– A gazdasági rezsimváltás forgatagában miért pont a járműalkatrész-kereskedelemben látott fantáziát? – kérdeztük Dobszai Zoltán cégtulajdonost.
– Nem sokkal a rendszerváltozást követően, szerencsés véletlen kapcsán csöppentem az alkatrész-kereskedelembe. Igen erős vákuum alakult ki az egyébként elavult járműpark alkatrészellátásának területén. A régi állami ellátó rendszerek részben, vagy egészben összeomlottak, a járműveket üzemeltetők pedig nem rendelkeztek a szükséges forrásokkal, hogy a régi gépeket lecserélhessék. Ez az időszak még hasonlított a hiánygazdálkodásra. Ezt látva léptünk édesapámmal 1991-ben. Alapítottunk egy céget, és egy alkalmazott segítségével láttunk el minden szükséges feladatot. Tudtuk, hogy ha valaki megtalálja a szükséges alkatrészek beszerzésének a forrását, a terméket gyorsan és kecsegtető haszonnal értékesítheti.
– Az ön szeme előtt alakult át a teherjármű- és az autóbuszpiac. Mit tapasztalt?
– Az ezredfordulóig többségben voltak az egykori keleti típusú tehergépjárművek, majd a fuvarozók, erősödésük következtében, leváltották az egykori gépeket. Ma már német, francia, svéd és egyéb ismert haszongépjárművek és autóbuszok közlekednek az utakon. Ezzel együtt változott meg a mi kínálatunk is. Ma már huszonegyezer-féle árucikk található meg nálunk, a soltvadkerti bázis mellett Budapesten, Zalaegerszegen, Nagykanizsán, Kiskunfélegyházán is működtetünk boltokat. A cég dolgozóinak létszáma harminchét fő. Visszatérve a kérdésre: 2008 után a gazdasági válság következtében a piac inkább szűkült, több kisebb cég tönkrement. Egyre szélesebb kínálatban kell egy kereskedőnek gondolkoznia, mert új típusok és új modellek jelennek meg a piacokon. Nagyon kemény verseny folyik a piaci részesedés megtartásáért, esetleges növeléséért.
– Hogyan tudnak versenyképesek maradni?
– Nagy figyelmet fordítottam arra, hogy minél gyorsabban kiszállítsunk a megrendelőnek. A Duna–Tisza közén sok esetben néhány órán belül, máshol 24 órán belül érkezik a rendelt áru. A siker titka azonban minden partnerünknél más és más. A gyors kiszolgálás mellett fontos, a megfelelő ár-érték arány, a rugalmas vevőszolgálat, a vevői kapcsolatok ápolása. Ismerni kell az adott vevő prioritásait, ehhez folyamatos kommunikációra van szükség a partnereinkkel.
– Ehhez odaadó munkatársak kellenek. Önnek milyen a csapata?
– Úgy gondolom, hogy jó. A kereskedelemben kreatív, rugalmas, empátiával és jó üzleti érzékkel megáldott emberekre van szükség. Illetve nagyon fontos a szakismeretek frissítése. A folyamatosan megújuló igen korszerű autóbuszok, kamionok más karbantartást, más alkatrészeket igényelnek. Ezen igények kielégítése újabb és újabb műszaki ismeretek elsajátítását követelik meg a dolgozóimtól. Ennek függvényében kell kialakítani a megfelelő összetételű, nagy raktárkészletünket is, mely fenntartása, fejlesztése komoly kihívást jelent. Ez a cég különbözik például egy gyártól, ahol, miután elkészült a magas szintű termék, azt sorozatban kell gyártani. Itt mindennap fel kell mérni a piaci változásokat, különben nem tudnánk reagálni azokra.
– Nagyon sok cégalapító rabja a munkának. Nem kevesen úgy vélik, ha nem nyitják rá a dolgozóra az ajtót mindennap, akkor a vállalkozás összeomlik. Ön mit gondol erről?
– Nem vagyok munkaholista, ha erre gondol. Úgy tizenöt éve döntöttem el, hogy változtatok a vezetési stílusomon. Próbálom megtalálni a megfelelő egyensúlyt a munka és a hobbijaim között. Mind több feladatot delegáltam a kollégáimnak, akik az elmúlt évtizedben megtanultak hasonlóan gondolkodni, mint én. Nálunk minden vezető alulról kezdte a munkát, majd a szakmai rátermettsége és lojalitása alapján került arra a posztra, ahol ma van.
– Nem tart attól, hogy a munkatársai otthagyják?
– Előfordult olyan eset, hogy felállt valaki, és a konkurenciához távozott, de ez nagy veszteséget soha nem okozott a cég működésében. Senki sem pótolhatatlan.
– Mekkora az üzleti versenytársak tábora?
– Négy-öt igazán nagy konkurens cég dolgozik a piacon, hármójuk mögött nemzetközi érdekeltségű cégek állnak. Illetve számos jelentős vállalkozás is tevékenykedik a területen. A verseny mindennap komoly kihívás elé állít minket.
– Mik a terveik a következő öt évben?
– Fejlődünk, bővítjük a kereskedelmet, de csak megfontoltan lépünk előre. Több versenytársunk vált annak az áldozatává, hogy túl gyorsan próbáltak növekedni. Elsődleges célom a vállalat stabilitásának megőrzése, s csak ezt figyelembe véve terjeszkedhetünk a jövőben. Ennek köszönhetően a válság legmélyebb pontján sem volt kérdéses a cég működése – mondta Dobszai Zoltán cégtulajdonos.
A XIX. század gondolkodóinak a műveit gyűjti
Dobszai Zoltán négy éve gyűjti a reformkor politikusainak, íróinak, illetve a Monarchia évtizedeinek neves kiadványait, ritkaságait. Könyvtárában mintegy 1500 olyan kötet található, melyek többsége első kiadású. Széchenyi István s kortársai voltak hatással az üzletemberre, és indították el a könyvgyűjtésben, amely még hosszú évekig ad feladatot a gyűjtőnek. Árveréseken, antikváriumokban vásárolja a megsárgult műveket. Mint mondja, megdöbbentő, hogy például Széchenyi művei – többek között a Hitel, a Stádium, a Lovakrúl, a Javaslat a magyar közlekedésügy rendezéséről – milyen széles körű tájékozottságról adnak tanúbizonyságot. Ma is élvezettel olvashatóak a „legnagyobb magyar” vagy akár Kossuth Lajos művei, csakúgy, mint a nagy mesélő, Jókai Mór regényei. A főnemes, reformpolitikus és a második magyar kormányzó vitája lenyűgöző. Úriemberek magas szintű szellemi párbaja, melyben az ellenfelek megadják egymásnak a tiszteletet. A cégvezető szerint a mai politikusok is tanulhatnának a vita stílusából. Dobszai Zoltán a könyvritkaságok gyűjtése mellett rendszeresen teniszezik, vagy vesz részt egy-egy balatoni vagy tengeri vitorlásversenyen.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.