Ma avatják fel a British American Tobacco (BAT) új pécsi gyárát, amely Európa elsőszámú és a világ második legnagyobb dohányipari konszernjének második legnagyobb folyamatban lévő, mintegy 9 milliárd forint összértékű beruházása Európában. Az új gyár alapterülete közel 9 ezer négyzetméter, így a dohánygyár termelési területe megduplázódik, míg a termékportfólió fokozatosan átalakul majd a jövőben. A hangsúly várhatóan a cigarettáról áttevődik a fogyasztási dohányra. A termelés két hónap tesztelést követően novemberben indulhat meg, a régi gyárhoz hasonlóan (amely több mint 30 országba szállít már évek óta) főleg kivitelre termelnek majd.
Az üzemet Varga Mihály gazdasági miniszter adja majd át, bár tavaly májusban még nem volt ennyire jó a BAT kapcsolata a kormánnyal. Az árrés törvényi változtatásának idején ugyanis még azt is kilátásba helyezték, hogy felfüggeszthetik a 2013-2014-re tervezett, mintegy 15 milliárdos hazai beruházásokat. „Amennyiben a minimális kiskereskedelmi árrés a hazai piac prognosztizált csökkenéséhez vezet, a mintegy 400 főt foglalkoztató pécsi gyár és a közel 8000 embernek munkát adó dohányfelvásárlás létjogosultsága is megszűnhet” – közölte tavaly májusban a társaság. Ez nem következett be, de novemberben csoportos leépítést jelentettek be, ami mintegy 200 embert érintett. Az új gyárban amúgy éppen ennyien dolgozhatnak majd. A gazdasági válság kezdete óta a BAT eladásai folyamatosan csökkentek, a társaság 2008-ban még évi közel 7 milliárd szál cigarettát értékesített Magyarországon, 2013-ban már csak 3 milliárd szál cigarettát és kevesebb mint 2 milliárd szálnak megfelelő fogyasztási dohányt. A cigaretta esetén mindez 60 százalékos csökkenést, a teljes értékesítésben pedig 30 százalékos visszaesést jelentett. Világszinten sem jobb a helyzet, ugyanis féléves beszámolójuk szerint az árbevétel 10 százalékkal 6,80 milliárd fontra csökkent. Az első hat hónapban 331 milliárd cigarettát adtak el, 0,4 százalékkal kevesebbet, mint egy évvel korábban. A BAT adózott eredménye 2,04 milliárd fontról 1,75 milliárd fontra csökkent.
A folyamatosan zsugorodó hazai cigarettapiac ellenére idén nem ez az első gyáravatás. Még januárban duhánypuffasztó üzemet avattak a sátoraljaújhelyi Continental Dohányipari Zrt. telephelyén, a csaknem kétmilliárd forintos beruházáshoz 400 millió forint támogatást nyert a kizárólag magyar tulajdonban lévő cég, amelynek létszáma a fejlesztésnek köszönhetően huszonöttel nőtt, így már több mint háromszáz embert foglalkoztat. Új dohánygyár épült Debrecenben is. A tavasszal átadott üzem a hazai és export igényeket is képes kielégíteni. Mindhárom gyárat érinti, hogy jövőre az unió már nem biztosít 22,4 millió euró, mintegy 7 milliárd forint szerkezetátalakítási támogatást az ágazatnak, és ha ezt az összeget hazai forrásokból nem sikerül pótolni, a megszűnés fenyegetheti a dohánytermesztést Magyarországon. A jelenleg 4711 hektáros dohányültetvény 80 százaléka Szabolcsban található, 1500 hektáron terem Burley, 3211 hektáron pedig Virginia dohányfajta.
Ma még aláírhatnak a nyertesek
Az ötödik körös trafikpályázatok nyertesei ma még aláírhatják a koncessziós szerződésüket, különben elvesztik a jogosultságukat. Összesen 70 koncesszió talált gazdára, pedig eredetileg 88 koncessziós jogot hirdettek meg 20 évre, ezekre 659 pályázat érkezett be. Így hamarosan várható a hatodik trafikpályázat kiírása is. A nyertes pályázóknak a választott működési formára vonatkozóan megkövetelt feltételeket az aláírás napjától számított 60 napon belül kell igazolniuk. A kezdő kereskedőknek nem kell kétségbe esniük, ugyanis ősszel tovább folytatódik a trafikosok szakmai képzése.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.