BUX 43,457.58
+4.02%
BUMIX 3,956.67
+0.14%
CETOP20 2,013.3
+1.85%
OTP 10,465
+5.66%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
-4.64%
+0.85%
+2.13%
ZWACK 17,050
0.00%
0.00%
ANY 1,600
-1.23%
RABA 1,170
-0.85%
0.00%
+0.49%
+0.65%
+1.40%
OPUS 189.8
+0.53%
-1.60%
-0.12%
0.00%
+2.34%
OTT1 149.2
0.00%
+1.95%
MOL 2,842
+5.26%
+0.26%
ALTEO 2,360
-1.26%
0.00%
+0.20%
EHEP 1,770
+11.32%
+9.79%
+0.89%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+0.87%
0.00%
0.00%
SunDell 41,600
0.00%
+0.47%
-0.38%
+2.92%
+4.05%
-2.99%
+0.81%
GOPD 12,700
0.00%
OXOTH 3,470
-7.22%
+0.44%
NAP 1,210
+1.68%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

A motor a Meriva igazi újdonsága

A felfrissített Opel Merivának nem is annyira az elegánsabb dizájn, mint inkább a szentgotthárdi dízelmotor adhat új lendületet.

A kis egyterű autók úttörőjeként 2003-ban mutatkozott be az első generációs Meriva, amelyből 2010-ig nem kevesebb, mint 1 060 000 darabot passzolt el a rüsselsheimi márka. Hogy az autóiparban milyen gyorsan változnak a trendek, azt jól jelzi a szabadidőautók dinamikus térnyerése a kiskategóriában: az Opelnél a hozzávetőleg azonos méretű Mokka és Meriva eladásai mostanság 60/40 százalékos megoszlást mutatnak. Akárhogy is, a Meriva aktuális, második nemzedékéből eddig 330 ezer darab fogyott, most azonban pályafutása felénél elérkezett a modellfrissítés ideje.

Mivel a jól sikerült, divatos formán nyoma sincs a ráncoknak, a tervezők csupán leheletfinom módosításokat eszközöltek rajta. Hogy még korszerűbbnek és értékesebbnek látsszon, az Insignia mintájára krómbetétes hűtőmaszkot kapott a kis egyterű, továbbá áttervezték a ködlámpafészket és a bura alatt a fényszórót is, amely opcióként immár LED-es „szemöldökkel” is rendelhető. Ugyancsak fénydiódák világíthatnak az Adam divatminijére hajazó hátsó lámpában, míg oldalt krómtól csillogó díszléc hangsúlyozza a hullámos övvonalat. Ezen kívül a „gyöngyház smaragdzöld” és a „friss citromsárga” fényezés, valamint a 17 és 18 colos alufelnik stílusa számít újdonságnak a választékban.

Még ennyi változás sem érintette a belsőt, hiszen az Opelnél eddig is a variálhatóság és az ergonómia bajnokaként aposztrofálták a Merivát. Állításukat egyebek mellett olyan ötletes megoldásokra alapozzák, mint a 84 fokos szögben, egymással szembe nyíló FlexDoors ajtók, a FlexFix integrált kerékpártartó, az egyetlen mozdulattal ledönthető FlexSpace hátsó ülések és a Lounge üléskoncepció (a második üléssor középső részét ledöntve a két szélső hátrébb és beljebb csúsztatható), illetve az utastérben fellelhető 32 pakolóhely és az első ülések közötti sínen mozgatható FlexRail tárolókonzol – ez utóbbit egyébként kisebbre tervezték, hogy „ne zavarjon be” a hátsó utasok lábterébe. A németországi „AGR Egészséges Hát Munkacsoport” szakértői pedig kiváló minősítéssel látták el az első komfortüléseket. Modern és lendületes vonalú a műszerfal (csak a középkonzol gomberdőjében nehézkes kiigazodni), melynek újdonsága a modern IntelliLink multimédiás és navigációs rendszer: az okostelefonokat integráló készülék hangvezérléssel is irányítható, az úticélt akár hangbemondással is meg lehet adni, továbbá képes az SMS szöveges üzenetek felolvasására, és később az App alkalmazások kezelésére is. A 7 colos képernyő grafikája sokkal igényesebbé vált, és immár tolatókamera is rendelhető a Merivához.

