BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Chikán: egyre nő a lemaradásunk

Hazánk nemzetközi versenyképessége több mint egy évtizede gyengül. Ennek okait és a kiút lehetőségét elemezte Chikán Attila a Világgazdaság által a stratégiai vállalatok stratégiájáról szervezett konferencián

A 148 ország versenyképességi rangsorában 2001 óta több mint harminc helyet esve, hazánk a 61. volt 2008-ban, 2013 őszén pedig már csak a 63. helyre sorolták Magyarországot. Amíg 2001-ben még elsők voltunk a volt KGST országok között, addig ma hátukról a harmadikat foglaljuk el. Ezek a helyek gyengébbek, mint amit magunkról gondolunk: a nemzeti büszkeség a környző országoknál előnyösebb helyzetben láttatta a helyzetünket – mondta előadásában Chikán Attila egyetemi tanár, a Versenyképességi Kutatóközpont igazgatója. Szerinte bárki nyeri a vasárnapi választásokat, nem várható kardinális változás néhány év alatt.

A rendszerváltás idején sem határozták meg, hogy milyen típusú demokratikus piacgazdaság irányába indulunk el, pedig azokat eltérő feltételrendszerek határozzák meg. A rendszerváltáskor nem csak a kapitalizmusmodell meghatározása maradt el. Chikán az öröklött hátrányos tényezők közt sorolta fel, hogy a szocializmusban paternalizmus határozta meg a gazdaságot és ebből nem sikerült kilépni, valamint, hogy a civil szféra továbbra is fejletlen és hogy máig a nyugati országoktól függünk tőke és technológiai szempontból.

Fontos társadalmi sajátosság ugyanakkor, hogy a magyarok skandináv viszonyok között szeretnének élni, de az ottani, világviszonylatban is élenjáró közösségi gondolkodástól fényévekre vagyunk.

A versenyképességet segítő tényező lenne egy átfogó koncepció, illetve a hosszú távú gondolkodás, azonban ez utóbbiakat felülírják a rövid távú politikai megfontolások. Chikán Attila arra is felhívta a figyelmet, hogy az unortodoxia nem tartozik a nemzeti sajátosságok közé.

Az átfogó koncepcióval kapcsolatban pedig megjegyezte, hogy az elosztás kérdésének százszor nagyobb a prioritása, mint annak, hogyan is termeljük meg a javakat.

Vannak erősségeink is, ilyen a külgazdasági nyitottság vagy a külföldi tőke jelenléte, de ezekben is a negyvenedik helyezés alatt vagyunk.

A kutatóközpont felmérése szerint a vállatok az összes személyi kiadás átlagosan két százalékát fordítják képzésre, míg Nyugat-Európában 8-10 százalékról beszélhetünk. A magyar cégek 47 százaléka pedig egy forintot sem szán erre a célra. Kiemelte, hogy a reálgazdaság középtávú kulcselemei között szerepel a termelékenység és a képzés, és ezekben javítani kell gyenge pozíciónkon. Ugyancsak súlyos teher, hogy amíg az ötvenes években ötször akkora olt a dolgozók száma, mint a nyugdíjasoké, ma a már 2:1-es arány is csak távlati cél.

Chikán szerint be kellene vezetni a foglalkoztathatóság fogalmát. Az alulképzettek em találnak munkát, a közfoglalkoztatás nem hatékony. Vagyis a foglalkoztatottság növelése inkább gátolja a termelékenységet rontja a munkaerő minőségének átlagát. Az iskolarendszer fejlesztésével lehetne javítani a foglalkoztathatósági esélyeken.

Az USA-ban egy munkaóra alatt megtermelt GDP-t száz százaléknak véve az euró-övezet aránya 82,5 százalék, az OECD-é 73 százalék, a hazai csupán 44,1 százalék.

Chikán Attila figyelmeztetett, hogy minden órában nő a lemaradásunk. A kutatóközpont által készített, de a választás után publikálandó felméréséből idézve elmondta, hogy a megkérdezett 300 vállalat 1200 vezetőjének nyolcvan százaléka szerint az elmúlt években stagnált vagy romlott a gazdasági környezet.

Lakatos Péter , az MGYOSZ alelnöke szégyenletesnek nevezte, ahová a magyar gazdaság eljutott az elmúlt években, más országokhoz képest. Az alap, a kitörési pont az oktatás fejlesztése, ugyanakkor Magyarországon szükség van egy erős középvállalati körre is. Az MGYOSZ szerint nagyon hiányzik a gazdaság szereplőiből a jövőre vonatkozó együttgondolkodás és a gazdaság részének kell tekinteni az oktatást és az államigazgatás egészét is. A vállalati támogatásoknak elsősorban az exportképességet kellene javítaniuk.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.