiknál ugyanezeket ki kelljen építeni. Cége kész beszállni a MÁV-Gépészetnél készítendő, IC Plusz vasúti személykocsik sorozatgyártásába is. Tavaly egy pályázat kapcsán felmerült, hogy hagyományos személykocsikat fekvőhelyessé kellene alakítani, de eredménytelenné nyilvánították a tendert.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.