– Folyamatosan bővül a Stadler két itteni telephelye és azok tevékenysége. Mi e téren a következő lépés?
– Azt vizsgáljuk, hogy milyen termékfejleszést telepíthetünk a szolnoki bázisunkra. A lehetőségről a Miniszterelnökséggel, a Szolnoki Főiskolával és a város vezetésével egyeztetünk. A megfelelő konstrukció kialakítása érdekében tanulmányozni kívánjuk például a Mercedes vagy az Audi által indított együttműködéseket. Elképzelhető, hogy a helyi főiskolán a mi igényeinek is figyelembe véve alakítják majd a képzést, mi pedig ezt megtámogatjuk.
– Már megérkezett Magyarországra a Stadler eddigi legnagyobb magyarországi megrendelésére szállított első két FLIRT villamos motorvonat. Összesen hányat szállít a Stadler és milyen ütemezésben?
– A MÁV-Start és a GYSEV épp egy éve, tavaly március 19-én rendelt tőlünk közös közbeszerzési eljáráson együtt 48 FLIRT-öt, összesen 276 millió euróért. A MÁV-nak gyártandó 42 vonatból az első kettőt, futópróba után ez év március végéig kellett átadnunk. A hatósági engedélyeket október elejéig kell megszereznünk hozzájuk, de ennyi időre nem lesz szükségünk, mert a járműveknek a korábbi megrendelésekre történt szállításoknak köszönhetően már megvan a típusengedélyük. A tételből 20 vonatot még az idén leszállítunk, az összeset pedig 2015 szeptember végéig. A nyáron várhatóan üzembe állhat az első a GYSEV hat vonatából is. Lehet, hogy még az idén átadjuk mind a hatot, de ötöt biztosan. Az első kocsiteste már elkészült Szolnokon. Nemrég végeztünk a GYSEV által 2012-ben rendelt négy FLIRT legyártásával is, a szerelvényeket határidő előtt adtuk át: az első kettőt tavaly december 6-án a másik kettőt az idén, a tél végén. A két társaságnak most készülő vonatok műszaki paraméterei teljesen azonosak.
– Azonosak-e a korábban a magyar piacra szállított vonatokéival is?
– Majdnem igen. A MÁV mostani 48 szerelvényében már ETCS 2 vonatbefolyásolási rendszer lesz. Fennállt a veszély, hogy a berendezés elhelyezése miatt 2-4 üléssel kevesebb lehet a vonaton, de végül megoldottunk az egyik ülés fölötti csomagtartó beáldozásával. A GYSEV négy FLIRT-jét az általuk használt pályák miatt kellett az osztrák Indusi biztosító-berendezéssel ellátni. Már négy magyarországi szállítási szerződésünk van. A tavalyi két megrendelés előtt a MÁV már vásárolt tőlünk 60 ilyen vonatot, a GYSEV pedig négyet. Ez az összesen 112 FLIRT jelentős tétel az anyacégünk számára is, amely eddig mintegy ezret adott a 2004 óta gyártott FLIRT-ből.
– Miért rendelt a MÁV az eddigi pirostól eltérő színű vonatot?
– Kérték, hogy az általuk Szolnokon már legyártott két, IC Plusz kocsi kék-fehér színvilágával harmonizáló arculatra tegyünk javaslatot, azt a nemzetközi előírást is figyelembe véve, hogy az ajtóknak a kocsitesttől erősen eltérő színűeknek kell lenniük. Mi a vonatunkon is látható dizájnt, a fehér és a kétféle kék kombinációját ajánlottuk.
– Már tavaly tudni lehetett, hogy szoros a 48 szerelvény szállítási határideje. Tartható a határidő?
– Nem félünk, hogy csúsznánk, a próbatétel a legelső vonat legyártása volt, ezen pedig túl vagyunk. A teljesítés persze nem csak rajtunk múlik. Sok beszállítónk 12-16-18 hónapos határidővel dolgozik. Ezért annak érdekében, hogy emiatt ne késsünk, bevállaltunk egy nagy kockázatot: még a tender eredményhirdetése előtt, tehát vállalva, hogy esetleg nem mi gyártjuk a vonatokat, már leadtunk megrendeléseket egyes alvállalkozóinknak, például a forgóváz és egyes fékkomponens gyártóknak. Ma már a vállalt határidőhöz képest a MÁV és a GYSEV vonatok esetében is másfél-két hónappal előbbre tartunk a munkavégzéssel.
– Miért kellett elvállalni a szoros határidőt?
– Nem csak mi kerültünk időprésbe, de a térség minden olyan vállalata is, amelyek uniós finanszírozású megrendelést kaptak, és megbízóinknak 2015 végéig el kell számolniuk az EU felé az összes, felhasznált pénzzel.
– Mekkora a magyar piacra gyártott FLIRT-ökben a hazai beszállítói arány?
– A 112 kocsi átlagát tekintve 25-30 százalék. A számok az elsőként átadott vonatoknál még alacsonyabbak, később pedig egyre magasabbak. Ez nem kizárólag a Stadler szolnoki kocsiszekrény-gyárához kapcsolódik. Jelentős hazai beszállítónk például a fékeket gyártó Knorr, vagy a fékkompresszort készítő, magyar tulajdonú, nagy múlt középvállalkozás, a kiskunhalasi Ganz Air is.
– Mekkora a társaság két, hazai egysége, és jelenleg milyen más megrendeléseik vannak?
– Szolnoki üzemünk 430 fős, tavaly óta ott működik a pusztaszabolcsi karbantartó bázis forgóváz műhelye is. A két egységnek együtt közel 500 dolgozója van. Szolnokra magyarországi és lengyelországi, illetve főként uniós finanszírozású közbeszerzési pályázaton nyert németországi és olaszországi megrendelések érkeznek. Az idén 450-500 kocsitest épülhet, ebből körülbelül 15 milliárd forint árbevétele lesz.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.