BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Vasúti fejlesztést hozna a Stadler Szolnokra

Szolnoki vasúti termékfejlesztési központ létrehozásáról egyeztet a Stadler Rail, tájékoztatta a Világgazdaságot Dunai Zoltán, a Stadler Rail Csoport országigazgatója. A bővítés a csoport magyarországi megrendeléseinek teljesítéséhez is kapcsolódik. A MÁV-Start és a GYSEV legutóbb 42+6 FLIRT villamos motorvonatot rendelt a svájci gyártótól, az első két szerelvény már megérkezett

– Folyamatosan bővül a Stadler két itteni telephelye és azok tevékenysége. Mi e téren a következő lépés?

– Azt vizsgáljuk, hogy milyen termékfejleszést telepíthetünk a szolnoki bázisunkra. A lehetőségről a Miniszterelnökséggel, a Szolnoki Főiskolával és a város vezetésével egyeztetünk. A megfelelő konstrukció kialakítása érdekében tanulmányozni kívánjuk például a Mercedes vagy az Audi által indított együttműködéseket. Elképzelhető, hogy a helyi főiskolán a mi igényeinek is figyelembe véve alakítják majd a képzést, mi pedig ezt megtámogatjuk.

– Már megérkezett Magyarországra a Stadler eddigi legnagyobb magyarországi megrendelésére szállított első két FLIRT villamos motorvonat. Összesen hányat szállít a Stadler és milyen ütemezésben?

– A MÁV-Start és a GYSEV épp egy éve, tavaly március 19-én rendelt tőlünk közös közbeszerzési eljáráson együtt 48 FLIRT-öt, összesen 276 millió euróért. A MÁV-nak gyártandó 42 vonatból az első kettőt, futópróba után ez év március végéig kellett átadnunk. A hatósági engedélyeket október elejéig kell megszereznünk hozzájuk, de ennyi időre nem lesz szükségünk, mert a járműveknek a korábbi megrendelésekre történt szállításoknak köszönhetően már megvan a típusengedélyük. A tételből 20 vonatot még az idén leszállítunk, az összeset pedig 2015 szeptember végéig. A nyáron várhatóan üzembe állhat az első a GYSEV hat vonatából is. Lehet, hogy még az idén átadjuk mind a hatot, de ötöt biztosan. Az első kocsiteste már elkészült Szolnokon. Nemrég végeztünk a GYSEV által 2012-ben rendelt négy FLIRT legyártásával is, a szerelvényeket határidő előtt adtuk át: az első kettőt tavaly december 6-án a másik kettőt az idén, a tél végén. A két társaságnak most készülő vonatok műszaki paraméterei teljesen azonosak.

– Azonosak-e a korábban a magyar piacra szállított vonatokéival is?

– Majdnem igen. A MÁV mostani 48 szerelvényében már ETCS 2 vonatbefolyásolási rendszer lesz. Fennállt a veszély, hogy a berendezés elhelyezése miatt 2-4 üléssel kevesebb lehet a vonaton, de végül megoldottunk az egyik ülés fölötti csomagtartó beáldozásával. A GYSEV négy FLIRT-jét az általuk használt pályák miatt kellett az osztrák Indusi biztosító-berendezéssel ellátni. Már négy magyarországi szállítási szerződésünk van. A tavalyi két megrendelés előtt a MÁV már vásárolt tőlünk 60 ilyen vonatot, a GYSEV pedig négyet. Ez az összesen 112 FLIRT jelentős tétel az anyacégünk számára is, amely eddig mintegy ezret adott a 2004 óta gyártott FLIRT-ből.

– Miért rendelt a MÁV az eddigi pirostól eltérő színű vonatot?

– Kérték, hogy az általuk Szolnokon már legyártott két, IC Plusz kocsi kék-fehér színvilágával harmonizáló arculatra tegyünk javaslatot, azt a nemzetközi előírást is figyelembe véve, hogy az ajtóknak a kocsitesttől erősen eltérő színűeknek kell lenniük. Mi a vonatunkon is látható dizájnt, a fehér és a kétféle kék kombinációját ajánlottuk.

– Már tavaly tudni lehetett, hogy szoros a 48 szerelvény szállítási határideje. Tartható a határidő?

– Nem félünk, hogy csúsznánk, a próbatétel a legelső vonat legyártása volt, ezen pedig túl vagyunk. A teljesítés persze nem csak rajtunk múlik. Sok beszállítónk 12-16-18 hónapos határidővel dolgozik. Ezért annak érdekében, hogy emiatt ne késsünk, bevállaltunk egy nagy kockázatot: még a tender eredményhirdetése előtt, tehát vállalva, hogy esetleg nem mi gyártjuk a vonatokat, már leadtunk megrendeléseket egyes alvállalkozóinknak, például a forgóváz és egyes fékkomponens gyártóknak. Ma már a vállalt határidőhöz képest a MÁV és a GYSEV vonatok esetében is másfél-két hónappal előbbre tartunk a munkavégzéssel.

– Miért kellett elvállalni a szoros határidőt?

– Nem csak mi kerültünk időprésbe, de a térség minden olyan vállalata is, amelyek uniós finanszírozású megrendelést kaptak, és megbízóinknak 2015 végéig el kell számolniuk az EU felé az összes, felhasznált pénzzel.

– Mekkora a magyar piacra gyártott FLIRT-ökben a hazai beszállítói arány?

– A 112 kocsi átlagát tekintve 25-30 százalék. A számok az elsőként átadott vonatoknál még alacsonyabbak, később pedig egyre magasabbak. Ez nem kizárólag a Stadler szolnoki kocsiszekrény-gyárához kapcsolódik. Jelentős hazai beszállítónk például a fékeket gyártó Knorr, vagy a fékkompresszort készítő, magyar tulajdonú, nagy múlt középvállalkozás, a kiskunhalasi Ganz Air is.

– Mekkora a társaság két, hazai egysége, és jelenleg milyen más megrendeléseik vannak?

– Szolnoki üzemünk 430 fős, tavaly óta ott működik a pusztaszabolcsi karbantartó bázis forgóváz műhelye is. A két egységnek együtt közel 500 dolgozója van. Szolnokra magyarországi és lengyelországi, illetve főként uniós finanszírozású közbeszerzési pályázaton nyert németországi és olaszországi megrendelések érkeznek. Az idén 450-500 kocsitest épülhet, ebből körülbelül 15 milliárd forint árbevétele lesz.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.