BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Ügyes trükk a McDonald's-nál a plázában: többe kerül az étel, mint a feltüntetett ár, kiakadtak a vásárlók – kiderült az oka, ez sokaknak nem tetszik

Az egyik legnagyobb gyorsétteremlánc budapesti egységében kellemetlen meglepetés érheti a vásárlókat: a pult felett feltüntetett árnál akár 13,5 százalékkal magasabb összeget kell fizetni a kasszánál. Mint kiderült, a Duna Plázában található McDonald’s lenti kávézójában automatikusan kötelező elviteles felárat számolnak fel, amit sokan csak a fizetéskor vesznek észre.

Sokan szembesülhetnek nem várt tétellel a Duna Plázában található McCaféban: a pult felett nagy betűkkel feltüntetett árak nem minden esetben tükrözik a végső fizetendő összeget. A McDonald’s földszinti kávézójában egy olvasónk baconos toastot vásárolt, amely az étlapon 740 forintért szerepelt, ám a kasszánál 840 forintot kellett fizetnie. Utánajártunk, mi lehet ennek az oka.

McDonald's fast food restaurant
A McDonald’s kávézójában nem volt egyértelmű, hogy kötelezően számítanak fel elviteli díjat / Fotó: dpa Picture-Alliance via AFP

A vásárló jelezte, hogy akkor nem kéri elvitelre, hiszen csak az apróját akarta elkölteni, ami valamivel kevesebb volt 800 forintnál, azonban az eladó a menü alján elhelyezkedő apró betűs részre mutatva jelezte, hogy ezt a kérést sajnos nem áll módjában teljesíteni.

Mi az eltérés oka?

Az eltérés oka egy százforintos elviteles felár, amelyet az adott egységben automatikusan felszámítanak, mivel a rendszerben nem lehet másként rögzíteni a terméket. Bár a pluszköltséget az étlap végén apró betűvel feltüntetik, a pult felett kiírt árak nem utalnak rá, így a legtöbb vásárló csak a fizetéskor értesül a nagyobb végösszegről.

Ebben az esetben – tehát egy sonkás vagy baconos toast vásárlásánál – 100 forintos többlet azt jelenti, hogy a végső ár mintegy 13,5 százalékkal magasabb, mint amit a vevő az árcímke alapján feltételezne. A McCafé eladója lapunk kérdésére megerősítette, hogy szinte minden vendég meglepődik, amikor megkapja a számlát, és sokan panaszkodnak is emiatt. Mi is megkérdeztünk két másik eladót vásárláskor, és mindannyian ugyanezt válaszolták.

A Duna Pláza földszintjén található kiszolgálószigetnél nincs lehetőség helyben fogyasztásra, így minden tranzakció elviteles rendelésnek minősül, tehát az elviteli díj, a rendelés értékétől függetlenül, minden tranzakció után egyszer felszámolásra kerül – válaszolta megkeresésünkre a Progress Étteremhálózat Kft., a McDonald’s éttermek hazai üzemeltetője. Véleményük szerint erről és a díj mértékéről vendégeiket a vásárlást megelőzően tájékoztatják a kiszolgálószigetnél elhelyezett információs felületeknél – mellékelten képet is küldtek.

 Forrás: McDonald’s

Bár jogilag szabályos a tájékoztatás, a gyakorlat a vásárlói bizalom csökkenéséhez vezethet, mi is azt tapasztaltuk, hogy a vevőknek nem szúr szemet egyből a két felirat, hiszen pontosan velük szemben az eladó feje felett nagy betűkkel és számokkal fel van tüntetve egy ár, és mivel nem kérdezik meg (mi háromszor vásároltunk, egyszer sem jelezték), hogy elvitelre készül-e az étel, a gyanútlan vásárló nem feltételezi, hogy automatikusan felár kerül felszámításra.

McDonald's elviteli díj
Forrás: McDonald’s

A jelenség nemcsak fogyasztóvédelmi, hanem gazdasági szempontból is érdekes. Az inflációs nyomás miatt a vendéglátóhelyek egyre gyakrabban építenek be rejtett költségeket, legyen szó

  • csomagolási díjról,
  • kötelező szervizről
  • vagy egyéb extrákról.

Itthon is tarolt a vállalat

A McDonald’s Magyarországon a legnagyobb gyorsétteremlánc, és piaci részesedése továbbra is meghatározó a hazai gyorsétterempiacon. A vállalat magyarországi üzemeltetője, a Progress Étteremhálózat Kft. 2024-ben rekordbevételt ért el: az árbevétele meghaladta a 104,9 milliárd forintot, ami 15 százalékos növekedés az előző évi 91 milliárd forinthoz képest.

A bevétel jelentős része, 92,4 milliárd forint, az éttermi értékesítésből származott, míg 12,5 milliárd forint franchise-díjakból érkezett. A cég adózott eredménye 2024-ben 8,7 milliárd forintra nőtt, 40 százalékos emelkedést mutatva az előző évi 6,2 milliárd forinthoz képest. A Progress Étteremhálózat Kft. 2024 végén 115 étteremmel rendelkezett Magyarországon, és további bővítést tervezett. A McDonald’s továbbra is a legnagyobb gyorsétteremlánc hazánkban, piaci részesedése meghatározó a magyar gyorsétterempiacon.

Burger King: hét százalékkal drágult húsz perc alatt a sajtburger a budapesti plázában – nagyon észnél kell lenni a rendelésnél

Meglepő, de nagyon nem mindegy, hogyan adjuk le rendelésünket a gyorséttermekben. Lapunk olvasója a Corvin Áruház Burger Kingjében járt pórul.

Rácáfolt a kétkedőkre a McDonald’s, győztesen került ki az árháborúból

A várakozásokat felülmúló forgalmi statisztikát publikált a McDonald’s a második negyedévéről, eszerint a már legalább egy éve üzemelő gyorséttermeinek globális forgalma 3,4 százalékkal, 6,84 milliárd dollárra nőtt, miközben az LSEG elemzői konszenzusa csak 2,4 százalékos bővülést jelzett előre. A fogyasztás bővülése általános volt, mind Amerikában, mind nemzetközi téren növekedést regisztrálhattak. Az összehasonlítható árbevétel az Egyesült Államokban, a McDonald’s legnagyobb piacán, 2,5 százalékkal nőtt, szemben az egy évvel korábbi 0,7 százalékos visszaeséssel. 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.