Egy százalékos Tesco
A Tesco Magyarország legnagyobb hipermarket kereskedelmi lánca és egyik legnagyobb brit befektetője. Itthon több mint húszezer magyar munkavállalót alkalmaz, és minden új áruház nyitásával legalább száz új munkahelyet hoz létre – a cég beépült a magyar gazdaságba. A vállalat már több mint kétszáz áruházat nyitott, mintegy 1500 magyar vállalkozással áll kapcsolatban. Saját márkás élelmiszerválasztékának nagyjából a fele hazai termék (29 az első félévben a Kiváló Magyar Élelmiszer védjegyet is elnyerte).
A társaság májusban belépett a Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanácsba, a nyári szezonban pedig csak magyar dinnyét lehetett náluk kapni. Az elmúlt négy évben átlagosan, évente 81 milliárd forintot fizettek be az államháztartásba adók és járulékok formájában, aminek közel felét a nettó áfa-befizetés tette ki.
Nigel Jones, a Tesco-Global Áruházak Zrt. vezérigazgatója különösen büszke arra, hogy a cégnél folyamatosan növekszik a magyar vezetők száma. Mára az Igazgatóság fele magyar szakember, nemrégiben pedig kinevezték az első magyar működésért felelős vezérigazgató-helyettest is.
A vállalat közvetlen hozzájárulása GDP-hez 98,7 milliárd forint volt tavaly, ám a tovagyűrűző hatások figyelembe vételével összesen 200,6 milliárd forint hozzáadott értéket termelt 2013-ban – ez a teljes hazai össztermék 0,82 százaléka.
A cég hasonló arányban vesz részt a foglalkoztatásban is: közvetve és közvetlenül közel 25 ezer munkahely létrejöttéhez vagy fenntartásához járultak hozzá 2013 folyamán, ami megközelítette a teljes hazai foglalkoztatottság 1 százalékát. A vállalat büszke arra, hogy a részmunkaidős foglalkoztatottsága több mint két és félszerese a nemzetgazdasági átlagnak (19 százalékos), így az atipikus foglalkoztatási formák támogatásán keresztül a Tesco komoly szerepet vállal a szokásosnál kiszolgáltatottabb helyzetben lévők munkaerő-piaci helyzetének javításában.Az atipikus foglalkoztatási formák – köztük a részmunkaidős foglalkoztatás – támogatják többek között a gyermekvállalást és elősegítik a továbbtanulást.
A Tesco-nál arra törekszenek, hogy piacvezetőként egyfajta működési modellt is mutassanak a honi vállalkozásoknak – kiemelt jelentősége van a munkatársak képzésének. A társaság tanulmányi szabadságot biztosít dolgozóinak, az első félévben 8600 munkatársuk vett részt készségfejlesztő tréningeken, és közel ezren szereztek OKJ minősítésű szakképesítést.
A Tesco ezen kívül az egész élelmiszerellátási-láncra kiterjedő változást szeretne elérni az élelmiszerhulladékok csökkentése kapcsán. Nem csupán az áruházakban, hanem a termékek előállításától kezdve a háztartási fogyasztásik minden lépésnél csökkenteni kívánják az elpazarolt ételek mennyiségét.


