Az év második felében indulhat a romániai Transmontana mozdony magyarországi gyártása, magyar-román együttműködésben. Kezdetben még szerény lenne a hazai beszállítási arány, de jövőre már 30-40 százalékosra nőne. A magyarországi igényekhez igazított (például három kilovoltos feszültséggel működő) jármű 2017-2018-es kifejlesztése utáni típus előállításában már 70-80 százalékos lehet a belföldi részvétel.
„Az év elején a romániai Softronic gyár vezetőjével, Ionel Ghitával tájékoztattuk terveinkről Varga Mihály nemzetgazdasági minisztert, aki ígéretet tett azon lehetőségek megvizsgálására, amelyekkel az állam a beruházás mögé állhat. Például segít a megfelelő telephely kiválasztásában, ha a kiszemelt telephelyben állami tulajdonrész is van. Ilyen lehet a MÁV által bezárt, és számunkra nagyon vonzó budapesti Északi Járműjavító, vagy a Dunakeszi Járműjavító. Mérlegelhető egyes állami támogatások odaítélése is, például a munkahely-teremtéshez kapcsolódóan. Lehetőségei szerint a MÁV-Start is elsőbbséget adhat a hazai gyártású mozdonybeszerzésének, a társaság V43-as és V63-as mozdonyai öregszenek” – tájékoztatta lapunkat Horváth László, a beruházásra készülő LAC Holding Zrt. elnök-vezérigazgatója, a CER Hungary Zrt elnöke.
A CER magánvasút-társaság jellemzően nem költ eszközvásárlásra, inkább bérel, de a mozdonyok esetében szakított ezen elvével. Már öt használt mozdonyt bérel Romániában és Szlovákiában, a jövő héten pedig Budapestre is megérkezik az első új Transmontana jármű. E beszerzés révén alakult ki a gyártóval az a kapcsolata, amelyre alapozva annak vezérigazgatója tavaly megkereste Horváth Lászlót az itteni összeszerelés ötletével. A Softronic saját kapacitásai ugyanis már szűkösek, és kevés a cég mérnöke is. A jövőben inkább a személykocsikra összpontosítana. Piac viszont van: Európában több ezer régi mozdonyt kell lecserélni, amihez az új mozdonygyár – amelyben a LAC Holdingnak 49, a Softronicnak 51 százaléka lenne – évente 25 magyarországi vontatóeszközzel járulhatna hozzá. „Csak három percet gondolkodtam az ajánlaton. Döbbenetes élmény a nagyhírű, hazai mozdonygyártást újjáéleszteni” – jelentette ki a vezérigazgató. Szerdán a LAC Holding létrehozta a külön mozdonyprojektjét is. (Lapunk úgy tudja, a projektet Szarvas Ferenc, a MÁV Zrt. korábbi vezérigazgatója vezeti).
A CER csoport a hazai vasúti áruszállítási piac 3-5 százalékát ellenőrzi, és van néhány százaléka az érintett szlovákiai, a horvátországi és a romániai szegmensben. Az idén megveti a lábát Szerbiában és Montenegróban is. Hatalmas lépésre készül annak érdekében, hogy a közép-európai és a balkáni térségben szélesebb körű szolgáltatást kínálhasson, és három év alatt 10-15 százalékosra növelhesse piaci hányadát: stratégiai, vagy más jellegű együttműködést alakítana ki egy olyan, nagy, európai vasúti áruszállítóval, amely a CER célpiacán is jelen van, de nem arra összpontosít. Ilyenből két-három van Európában. A tárgyalások folynak, a megállapodás erre az évre várható. A CER együttműködik a térség minden nemzeti vasúttársaságával, hiszen vasúti piacon gazdaságos üzemméret jóval nagyobb sok európai ország belpiacánál.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.