BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Bővítenének az autókölcsönzők

A tavalyi eredmények alapján újra flottabővítést terveznek azok az autókölcsönzők, amelyek sikeresen vészelték át a piacszűkülés éveit

Ismét nyereséges a hazai autókölcsönző ágazat, a Magyar Autókölcsönzők Szövetségének (MAKSZ) 18 tagvállalata közel 254 millió forint nyereséggel zárta a tavalyi évet közel 14,8 milliárd forintos összesített nettó árbevétel mellett.

A korábbi években az ágazat adózás utáni eredménye épphogy meghaladta a nullát, 2012-ben pedig különösen nehéz évet zárt, ezt jól mutatja a mínusz 23 millió forintos eredmény – tájékoztatott Haraszti Géza, a MAKSZ elnöke, az Avis Autókölcsönző magyarországi vezetője. A pozitív változáshoz többek között profilbővítés és a gazdasági környezethez való megfelelő alkalmazkodás is hozzájárult.

„A 254 millió forintos adózás utáni eredmény azt mutatja, mindenképpen van okunk bizakodni, azonban ez egyelőre csak annyit jelent, hogy kikerült a szakma a gödörből és biztosítva látszik a megfelelő működés, tehát újraindulhatnak a beruházások. A piac szereplői között viszont így is jelentős különbségek vannak, így eltérő mértékben várhatóak fejlesztések” – jellemezte a hazai piaci viszonyokat a MAKSZ elnöke, kiemelve, hogy a nagyobb kölcsönzők megerősödtek a tavalyi évben: három cég összesen félmilliárd forinttal növelte bevételét.

A 2012-es nyolccal szemben tavaly már csak négy volt veszteséges. A korábbi évekhez hasonlóan 2013-ban is több kisebb és közepes méretű kölcsönző szűnt megvagy alakult át és kisebb méretben, megváltozott profillal működik tovább. Átrendeződésre tehát továbbra is számítani kell a piacon.

„A nyereséges cégek árbevétel- és profitráta növekedést is elkönyvelhettek. Bővültek az igények, volt olyan kölcsönző, amely profilbővítést is végrehajtott. Emellett a nagyobb cégek átvették a megszűnt vállalkozások forgalmát. Alapvetően viszont a megváltozott gazdasági körülményekhez való alkalmazkodásnak köszönhető a pozitív elmozdulás” – hangsúlyozta Kozák József, a MAKSZ felügyelő bizottságának elnöke, a Hertz ügyvezetője, hozzátéve, hogy a legtöbb kölcsönző a kínálatot folyamatosan a kereslethez igazította. Ezeknek a változásoknak köszönhető, hogy nőtt a nyereséges cégek száma, amelyek egyben eredménynövekedést is elértek.

„Az autókölcsönzés egy több mint 10 millió eurós valutatermelő ágazat Magyarországon. Emellett az új autóvásárlások és a flottafenntartás következtében nagy összegű adót fizetnek a kölcsönzők a magyar államnak. Ilyen többek között a súlyadó, a cégautó-adó, a biztosítási adó, a teljesítményadó, az új autók utáni regisztrációs adó, vagy a különböző illetékek. Az autókölcsönzők továbbá mintegy 9 milliárd forint áfát is befizetnek.

Az iparág több mint 500 embernek ad munkát Magyarországon, foglalkoztatásukhoz kapcsolódóan a személyi jövedelemadók és egyéb járulékok is a kölcsönzők adókötelezettségeihez tartoznak” – mondta a MAKSZ elnöke. A Magyar Autókölcsönzők Szövetsége 1994-ben önkéntes tömörülésként jött létre és 2011 óta minősítési rendszert működtet, ezzel is fejlesztve a szakmai alapkövetelményeket és erősítve az autókölcsönzők iránti bizalmat.

CarSharing országosan is

Budapest VI. és VII. kerületében két-két állomással bővíti autópont hálózatát a magyar tulajdonban lévő Avalon CarSharing. A cég országos parkoló és átvevő pontok átadását is tervezi – elsősorban a nagyobb vidéki városok vasútállomásainak közelében. Az Avalon rámutatott: a cégek már a hazai közösségi autózás első évében felismerték a car sharingben rejlő költség- és időhatékonysági lehetőségeket, de az utóbbi időszakban nőtt a közösségi autózás iránt nyitott magánfelhasználók száma is. Budapesten a magánszemélyek átlagosan 4 óra 17 percet használják az autókat és 48 kilométert vezetnek, ezért bruttó 6100 forintot fizetnek.


Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.