Kis lépés a világgazdaságnak, de hatalmas ugrás a Tam-Bau Kft-nek. Kólya József, a Tamási székhelyű cég tulajdonosa nem véletlenül vette alapul Neil Armstrong híres mondatát. A kft. tavasszal olyan beruházásokat eszközölt, melyek ugyan megterhelték a büdzsét, de innovatívak, és a hasonló profillal rendelkező vállalkozásoknak is előremutató példaként szolgálhatnak. Az ünnepélyes műszaki átadót a hagyományos építők nyílt napi rendezvényre időzítette a Tam-Bau, ekkor mutatták be a legújabb szerzeményeket.
– Sikerült lecserélni a nyerges vontatókat. A Volvo FH16-os, 500 lóerős teljesítményű kamionokat olyan specifikációkkal egészítette ki a gyártó, melyek egyedi céljainknak megfelelnek, speciális szállítást is lehetővé tesznek. Ezen felül a szigorú uniós normáknak is maximálisan megfelelnek. Beszereztünk egy trailer pótkocsit, mely súlyban és méretben szintén alkalmas speciális feladatok ellátására – mondja Kólya József.
És hogy mik ezek az egyedi feladatok? A cég a nehézgépes üzletágban kiemelt beruházások kivitelezésében vesz részt. A nehézgépeket így az ország távoli pontjai között kell szállítani. A nagy projekteknél, a közlekedési infrastruktúrát célzó vagy környezetvédelmi megbízásoknál, például a hulladék testek rekultivációjánál, a folyók melletti fővédvonalak építésénél, helyreállításánál jó hasznát veszi a vállalkozás a két GPS-szel ellátott lánctalpas kotrógépnek. A kívülálló számára ez nem jelent semmit, ám Kólya József felvilágosít: ilyen technológiai színvonalat képviselő felszereltséggel csak kevesen rendelkeznek hazánkban, és még kevesebben használják. Az árvízi védműveknél a rézsűk kimérésére nem kell külön segéderőt alkalmazni, a gép ugyanis a terveket megjeleníti képernyőjén, a műholdvevő segítségével pedig centiméter pontossággal végre is hajtja a kívánt műveletet. Az innováció ebben az esetben a vertikális irány megjelenítése. A fejlesztési kosár emellett a műholdas vezérlő egységet tartalmazta. Tény, hogy végzettsége és személyes affinitása miatt Kólya Józsefhez elsősorban ez a nehézgépes üzletág áll a legközelebb, ma is személyesen irányítja, és sokáig nagyon aktívan részt vett a terepmunkában. Mint elmondta: örömmel érzékelik, hogy az unió támogatja azokat a beruházásokat, melyekhez nehézgépek szükségesek. Arról is beszélt, talán nem tűnik felelőtlen optimizmusnak, de úgy látják, a 2008 óta tartó pénzügyi válság az utolsó stádiumában van. A bizakodásra a jövő évre vonatkozó tárgyalások, egyezkedések adnak okot.
Az is igaz, Kólya Józsefnek nem lehet oka panaszra, hiszen az elmúlt több, mint 21 évben a cég folyamatosan kapta a megbízásokat. – 1993. március idusán kezdtem egyszemélyes vállalkozásba, mára közel nyolcvan alkalmazott dolgozik a kft.-nél. A produktivitáson alapuló cég nettó árbevétele másfél milliárd forint – tájékoztat a tulajdonos. Kólya József az esetek többségében királyi többesben beszél, ami nem véletlen. Bár a tulajdonlás ma is egyszemélyes, kollégái között nem ritka, aki tíz vagy akár húsz éve dolgozik együtt a cég vezetőjével. A munkatársakkal kapcsolatban a tulajdonos nem titkolja: valós aggály a humán erőforrás elvándorlása. Annak ellenére is, hogy a Tam-Baunál nagy gondot fordítanak a dolgozók szociális körülményeinek javítására. Az összetartást rendszeresen erősítik, a nyílt nap és az évzáró mellett az augusztusi zárt körű családi nap hozadéka is az, hogy a dolgozó úgy gondolja: jó ehhez a társasághoz tartozni. – Vannak olyanok, akik csak ezeken az alkalmakon találkoznak, mert egyébként az ország különböző pontjain töltik dolgos hétköznapjaikat – meséli Kólya József. Hozzáteszi, helyzetükön úgy is javítani kívánnak, hogy ősztől kőműves tanulók gyakorlati képzését végzik. A technológiai, technikai fejlesztést, ha apró lépésekben is, az építőmesterek munkájának könnyítése érdekében is végzett és végez a cég, folyamatosan fejlődik az eszközparkja. A kapacitás, hiába a hat-nyolc folyamatosan dolgozó csapat, néha kevésnek tűnik. Okos organizációval eddig nem kellett lehetséges partnert visszautasítani.
A cég „harmadik lába” a kereskedés, ehhez az üzletághoz tartozik a transzport betonkeverő telep és a kis elemes beton előre gyártó üzem. – Örömmel mondhatom, hogy ezen a területen is fellendülést tapasztaltunk, nőtt a lakossági és kisvállalkozói kereslet, továbbá az uniós támogatású beruházások lecsapódását is érezzük – fogalmaz a cégtulajdonos.
Kólya József 1991-ben kötött házasságot, felesége szintén a társaság munkáját segíti. Idősebb fia a műszaki egyetemen tanul. Kólya József azt reméli, neki adhatja át a stafétát. Középső fia a jelek szerint talán a gépésztechnológiát választja, így neki is jutna feladat a vállalkozásban. A legkisebb gyermekkel, aki mindössze tizenhat hónapos, a céget illetően egyelőre nem számol az édesapa.
Kólya József 1991-ben kötött házasságot, felesége szintén a társaság munkáját segíti. Idősebb fia a műszaki egyetemen tanul. Kólya József azt reméli, neki adhatja át a stafétát. Középső fia a jelek szerint talán a gépésztechnológiát választja, így neki is jutna feladat a vállalkozásban. A legkisebb gyermekkel, aki mindössze tizenhat hónapos, a céget illetően egyelőre nem számol az édesapa.-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.