BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Megéri taxizni?

A tavaly szeptemberben életbe lépett új taxirendeletet a többség jól fogadta, mivel átláthatóbbá és kezelhetőbbé vált a rendszer. Nem elhanyagolható tényező az sem, hogy a piac tisztulni látszik. Aki eddig feketén dolgozott, az most a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) ellenőrzéseitől és szankcióitól jogosan tarthat.

Metál Zoltán az Országos Taxis Szövetség (OTSZ) elnökének elmondása szerint, a taxisok többsége elfogadta a Fővárosi Közgyűlés által, tavaly szeptemberben hatályba lépett rendeletet. Hosszas tárgyalások és egyeztetések után a sofőrök belátták, hogy hosszútávon profitálhatnak az átszerveződésből, ezért a kötelező átalakításokat sem hagyják az utolsó pillanatokra- közli az elnök.

Fontos megemlíteni azt is, hogy az európai átlagárakhoz képest hazánkban kedvező árakon lehet fuvart szerezni. Metál elmondása szerint, az Európai Unióban 1,4 euró/km az átlag viteldíj, de az új rendelet bevezetésével már Budapesten is fix tarifákkal szállítják az utasokat. A 450 forintos alapdíj, a 280 forintos kilométerdíj és 70 forintos percdíj közép alatti árkategóriába sorolható. Ennek következtében a szállítási díj tervezhetőbb és kiszámíthatóbbá válik- véli Metál Zoltán.

A FELÚJÍTÁS ANYAGI KÖLTSÉGEI

„A sárgítás költségei a kezdeti sokkoló ajánlati árakhoz képest alkalmazkodtak a piaci viszonyokhoz, azaz csökkentek. Ma egy átlagos taxi sárgítása, fóliázása bruttó 130-180 ezer forintba kerül. A térinformatikai rendszerekkel és a bankkártya elfogadására alkalmas eszközök havi bérlete körülbelül 5 ezer forint. A rendeletnek megfelelő új autót, mellyel akár 10 évig is szolgáltathat a taxis már 3 millió forintért vásárolható. Újszerű, használt autót körülbelül 1,2 millió forintért is lehet vásárolni” – mondta Metál Zoltán.

Horváth Csaba a Budapest Taxi ügyvezető igazgatója hozzáteszi, állami támogatás nélkül, a társaságoknak maguknak kell megoldaniuk az átalakításokat. Horváth úgy összegzi: „Ahhoz, hogy kapjunk valamit, adnunk is kell.”

A RENDELET ELŐNYEI

A taxirendelet egyik legnagyobb előnye, hogy kiszűri az engedély nélküli sofőröket, vagyis az úgynevezett „hiénákat”, akik eddig is befeketítették a piacot. Metál szerint évekkel ezelőtt azt a célt tűzték ki maguk elé, hogy 4-4,5 ezer taxis állomásozzon Budapesten és ez végre elérhető közelségbe került. Ezt a számot Budapest lélekszámához és Európa nagyvárosaihoz képest célozták meg, egyelőre sikeresen. Amíg 2012-ben körülbelül 6 ezer taxisnak volt engedélye a fővárosban, addig ez napjainkra 5300-ra csökkent. Az engedély bevezetése óta körülbelül 800 engedélyt vontak vissza. 2013. szeptember 1 előtt 21 fuvarszervező cég volt a piacon, ez a szám 11-re csökkent. A taxirendelet másik jótékony hatása, hogy az öreg autók cseréjének és az üresjáratok megszűnésével csökken a város szennyezettsége és növekszik az utasok biztonsága.

A RENDELET HÁTRÁNYAI

Horváth Csaba lapunknak megjegyzi, volt és van is egy-két pontja a rendeletnek, amivel nem értenek egyet. Az egyik a reklámmatricákra vonatkozik, ugyanis mostantól csak a hátsó lökhárítón lehet elhelyezni a matricákat. Másodikként említi a logók apró méretét, hiszen a 25x25-ös méretre csökkentett logók elvesznek az autó sárga színén.

ELLENŐRZÉSEK

A taxirendelet minden egyes pontját szigorúan ellenőrzi a BKK, ezért az, akit szabálysértésen kapnak, akár 600 ezer forintos bírságot is kaphat, valamint a taxis engedélyét is bevonhatják. A BKK egyik korábbi közleményében az olvasható, hogy az 5 hónapos vizsgálat során minden ötödik eljárásban szabálytalanságot tártak fel. Több mint 200-szor kezdeményezték a taxiengedélyek visszavonását, mert nem volt érvényes állomáshasználati engedélye a sofőrnek. A próbautazások során több mint 1400 alkalommal tapasztalták azt, hogy a fuvar végeztével nem adnak nyugtát vagy számlát a fuvardíj értékéről. Az árdrágítást és a taxaméter mérésének külső befolyásolását, valamint a hamisszámla- adást is tapasztalták az ellenőrök, közel 265 esetben.

HIÉNÁK

Horváth Csaba kiemeli, „a korábbi olcsó árral és alacsony színvonallal működő társaságok kárt okoztak a szakmának. Az új szabályoknak köszönhetően sikeresen kilehet szűrni a feketén dolgozókat, ezáltal szűkülni fog a piac.”

Ennek ellenére a forgalmas pályaudvarokon, állomásokon és kórházaknál még mindig sok hiénával lehet találkozni és sajnos a többség nem figyel azokra a jelekre, melyek egyértelműen mutatják, hogy az adott taxis illegálisan állomásozik a kijelölt helyen- tette hozzá Horváth Csaba.

A hiénák kivédésére Vízy András, a FŐTAXI szóvivője lapunknak elmondta, legegyszerűbben úgy lehet kiszűrni az engedély nélküli taxisokat, ha megnézzük az autó rendszámát. Ugyanis minden szabályos taxisnak sárga rendszáma van, akinél fehér rendszámot veszünk észre, az biztosan feketén dolgozik. A feketén dolgozókat úgy is kivédhetjük, ha telefonon rendeljük a taxit. Lehetőség szerint látogassuk meg az általunk preferált társaság online oldalát is, mert ott magyarul és angolul is közölniük kell a fuvardíjakat. Érdemes a sofőr fényképes igazolványára és URH-azonosítójára is egy pillantást vetni. Vízy szerint, a legnagyobb probléma akkor van, ha baleset történik és a feketén dolgozó taxis, az utasbiztosítás nélkül nem tudja az alany anyagi kárát megtéríteni.

TAXIRENDELŐ APPLIKÁCIÓ- GPS

Egy új mobilapplikáción keresztül az utas részletes rendelést adhat le és nyomon követheti az autó útvonalát. Ez jelentősen gyorsítja az utasfelvételt és egyszerűbbé teszi a rendelők kiszolgálását. A GPS alapú integrált címkiosztó és vállalatirányítási rendszer segítségével a telefonközpont és a taxisofőrök azonnali kommunikációja az utasok szolgáltatásának minőségét növeli. Metál Zoltán megjegyzi, ez azért is kiváló ötlet, mert így teljesen lecsökkenthetik a feleslegesen megtett kilométereket és sokkal tervezhetőbbé válik a budapesti taxiszolgáltatás.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.