A vártnál sokkal jobban elhúzódó előkészítés, a halogatott pályázati kiírások, illetve a közbeszerzési eredmények sorozatos megtámadása egyre több nagy projektet sodorhat ki az unió 2015-ös felhasználási elszámolási határidejéből. A nettó 35,3 milliárd forint értékű – csaknem teljes egészében uniós támogatásból megvalósuló – villamosbeszerzésen ugyan december legvégén ismét győztest hirdetett a Budapesti Közlekedési Központ (BKK), ám a szerződést már így se köthetik meg január vége előtt a spanyol CAF vezérkarával.
Akkor is csak úgy, ha a vesztes Ganz-Skoda nem támadja meg újfent az eredményt, és a Közbeszerzési Döntőbizottság nem ítél ismét a BKK ellen. Miközben már a közlekedési holding sem tagadja, hogy a projekt nem zárható le a jelenlegi uniós pénzügyi ciklusban. Az átnyúló elemek finanszírozására a kormány határozatban vállalt kötelezettséget, részben a 2014–2020 közötti uniós közlekedésfejlesztési program terhére. A fővárosi önkormányzat és a BKK szerint itt sem őket terheli felelősség, lévén a törvényi előírásokra tekintettel jártak el.
A villamostender megcsúszásával azonban veszélybe került az 1-es és a 3-as villamos pályájának korszerűsítése is. A kapott uniós támogatásnak ugyanis az akadálymentes járművek forgalomba állítása is feltétele volt. A fővárosi villamosberuházást a növekvő pénzügyi kockázatra tekintettel szintén a következő uniós pénzügyi ciklusba sorolhatja át a kormány. Ez önmagában még nem lenne baj, de ismerve a hazai politikai forgatókönyveket: ami a választásokra nem készül el, az utána nagyon ráér.
A két évre tervezett beruházás összértéke 41 milliárd forint, amelynek 94 százalékát az unió, illetve a kormány biztosítja. A főváros 2,5 milliárddal járul hozzá a költségekhez. De az uniós pénzek elúszásával ennél mélyebbre kellene nyúlni a városházi zsebben. Ez pedig akkor sem lenne kellemes, ha nem lenne már eleve lyukas. Ráadásul a járműbeszerzés másik fele sem fut jobban. A trolibusztender júniusban meghirdetett első köre szintén sikertelenül zárult.
Összesen két cég tett ajánlatot, de a BKK szerint mindketten formailag hibás pályázatot nyújtottak be. Az új tendert októberre ígérték, de csak november végén jelent meg. Ebben az előzőhöz hasonlatosan 24 – később esetleg további 84 – jármű vásárlására kért ajánlatokat a BKK. A 108 darab becsült értéke nettó 18,6 milliárd forint. A pénz 99,3 százalékát az unió adja.
Erős csúszásban van a budai fonódó villamosvonal, illetve a Széll Kálmán tér átépítése is. A kivitelezői pályázatot – több halasztás után – tavaly szeptemberben írták volna ki. Csakhogy a tenderkiíráshoz szükséges engedélyeket csak október végén kapták meg. Az elvesztegetett időt a kivitelezői pályázat lebonyolítására szánt három-négy hónapból faragná le a főváros, így legkésőbb 2014 tavaszán el akarják kezdeni az építkezést, hogy erőltetett menetben befejezhessék 2015 végéig. Kérdés, hogy sikerülhet-e.
Korábban ugyanis legkevesebb két évre becsülték a kivitelezés idejét. Ehhez viszont már 2012-ben le kellett volna folytatni az engedélyezési eljárást és a kivitelezői tendert is. A budai fonódó villamosprojekt körüli szakmai és politikai vita azonban jócskán elhúzódott. A két projekt megvalósításához szükséges 13 milliárd forintot három – európai uniós, kormányzati és fővárosi – forrásból szedték össze. Az uniós licit legnagyobb tétje azonban kétségtelenül a 4-es metró. Brüsszel ugyanis a 181 milliárdos támogatás egy részét vagy akár az egészet is visszakövetelheti szerződésszegés címén.
S erre van esély. A beruházás unió által meghatározott megtérülési mutatója ugyanis csak akkor érhető el, ha az autósok jó része átül a metróra, így emelve az utasszámot a várt szintre. A fővárosiak átszoktatását segíteni hivatott dugódíj bevezetését azonban jóval az idei választások utáni időszakra tolták ki. Ráadásul a kelenföldi csomópont se készül el a metróátadásra, holott ez is szerepelt a szerződésben. Az uniós támogatásokkal, illetve a szerződésekben vállaltakkal azonban 2015 végéig kell elszámolni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.