BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Tőzsdét is váltana a Fiat

Miközben – az olcsó benzin ellenére – második hónapja pang az USA autópiaca, a Chryslert felvásárló Fiat az amerikai tőzsdére készül.

A katasztrofális időjárás miatt nullára esett az észak-amerikai autókereskedők forgalma, ugyanakkor kiábrándítóak voltak a decemberi eladások is az USA autószalonjaiban. Nem is csoda a gyártók és a kereskedők kiábrándultsága, hiszen az év utolsó hónapjában csupán 4300-zal több személyautóként használt jármű talált gazdára, az egy évvel korábbi 1,356 milliónál. De az éves összesítés még így is 7,6 százalékos bővülést mutat és 15,600 millió új gépkocsi került az utakra.

A General Motors részvényárfolyama azonnal 2,4 százalékkal esett, amikor a detroiti óriás bejelentette, hogy értékesítési darabszáma 6,3 százalékkal mérséklődött decemberben. Ezzel szemben a Ford 1,8, a Chrysler pedig 5,7 százalékkal növelte darabszámát. Ez különösen jó hír Sergio Marchionne, a Fiat-Chrysler csoport vezére számára, aki a napokban megállapodott az amerikai United Auto Workers (UAW) szakszervezettel a 41,46 százalékos Chrysler-tulajdonrészük megvásárlásáról és teljesen átveszi a Chrysler irányítását.

Ehhez kapcsolódik a Reuters értesülése, hogy a jövő év elejére tőzsdét vált a Fiat és a New York-i tőzsdén fogják jegyezni. Nem véletlen, hiszen a Chrysler már eddig is a csoport fejőstehene volt. Amellett, hogy a csoport bevételének több mint felét hozta, az eredményességen is fordított. A Fiat a hozzá tartozó Lancia, Maserati és Alfa Romeo márkákkal együtt 501 millió eurós veszteséget könyvelt el a tavalyi első fél évben, míg a Jeep és Dodge modelleket is gyártó Chrysler révén a csoportszintű profit 435 millió euró volt. Az IHS Automotive becslése szerint ugyanis a Fiat-gyárak mindössze 41 százalékos kihasználtsággal dolgoznak.

A Fiat bevezetése New Yorkban elsősorban azt szolgálná, hogy a befeketők figyelme jobban ráirányuljon, másrészt sokat javulna az olasz márka imidzse is. Az International Strategy and Investment elemzője, George Galliers úgy véli, hogy ma az emberek úgy tekintenek a Fiatra, mint egy gyenge európai márkára, amely bevásárolta magát egy tradicionális detroiti klubba és erősen függ a dél-amerikai piactól. Luciano Gallino, a munkaerőpiacra szakosodott elemző szerint – akit az olasz ANSA hírügynökség idéz – jóllehet a Fiat központja 115 éve Torinóban van, de az ész és az erő átkerült az Egyesült Államokba.

A Fiat ugyanakkor többször kijelentette, hogy – a Forddal, az Opellel és a Peugeot-val ellentétben – nem készül gyárbezárásra Európában, viszont azt tervezi hogy Jeep modelleket szereljen össze Olaszországban Ázsia, Latin-Amerika, sőt még az Egyesült Államok vásárlói számára is.

A Chryslerhez tartozó Jeep ugyanis nagyon keresett és decemberben 34 százalékkal növelte eladásait. Reid Bigland, az amerikai piacért felelős vezető kijelentette, hogy a Jeep Cherokee és a Dodge Ram pickup révén 2007 óta a legjobb évét zárta a Chyrsler csoport.

Különösen a Dodge Ram lepte meg az elemzőket, mert eddig sosem került az értékesítési lista harmadik helyére, míg decemberben igen. Sőt az is először fordult elő, hogy az USA kedvenc modelljeinek listáját a három nagy gyártó egy-egy pickupja vezesse.

A benzinfalókat keresik a vásárlók

A személyautóként használt platós kisteherautók hagyományosan igen népszerűek Észak-Amerikában, és forgalmuk csak akkor esik, ha eléri a négy dollárt a benzin gallononkénti átlagára. A tavaly február 25-i 3,851 dolláros csúcs óta azonban a benzin gallononkénti átlagára ereszkedik és december 30-ra 3,409 dollárra csökkent. Miután egy amerikai gallon 3,78 liter, az amerikai átlagár jelenleg 200 forint literenként. Így aztán nem csoda, hogy az olyan benzinfalók kategóriájában, mint a pickupok, SUV-ok és a buszlimuzinok, a forgalom 2,8 százalékkal 727 690 darabra nőtt decemberben.


Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.