Büntethető, de nem büntetik a kilométeróra-pörgetést
A futásteljesítmény meghamisítása miatt a vevők a reális árnál magasabb összeget fizetnek ki, hiszen azt hiszik, hogy öreg ugyan az autó, de alig használták. Mivel az eladót semmilyen jogszabály nem kötelezi az autó előéletének tisztázására, a vevőnek résen kell lennie, ha használt autót vesz. Emellett a megtett kilométerek számához kötött átvizsgálások, karbantartások, alkatrészcserék elmaradása miatt a balesetveszély kockázata is nagyobb, miközben az öregebb autók magas szervizköltségekkel is terhelik új tulajdonosaikat.
Ezzel el is érkeztünk az autózás egyik neuralgikus pontjához. A kispénzű autósok gyakran azért választják a számlamentesen dolgozó úgynevezett fekete szervizeket, mert drágállják a márkaszervizek árait. Azonban – amint azt Frank György, az országszerte 34 használtautó értékesítési ponttal rendelkező Das WeltAuto márkavezetője lapunknak elmondta –, a mit sem sejtő magyar tulajdonos sok esetben csak a márkaszervizben szembesül azzal, hogy olyan kocsit vett aminek az óráját több százezer kilométerrel visszapörgették. A márkaszervizek ugyanis a gyártó adatbázisához csatlakozva minden korábbi javítást, karbantartást látnak, de azt is, hogy a munkát milyen kilométeróra állásnál végezték el.
„Részben új jogszabályokkal, részben a hatályos jogszabályok következetes alkalmazásával meg kell akadályozni a fekete szervizek működését, valamint a használtautó importban elterjedt áfacsalásokat” – mondta Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) elnöke kiemelve, hogy ezek okozzák a gépjármű kereskedelmi és javító ágazat legnagyobb gondjait, hiszen ellehetetlenítik a legális vállalkozásokat. Mindazonáltal az MGE úgy tapasztalja, hogy az idei évben megkezdődött az ügyfelek visszatérése a legális javítókhoz.
Ebben nagy szerepe volt az Autós Nagykoalíció és az MGE kezdeményezésére elfogadott jogszabálynak, amely révén az elmúlt év januárjától visszaigényelhető a céges autók javítása és karbantartása után fizetendő áfa fele. Azóta a két szakmai szervezet újabb javaslatokat nyújtott be a döntéshozóknak. „Bizakodunk, hogy a Parlament elfogadja az egységes járműtörténeti nyilvántartásra vonatkozó javaslatunkat is. A nyilvántartásba csak regisztrált javító tölthetne adatot. Ugyanakkor a kilométeróra-állást karambolok esetén is rögzítni kellene” – mondta Erdélyi Péter, hozzátéve, hogy a javító ágazat fehérítése szempontjából fontos lenne a szervizek működésének minősítéshez kötése.