Tőzsdét is váltana a Fiat
A General Motors részvényárfolyama azonnal 2,4 százalékkal esett, amikor a detroiti óriás bejelentette, hogy értékesítési darabszáma 6,3 százalékkal mérséklődött decemberben. Ezzel szemben a Ford 1,8, a Chrysler pedig 5,7 százalékkal növelte darabszámát. Ez különösen jó hír Sergio Marchionne, a Fiat-Chrysler csoport vezére számára, aki a napokban megállapodott az amerikai United Auto Workers (UAW) szakszervezettel a 41,46 százalékos Chrysler-tulajdonrészük megvásárlásáról és teljesen átveszi a Chrysler irányítását.
Ehhez kapcsolódik a Reuters értesülése, hogy a jövő év elejére tőzsdét vált a Fiat és a New York-i tőzsdén fogják jegyezni. Nem véletlen, hiszen a Chrysler már eddig is a csoport fejőstehene volt. Amellett, hogy a csoport bevételének több mint felét hozta, az eredményességen is fordított. A Fiat a hozzá tartozó Lancia, Maserati és Alfa Romeo márkákkal együtt 501 millió eurós veszteséget könyvelt el a tavalyi első fél évben, míg a Jeep és Dodge modelleket is gyártó Chrysler révén a csoportszintű profit 435 millió euró volt. Az IHS Automotive becslése szerint ugyanis a Fiat-gyárak mindössze 41 százalékos kihasználtsággal dolgoznak.
A Fiat bevezetése New Yorkban elsősorban azt szolgálná, hogy a befeketők figyelme jobban ráirányuljon, másrészt sokat javulna az olasz márka imidzse is. Az International Strategy and Investment elemzője, George Galliers úgy véli, hogy ma az emberek úgy tekintenek a Fiatra, mint egy gyenge európai márkára, amely bevásárolta magát egy tradicionális detroiti klubba és erősen függ a dél-amerikai piactól. Luciano Gallino, a munkaerőpiacra szakosodott elemző szerint – akit az olasz ANSA hírügynökség idéz – jóllehet a Fiat központja 115 éve Torinóban van, de az ész és az erő átkerült az Egyesült Államokba.
A Fiat ugyanakkor többször kijelentette, hogy – a Forddal, az Opellel és a Peugeot-val ellentétben – nem készül gyárbezárásra Európában, viszont azt tervezi hogy Jeep modelleket szereljen össze Olaszországban Ázsia, Latin-Amerika, sőt még az Egyesült Államok vásárlói számára is.
A Chryslerhez tartozó Jeep ugyanis nagyon keresett és decemberben 34 százalékkal növelte eladásait. Reid Bigland, az amerikai piacért felelős vezető kijelentette, hogy a Jeep Cherokee és a Dodge Ram pickup révén 2007 óta a legjobb évét zárta a Chyrsler csoport.
Különösen a Dodge Ram lepte meg az elemzőket, mert eddig sosem került az értékesítési lista harmadik helyére, míg decemberben igen. Sőt az is először fordult elő, hogy az USA kedvenc modelljeinek listáját a három nagy gyártó egy-egy pickupja vezesse.
A benzinfalókat keresik a vásárlók
A személyautóként használt platós kisteherautók hagyományosan igen népszerűek Észak-Amerikában, és forgalmuk csak akkor esik, ha eléri a négy dollárt a benzin gallononkénti átlagára. A tavaly február 25-i 3,851 dolláros csúcs óta azonban a benzin gallononkénti átlagára ereszkedik és december 30-ra 3,409 dollárra csökkent. Miután egy amerikai gallon 3,78 liter, az amerikai átlagár jelenleg 200 forint literenként. Így aztán nem csoda, hogy az olyan benzinfalók kategóriájában, mint a pickupok, SUV-ok és a buszlimuzinok, a forgalom 2,8 százalékkal 727 690 darabra nőtt decemberben.


