Cégvilág

Összefogtak az autókereskedők

Újra lesz autószalon Budapesten, bár a múlt évtizedben megszokottnál jóval kisebb területen, mert ezúttal a márkakereskedők szervezik

„Miután 14. hónapja egyenletesen bővül az autópiac, a még talpon maradt márkakereskedők összefogtak és az általuk forgalmazott márkákkal megtöltik ezt a 7 ezer négyzetméteres csarnokot” – mondta Gablini Gábor, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetsége elnöke a Syma csarnokban, ahol november 21 és 23 között lesz egy kisebb autószalon.

A Mobilitás 2014 Autókiállítás és Vásár alkalmával 24 autó és három motorkerékpár márka mutatkozik be, de amint Kovács Ákos, a rendezvény igazgatója elmondta, hogy a márkakereskedők mellett jelen lesz a háttéripar is a bemutatón, továbbá meghívták a használtautó-kereskedők, a független javítók és a bontósok szakmai szervezeteit is.

Emellett körülbelül száz tesztautót lehet kipróbálni a Puskás Ferenc stadion körül egy lezárt pályán, az autóimportőrök segítségével pedig még koncepció autók is lesznek. „A szervezők nem vették fel a kapcsolatot a gyári márkaképviseleteket tömörítő Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületével, így nem tudjuk, hogy hány márka és milyen módon támogatja a kiállítást” – válaszolta lapunk kérdésére Erdélyi Péter, az egyesület elnöke, kiemelte ugyanakkor, hogy üdvözölnek minden kezdeményezést, ami a forgalom élénkülését szolgálja.

Az utolsó nagy autószalon 2005 októberében volt Budapesten. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) tagvállalatai azért kérték, hogy két hétvégés legyen a szalon, mert az első fél évben majdnem tízezer személykocsival maradtak el az előző év hasonló időszakának 104 ezret meghaladó értékesítési szintjétől. Akkor a 31 ezer négyzetméteres kiállítási területből az MGE tagvállalatai 16 ezret foglaltak le, de az egyesülettől független importőrök valamint különféle kereskedők is megjelentek a Hungexpo területén. A budapesti autószalonnak azonban leáldozott, mert az importőrök drágállták a Hungexpo bérleti díjait.

Az Automobil 2008 kiállításon már csak két importőr jelent meg, ugyanakkor 16 márkakereskedő is bemutatta kínálatát. „Amíg a válság előtt 850 tulajdonos kezében 1100 szalon és márkaszerviz működött Magyarországon, addig ma 270 vállalkozó kevesebb mint 470 értékesítési pontot üzemeltet. A többiek tönkrementek” – mondta Gablini Gábor. Így fordulhatott elő, hogy évek óta vannak olyan megyék, ahol egyes nagyforgalmú márkák is márkaszerviz nélkül maradtak.

A kereskedők legnagyobb forgalma 2003-ban volt, amikor 208 441 személyautó és néhány híján 25 ezer kishaszonjármű talált gazdára. Akkoriban rengeteg márkakereskedés épült hazánkban, de azért, mert az uniós csatlakozás évében az elemző cégek azt prognosztizálták, hogy 2010-ben 300 ezer személyautó és kishaszonjármű is elkelhet. Emiatt a gyárak nagyobb mennyiségű kereskedés építését ösztönözték, a vállalkozók pedig saját tőke hiányában hitelekből építkeztek. Ezek a családi vállalkozások azonban a forgalom esés miatt nem tudták törleszteni hiteleiket.

Negyedmillió kecskeméti Mercedes

Csupán két évvel a legfiatalabb Mercedes-Benz gyár megnyitása után, hétfőn legördült a 250 ezredik Mercedes-Benz személygépkocsi a kecskeméti gyártósorról. A kecskeméti gyárban készül majd az ötödik kompakt modell, a CLA Shooting Brake is, ami 2015-ben kerül piacra. Thomas Geier, a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. igazgatója szerint a Mercedes-Benz prémium kompakt gépjármű szegmensének sikeréhez a kecskeméti gyár nagymértékben hozzájárul a B-osztály és a CLA-modellek gyártásával. Ez utóbbi kizárólag Kecskeméten készül a világ valamennyi piaca számára. A gyárigazgató szerint valamennyi munkatársuk hozzájárult a jubileumhoz, de kiemelendő a magyar partnereik, és Kecskemét önkormányzatának támogatása.


Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek