A Dunakeszin működő társaság egyik fő múlt évi eredménye, hogy a kanadai központú csoporton belül a villamos alvázak gyártási kompetencia központjává vált. A folyamat még nem zárult le teljesen, de már most is hozzá futnak be a Bombardier Transportationon (BT) belüli alvázgyártási megkeresések. Már megrendelések is kapott, például az angliai Manchester és a németországi Krefeld városok járműveire. Mellesleg már évek óta Dunakeszin készülnek a brüsszeli közlekedési vállalat villamosainak alvázai. Az idén várhatóan a svájci, a holland és az ausztriai piacra is gyárthat villamos alvázat a társaság.
A BT-n belüli megrendelések másik fő területe az acél vasúti kocsiszekrény-gyártás. A dunakeszi üzem az idén reményei szerint jó eséllyel oroszországi metrókhoz, svájci motorvonatokhoz és lengyelországi emeletes vonatokhoz is gyárthat kocsiszekrényeket, az ezekre vonatkozó pályázatokat most értékeli a kiíró. A 65 százalékban BT ellenőrzésű cég fontolgatja az alumínium kocsitestek előállításához szükséges fejlesztések elindítását is. Hasonló megrendeléseket harmadik feleknek – azaz mindkét fő tulajdonosi körén kívüli cégeknek – is teljesít, például a Siemensnek Svájcba szállít emeletes kocsi szekrényváz elemeket. A múlt évben a svájci Heros cég személyszállító kocsik karbantartásával, a németországi NCS speciális vasúti kocsik átalakításával és karbantartásával, a frankfurti közlekedési vállalat pedig balesetes villamos javításával bízta meg a Bombardier MÁV-ot. A társaság tavaly megjelent egy újabb harmadik feles piacon is: régi villamosokat újít fel nosztalgia szolgáltatásokra, európai megrendelőknek. Ez évtől további különleges lehetőségek is nyílhatnak számára annak köszönhetően is, hogy kialakult az igény a közép-ázsiai szovjet utódállamokban a szokásostól eltérő, igényesebb kivitelű kormányzati vasúti kocsik iránt. E tendereken anyacégével közösen indul.
Sovány hazai megrendelések
„Már annak is örülnénk, ha leállna a hazai járműipari rendelésállomány évek óta tartó zsugorodása” – mondta Orbán Péter. Megcsappant a vasúti személykocsik fővizsga megrendelése, kevesebb lett a javítás és a karbantartás is. Utóbbiakat a lehetséges megbízók, főként a MÁV igyekszik házon belül megoldani. Ám épp a kapacitások optimális kihasználása terén Orbán Péter az együttműködésben látja a megoldást, mert így elkerülhető, hogy míg az egyik cégnél adottak bizonyos kapacitások, a másiknál ugyanezeket ki kelljen építeni. Cége kész beszállni a MÁV-Gépészetnél készítendő, IC Plusz vasúti személykocsik sorozatgyártásába is. Tavaly egy pályázat kapcsán felmerült, hogy hagyományos személykocsikat fekvőhelyessé kellene alakítani, de eredménytelenné nyilvánították a tendert.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.