A pozsonyi vár közelében, egy mélygarázs alsó szintjén tartott előadást Laurens van den Acker, a Renault formatervezői-részlegének alelnöke. Meglehetősen hűvös van, de a 48 esztendős holland designer egy percig sem zavartatja magát, jó kedélyűnek, barátságosnak és közvetlennek tűnik. Természetesen elismeri, hogy a vételárnak és fenntartási költségeknek fontos szerepe van a vásárlói döntésekben, persze formatervezőként azt vallja, hogy az autó mindenekelőtt emocionális termék: így az elsődleges szempont a márkaimage-t is alapvetően meghatározó design. Éppen ezért jelentett egyszerre izgalmas és ijesztő kihívást számára, amikor a franciák annakidején elcsábították a Mazdától, hogy a „Drive the change” (Vezesd a változást) szlogennel és stratégiával összhangban újítsa meg a márka arculatát. Végül 2009. május 15-én csatlakozott a Renault-hoz és látott hozzá feladatához.
Van den Acker három csoportba sorolja az autógyártókat: az autócentrikus márkák (például BMW) a terméket, a vezetési élményt és a modern technikát állítják középpontba, a bolygó-centrikus márkák (a japán gyártók többsége) a környezettudatosságot és a Föld megóvását helyezik előtérbe, míg a humán-centrikus gyártók az emberekre összpontosítanak. Szerinte ez utóbbi típusba tartozik a Renault, hiszen ügyfeleinek szinte minden életkorra és -helyzetre kínál megfelelő autót. Így aztán maga a design-stratégia is az élet körforgását veszi alapul: az életpályát egy margaréta szimbolizálja, melynek mindegyik szirma egy-egy életszakaszt jelképez.
A koncepcióautókon keresztül kibontakozó történet a szerelemmel veszi kezdetét, amit a 2010-es Párizsi Autószalonon debütált DeZir testesít meg. Annyi szent, hogy az elektromos sportkocsi-tanulmány számtalan szívet rabul ejtve zajos közönségsikert aratott óriási méretű Renault szimbólumával, melyet még jobban a figyelem középpontjába állít, hogy vízszintesen elnyújtott, fekete háttér öleli körbe. Mint utóbb kiderült, a formatervet alkotó egyszerű, érzéki és gyengéd vonalakkal együtt itt vehettük szemügyre először a vadonatúj márkaarculat központi elemeit. Ezek visszaköszönnek a következő koncepcióautókon, és majd a széramodelleken is - bár van den Acker nem akarja a prémiummárkákhoz hasonlóan unalomig ismételni, úgyhogy mindig kissé eltérő stílusban és arányokkal.
A sztori folytatásaként a szerelmespár együtt fedezi fel a világot a Capture kis szabadidő-autóval, majd következik a családalapítás témaköre, ahol R-Space tanulmánnyal azt igyekeztek megmutatni, hogy az egyterű is lehet szexi. Persze közben a szülők dolgoznak is, és itt jön képbe a multifunkciós Frendzy: a hétköznapokon haszonjárműként és az új BlackBerry PlayBook táblagép bemutatásával guruló irodaként szolgál, míg a rugalmasan variálható utasteret átalakítva hétvégéken személyszállító családi autóvá avanzsál. Ha a gyerekek felnőnek, bizonyára szeretnének valamilyen „játékszert” maguknak, mint például a hátsókerékhajtású Twin''Z villanyautót, vagy éppen a 320 lóerős, V6-os középmotorral felvértezett Twin''Run – a páros formai szempontból már a Twingo miniautó harmadik generációját vetíti előre, ami a márciusi Genfi Autókiállításon mutatkozott be. Végül öregkorukra a szülők elérik a bölcsesség és a jólét szintjét, melyhez jellegében a szabadidő-autókat és az egyterűeket ötvöző Paris Initiale luxus-crossover passzol igazán: ez pedig azt mutatja meg, hogy milyen lehet majd az Espace következő nemzedéke (szeptemberben, a Párizsi seregszemlén debütálhat), melynek a zászlóshajó és a luxusautó szerepét szánja a Renault.
Persze az innovációt megtestesítő, futurisztikus tanulmányoknál szabadjára engedheti fantáziáját és kreativitását a tervező, de ezek a legritkább esetben életképesek. Csupán egy példa szemléltetésként: a DeZir ajtóit nem lehetne felnyitni a mélygarázsban. A designcsapat vezetőjeként van den Acker feladata, hogy a gyakorlatba átültetve, a legjobb részleteket és ötleteket harmonikus egésszé fésülje össze, miközben folyamatosan egyeztet a mérnökökkel, marketingesekkel, pénzügyesekkel ésatöbbi. Sorozatgyártású modellen először a negyedik generációs Clión jelent meg az új márkaarculat, amit ezután a Captur, a Fluence, a Scénic/Grand Scénic, a Kangoo és nemrég a Mégane is magára öltött – hazánkban 3 690 000 forinttól kapható, három és ötajtós ferdehátú, kombi, valamint tüzes RS (265 LE) változatban. Persze a Twingo és az Espace után nem feledkeznek meg a középkategóriás Lagunáról sem, de a hírek szerint az alapoktól fogva áttervezik majd a modellt.
Ha tényleg olyan egymással kommunikáló, intelligens autókat tudnánk gyártani, amelyek soha nem ütköznek egymással, akkor feleslegessé válna az energia-elnyelő struktúra és nem kellene folyton magunkkal cipelni azt a temérdek passzív biztonsági elemet. Így aztán az autók még könnyebbé válhatnának és a tervezők szabad kezet kapnának” – álmodozik a holland.
Akárhogy is lesz a jövőben, Laurens van den Acker nem csupán az eddig látottak, hanem a piaci eredmények alapján is sikerrel végzi feladatát a Renault-nál.
Ha tényleg olyan egymással kommunikáló, intelligens autókat tudnánk gyártani, amelyek soha nem ütköznek egymással, akkor feleslegessé válna az energia-elnyelő struktúra és nem kellene folyton magunkkal cipelni azt a temérdek passzív biztonsági elemet. Így aztán az autók még könnyebbé válhatnának és a tervezők szabad kezet kapnának” – álmodozik a holland.
Akárhogy is lesz a jövőben, Laurens van den Acker nem csupán az eddig látottak, hanem a piaci eredmények alapján is sikerrel végzi feladatát a Renault-nál. Piaci eredmények: növekvő pályán Tavaly a Renault-csoport (Renault, Dacia és Samsung) 2 628 208 darab új személyautót és kishaszonjárművet értékesített világszerte, ami 3,1 százalékos növekedés 2012-höz képest. Az eladások 81,1 százalékát a Renault, 16,3-at a Dacia, míg a maradék 2,6-ot a Samsung adta.
Kifejezetten jól teljesítettek az 1,7 százalékákkal csökkenő európai piacon, ahol 1 301 864 járművet értékesítettek, piaci részesedésüket 9,5 százalékra növelve. A Clio kontinensük harmadik legnépszerűbb autója volt, a Captur pedig júliusban átvette a vezető szerepet a kis szabadidő-autók szegmensében. -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.