Őszintén szólva, egy ilyen jóvágású és nívós kis egyterűhöz nem méltó partner a bárdolatlan 1,3 és 1,7 literes dízelmotor. Bár egyelőre még szerepelnek a kínálatban, ezeket folyamatosan leváltja majd a friss fejlesztésű, Szentgotthárdon gyártott 1.6 CDTI. Nekünk a legcombosabb, 136 lóerős változatot nyílt lehetőségünk kipróbálni, mellyel nem meglepő módon brillírozik a Meriva. Kezdettől fogva jól terhelhető és készségesen veszi a gázadást a négyhengeres, rugalmassága megnyerő, így aztán korai felkapcsolásokkal, kényelmesen vezethetünk. Ugyanakkor a temperamentumosabb vezetőknek is a kedvére tehet a motor, 1500-as fordulattól szinte végig acélosan húz és lendületesen gyorsítja a másfél tonnás kocsit. Annak ellenére, hogy 6 lóerővel és 20 Nm-rel izmosabb a korábbi 1.7 CDTI-nél, 4,4 literes gyári átlagfogyasztása tizedével szerényebb, és gondozásmentes NOx katalizátorával már most teljesíti az Euro6-os normát. A futáskultúra terén pedig összehasonlíthatatlanul jobb az 1,6-os: ha nem is egy suttogó dízel, mint ahogy az Opelnél hívják, viszonylag csendesen végzi a dolgát és a hangja soha nem válik tolakodóvá, miközben vibrációk nélkül, kifinomultan jár. Később az 1.6 CDTI-nek lesz 95 és 110 lóerős változata, utóbbi szupertakarékos EcoFlex kivitelben csupán 3,8 litert fogyaszt, s az első egyterű 99 g/km-es CO2-kibocsátással.

A gázolajosokon kívül Euro6-os benzinmotorokkal választható a Meriva: mindegyik 1,4-es, a szívó 100, míg a turbófeltöltésű 120 (ebből kínálnak LPG autógázos kivitelt is) vagy 140 lóerővel. Mintegy 50 millió eurós beruházással tökéletesítették az öt- és hatfokozatú manuális sebességváltókat is. A kis súrlódású szerkezetek elméletileg simább és pontosabb kapcsolást tesznek lehetővé, de szerintem továbbra is kissé hosszú utakon és picit akadozva jár a váltókar.

Az ugyancsak továbbfejlesztett hatgangos automata ezentúl a 120 és 140 lóerős benzineshez, illetve a 110 lóerős dízelhez konfigurálható. Most bevezető akcióban 3,5 millió forinttól kapható a frissített Meriva, míg a csúcsdízelért 5 420 000 forintot kérnek a hazai Opel márkakereskedésekben.

Megnéztük, milyen használtan az Opel Meriva (2003–2009)

Használt autó: Opel Meriva (2003-2009) Az első generációs Merivából körülbelül 130 eladó példányra bukkanni, az árak 650 ezer és 1,8 millió között ingadoznak. A benzines-dízel modellek aránya nagyjából 50:50 százalék. A tulajok legtöbbször a kényelmetlen első-hátsó ülésekre, a fantáziátlan, kemény műanyagokból épült pultra, és utóbbiak nyöszörgésére panaszkodnak. A vaskos A-oszlopok holttere jelentős, a benzinesek fogyasztása, különösen az 1,6-osoké igen magas. A 10 liter körül benyakaló 1,6-osok ráadásul gyakran eszik is az olajat, a szelepek pedig a rövid városi ingázások során könnyen elkoszolódnak. Gyenge pont az üzemanyag pumpa, a lambda szonda és a rövid életű, drágán, komplett cserével orvosolható kormánymű.

Az ADAC szerint a lerobbanások hátterében általában motorvezérlési zavar, nedvességet kapó gyújtógyertyák, hibás generátor, önindító, vagy eltömődő kipufogógáz-visszavezető húzódik meg. Az Easytronic robotizált váltó vezérlése 2006-ig különösen háklis volt, de a hagyományos automatákkal (2004-2006) is előfordultak gondok.

A gyártás kezdetén a váltórudazat könnyen kilazult (2004-ig), később pedig a kuplungszerkezet (2007) nem működött megfelelően. Az Opel az 1,7-es dízeleknél (100/125 LE) gyári visszahívás keretében pótolta a motortartó bakok esetleges hiányzó alkatrészét.

Az ADAC szerint a lerobbanások hátterében általában motorvezérlési zavar, nedvességet kapó gyújtógyertyák, hibás generátor, önindító, vagy eltömődő kipufogógáz-visszavezető húzódik meg. Az Easytronic robotizált váltó vezérlése 2006-ig különösen háklis volt, de a hagyományos automatákkal (2004-2006) is előfordultak gondok.

A gyártás kezdetén a váltórudazat könnyen kilazult (2004-ig), később pedig a kuplungszerkezet (2007) nem működött megfelelően. Az Opel az 1,7-es dízeleknél (100/125 LE) gyári visszahívás keretében pótolta a motortartó bakok esetleges hiányzó alkatrészét. -->

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek