BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Hatalmas kárt okozott a német vasutassztrájk

Mégsem döntöttek történelmi rekordot a német vasutasok: az eredetileg meghirdetett hétfő helyett már szombat este befejezték az országos sztrájkot a mozdonyvezetők.

A legnagyobb német vasúttársaság, az állami Deutsche Bahn (DB) szerdán délután volt kénytelen leállítani a tehervonatokat, csütörtök hajnaltól pedig a személyvonatok vezetői se szálltak be fülkéjükbe. A leállásnak hétfő hajnali négyig kellett volna tartania, s ezzel a 109 órás munkabeszüntetés lett volna a leghosszabb a német vasúti közlekedés 180 éves történetében. A mintegy 20 ezer mozdonyvezetőt képviselő GDL szakszervezet azonban már pénteken bejelentette, hogy „békülékeny gesztusként“ szombat este hattól lefújják a sztrájkot.


A munkabeszüntetés addigra már komoly fennakadásokat okozott a németországi közlekedésben, miután a távolsági vonatoknak csak a harmadát, az elővárosiaknak 15-40 százalékát tudták elindítani a naponta 5,5 millió utast szállító DB közlése szerint. A vonatok személyzetének 5 százalékos béremelést és két órával rövidebb munkaidőt követelő vasutassztrájk már a hatodik volt szeptember óta. A mostanit a berlini fal leomlásának 25. évfordulójára időzítették, a vasárnapi ünnepségekre kétmillió látogatót vártak a német fővárosba – a DB közlése szerint mára 60 százalékban tudták helyre állítani a közlekedést a fő vonalakon. A leállás így is több mint 100 millió eurós kárt okozott a vasúttársaságnak – nyilatkozta a Bild am Sonntagnak Rüdiger Grube, a DB vezérigazgatója. Szakértők szerint egy háromnaposnál hosszabb vasutassztrájk már napi 100 millió eurós kárt okozna a német gazdaságban, mivel számos üzem kénytelen volna visszafogni termelését készlethiány miatt. (Németországban a teherforgalom mintegy ötödét a DB bonyolítja le.)

A németországi közlekedést idén ősszel nemcsak a vasutasok, hanem a Lufthansa pilótáinak munkabeszüntetése is nehezítette, a helyzet nyertesei megfigyelők szerint a busztársaságok. A buszosok amúgy is gyorsan terjeszkednek, amióta a DB ez év elején elvesztette monopóliumát a távolsági közlekedés piacán, a sztrájk napjaiban pedig az utazni vágyók megrohamozták a buszjáratokat, csakúgy, mint az autókölcsönző társaságokat. 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.