BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Fellélegezhet az autóipar: Kína zöld utat adott az egyik legnagyobb félvezető-beszállítónak – újra pöröghet a csipexport

Az elmúlt hetekben több nagy autógyártó is termelési problémákkal küzdött a Nexperia csipjeinek hiánya miatt. Most Kína bejelentette, hogy civil célokra – köztük járműelektronikához – újra engedélyezi a csipexportot, enyhítve a Volkswagen és a Bosch által is jelzett ellátási válságot.

Kezd enyhülni a globális autóipart hónapok óta feszítő csiphiány: Kína exportengedményeket adott a Nexperia félvezetőire, melyeket civil – vagyis nem katonai – célokra használnak. A döntés lehetővé teszi, hogy az európai és ázsiai autógyártók ismét hozzáférjenek azokhoz az alapvető alkatrészekhez, melyek hiánya az utóbbi hetekben több termelési láncot is megbénított, most viszont újra felpöröghet a csipexport.

Fellélegezhet az autóipar: Kína zöld utat adott a  egyik legnagyobb félvezető-beszállítónak – újra pöröghet a chipexport
Fellélegezhet az autóipar: Kína zöld utat adott az egyik legnagyobb félvezető-beszállítónak – újra pöröghet a csipexport / Fotó: NurPhoto via AFP

A Nexperia a világ egyik legnagyobb autóipari félvezető-beszállítója, Hollandiában működik, ám kínai tulajdonban van: anyavállalata a Wingtech Technology. A vállalat csipeket gyárt olyan alapvető rendszerekhez, mint a motorvezérlés, a biztonsági szenzorok és az elektromos járművek energiaellátása.

A csipvita szeptember végén robbant ki, amikor a holland kormány szeptember 30-án átvette a Nexperia feletti irányítást, arra hivatkozva, hogy a kínai tulajdonos a gyártás egy részét Kínába akarta áthelyezni, ami „európai gazdasági biztonsági kockázatot” jelentett volna. Peking válaszul október 4-én exporttilalmat vezetett be a Nexperia Kínában csomagolt termékeire, amivel gyakorlatilag elvágta az európai autógyártókat az ellátástól.

A következmények azonnal érezhetők voltak: 

az olyan nagyvállalatok, mint a Volkswagen, a BMW vagy a Bosch, napokon belül jelezték, hogy kifogyóban vannak a készleteik. 

A helyzetet súlyosbította, hogy a Nexperia termékei nem csúcstechnológiás csipek, hanem olcsó, alapfunkciókat ellátó egységek, melyek nélkül viszont egyetlen modern autó sem gyártható le.

Trump és Hszi találkozója után jött a fordulat

Az áttörést egy október végi politikai esemény hozta: a Donald Trump és Hszi Csin-ping közötti találkozó után Peking bejelentette, hogy megkezdi az exportengedmények elbírálását a Nexperia termékeire. A kínai Kereskedelmi Minisztérium vasárnapi közleménye szerint mostantól mentességet kaphatnak azok a szállítmányok, melyek civil – például autóipari – felhasználásra készülnek.

„Kína készen áll arra, hogy védje a globális csipellátási lánc stabilitását” – fogalmazott a minisztérium, hozzátéve: Peking reméli, hogy az Európai Unió is nyomást gyakorol Hollandiára, hogy az „orvosolja hibás döntését”, és visszavonja a Nexperia lefoglalását.

A kínai fél engedményeinek eredménye máris látszik. Ralf Brandstatter, a Volkswagen kínai vezetője a Handelsblattnak elmondta, hogy megérkeztek az első Nexperia-szállítmányok.

A kínai kereskedelmi minisztérium gyorsan reagált az amerikai–kínai megállapodás után, és rövid távú különengedélyeket adott ki

– mondta.

Az Egyesült Államok és Kína ugyanis abban is megállapodott, hogy a Nexperia egy évre mentesül az amerikai exportkorlátozások alól, ami lehetővé teszi, hogy a vállalat újból beszállíthasson az autógyártóknak. Brandstatter ugyanakkor hozzátette: „A rendszer fenntarthatósága attól függ, hogyan alakulnak az amerikai–kínai kapcsolatok. Egyelőre nagy a bizonytalanság.”

Egy dolog biztos: a Nexperia-ügy újabb példája annak, mennyire kiszolgáltatott a globális ipar a technológiai hidegháború hullámzásainak. Az autógyártók számára most a cél világos – addig kell pótolni a hiányt, amíg az orosz–ukrán háború mellett egy újabb csipfront is meg nem nyílik.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.