Cégvilág

Rekordévre számít a nagyoroszi lakókocsigyár

A tavalyi után ismét rekordévre számít a nagyoroszi lakókocsigyár, amely sikeresen túlélte a német tulajdonos csődjét és eredményei azóta egyre javulnak

A húsz éves Knaus kempingjármű gyár az elmúlt évben 2000 vontatott lakókocsit és 1950 lakóautót szállított megrendelőinek, jórészt az 1400 négyzetméteres gyártóüzem és a és 900 négyzetméteres logisztikai csarnok két éve végrehajtott modernizálásának köszönhetően – mondta Botka József, a nagyoroszi Knaus Tabbert Kft. ügyvezető igazgatója.

Az egymillió eurós beruházás révén a gyártósoron automatikus vezérlés mozgatja a sínrendszeren gördülő lakóautókat. Ez a módszer Európában egyedülálló, lényegében az autóipari normáknak a gyártásba való bevezetését és a hatékonyság mintegy 15 százalékos növekedését jelenti.
A társaság a kempingjárművek illetve azok textíliáinak gyártása mellett lakókocsik, lakóautók illetve azok alkatrészeinek forgalmazásával is foglalkozik. Dél-Koreába 2011 óta évente 100-120 különféle lakókocsit szállít a cég, amely tavaly betört az izraeli piacra is, ahol egy év alatt 120 Knaus Weinsberg lakókocsit adott el helyi partnerével.

A kétszáz fős cég volt már fenn s nagyon lenn is. A világválságig mindvégig nyereséges volt, s fennállása legjobb eredményét éppen a krízis kitörése előtti július végén zárt üzleti évben érte el. Akkor 420 sajátfejlesztésű Box Star lakóautó és 4790 lakókocsi hagyta el a gyárat, ám 2008 végén német anyacég csődbe ment. Emiatt sokáig bizonytalanná vált a kft. jövője, amíg a holland HTP befektetői csoport két évre rá meg nem mentette a céget. Azóta szélesedett a paletta és ma már négyféle lakókocsi valamint kétféle lakóbusz készül Fiat Ducato alapra.

A válság hatása ugyanakkor máig érezhető. A European Caravan Federation adatai szerint a tavalyi első félévhez képest az idei első félévben a 15 legnagyobb piacon 4,2 százalékkal 40 242-re csökkent az újonnan forgalomba helyezett lakókocsik száma, de 1,9 százalékkal több, összesen 48 388 lakóbusz talált gazdára. (A listán az egyetlen nem nyugat-európai ország Szlovénia, ahol 110, illetve 88 jármű kelt el.) A világválság következményeinek vesztesei egyértelműen az olcsóbb lakókocsik lettek, hiszen azelőtt a kempingjármű piac mintegy 70 százalékát ezek a gépkocsi által vontatott járművek tették ki.

A Knaus Tabbert Kft. számára örvendetes, hogy nem csupán a lakóautók piaca bővül, hanem azon belül az olyan típusoké is, amelyeket kishaszonjárművekből alakítanak ki. Ezekből az egyébként olcsóbb fajta önjáró mini szállodákból évente nagyjából ezerrel bővül az értékesítés, ami idén elérheti a 9 ezer darabot. A nyolcfős fejlesztőcsoport folyamatosan dolgozik a Nagyorosziban gyártott lakókocsik és lakóautók új generációin.
A fejlesztés azért sem állhat le, mert Európa legnagyobb piacán az élénkülés jelei tapasztalhatók.

A német kempingjárműgyártó szövetség (CIVD) felmérése szerint az első félévben a német gyártók mintegy 60 százalékának növekedett a lakókocsi értékesítése az előző év azonos időszakához képest. A lakóautó értékesítés még jobb eredményeket mutat: a gyártók háromnegyede többet adott el, mint tavaly ilyenkor, 25 százalékuk pedig stabil értékesítésről számolt be. Hans-Karl Sternberg, a szövetség ügyvezetője szerint a szövetség optimizmusát a turisztikai felmérések is alátámasztják: június végéig 24 százalékkal növekedett az eltöltött éjszakák száma a német kempingekben.

nagyoroszi lakókocsigyár járműipar
Kapcsolódó cikkek