Az iparági szakértők véleménye eltér abban, hogy a gazdasági felépülésbe vetett bizalom, vagy inkább a kényszerűség segíti a szektornak, abban viszont egyetértenek, hogy 2014-ben hat év szenvedés után ismét javulhatnak az értékesítési adatok. A német autóipari szövetség, a VDA elemzői egyértelműnek látják az európai javulás jeleit, miközben Ian Robertson, a BMW értékesítési vezetője továbbra is óvatosságra int. A vállalat szerint a gazdaság rendkívül sérülékeny és magas a munkanélküliség. Utóbbi tényező a Ford menedzsmentje szerint is döntő jelentősségű lesz.
A Ford Europe vezérigazgatója, Steve Odell arra számít, hogy az idén átlagosan hét-nyolc éves kort elérő európai autóflottát lassan elkezdik lecserélni a tulajdonosok. Ehhez hozzájárulhat még a lejáró lízingszerződések aránylag magas száma is – véli Erich Hauser, a londoni International Strategy & Investment Group elemzője, aki szerint sok magán- és céges autótulajdonos dönthet új modell megvásárlása mellett. Hauser szerint szintén az újautó vásárlás felé billentheti a mérleg nyelvét a használt kocsik árának emelkedése, hiszen csökkent a különbség az új és a használt autók ára között.
Az idei évre a legtöbb elemző egyszámjegyű növekedést vár, hozzátéve, hogy a gyártók egy része további veszteségekre számíthat, mivel a fölösleges kapacitások nyomás alatt tartják az árakat. A gyártók már decemberben is mesterségesen próbálták feltornászni a keresletet, hogy elérjék éves értékesítési céljaikat – véli az IHS Automotive elemzője, Carlos Da Silva, aki főként ennek tudja be a decemberben mért kétszámjegyű javulást. Az Ernst & Young szakértője pedig arra számít, hogy a folyamat idén is folytatódik, bár Peter Fuss szerint a szektor egyértelműen túl van a mélyponton.
Tavaly a nagy piacok közül egyedül az Egyesült Királyság mutatott növekedést, a szigetországban 11 százalékkal, 2,26 millióra emelkedett az eladott autók száma. Ehhez képest Franciaországban 6, Olaszországban 7 százalékkal estek vissza a forgalomba helyezések és Németországban is 4 százalékos csökkenést könyvelhettek el az autógyártók. Érdekes, hogy a tíz legkelendőbb márka közül egyedül a Mercedes tudta növelni eladásait, mégpedig több mint öt százalékkal. Magyar szempontból pedig kellemetlen látni, hogy a 31 EU és EFTA tagországban mindössze 152 345 Suzuki kelt el, 1,7 százalékkal kevesebb, mint tavaly.
Búcsúzik a Chevrolet
A General Motors egy hónapja jelentette be, hogy 2015 végéig kivonja a Chevrolet márkát Európából. A döntést az európai autópiac kedvezőtlen helyzetével és a teljesületlen üzleti elvárásokkal indokolták. Magyarországon a GM hálózatában 23 kereskedés foglakozik új Chevrolet-k értékesítésével és karban tartásával. A GM szerint az eredeti alkatrészek legalább a következő tíz éven át elérhetők lesznek a szintén a csoporthoz tartozó Opel hálózatában. A Chevrolet értékesítése 2005-ben indult el Magyar-országon és részesedése akkor elérte a 4,67 százalékot. Ám az eladás évről évere csökkent: tavaly 686 kelt el a 62 ezer darabos piacon.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.