Nem látszik nehézség az új Elektronikus Közúti Áruforgalom Ellenőrző Rendszer (EKÁER) indulásánál, viszoylag egyszerű regisztráció után bármely cég képviselője kaphat hozzáférést az internetes felületre, ahol be tudja jelenteni, ha nagyobb mennyiségű élelmiszert, ruhát esetleg sódert, kátrányt, kőolajat vagy trágyát indítana útnak. (Vagyis: teharuatóval szállitmányoz, amelynek már kell elektronikus útdíjat is fizetni). A rendszer célja az áfa-csalások megfékezése – az érintett áruk körét is így alakították ki, ezért számít veszélyeztetettnek elsősorban az élelmiszer, majd jön sorban hozzá a többi. Ezekből nagyobb mennyiségű árut csak elektronikus bejelnetéssel lehet mozgatni, azt pedig a NAV már ellenőrizni tudja az elektronikus rendszereken keresztül, hogy a termék tényleg megtette-e a jelzett utat. Ez azért fontos, mert így nehezebben lehet láncolatokban elcsalni az áfát. (Ilyenkor az áru valójában nem mozog, csak papíron).
A rendszer szakértők szerint milliárdokat hozhat az államnak, bár tapasztalatok még nincsenek. Az EKÁER január elseje óta fut, a hosszú hétvége miatt azonban csak hétfőn vették igazán használatba, hiszen ekkor kezdődtek el igazán a kiszállítások. Ráadásul már minden érintett tudja, hogy van próbaidőszak is: januárban nem büntetik az adóhatóságok a bejelentés nélküli fuvarokat. Februártól azonban kegyetlen időszak következik: az előre be nem jelentett fuvar értékének 40 százaléka is lehet a büntetés, miközben magát az árut is elkobozzák (biztosítékként).
Az erre a célra létrehozott weboldal (ekaer.nav.gov.hu) már jó pár napja működik, itt elérhetők azok a technikai információk is, amelyekkel felőre elkészített fájlok feltöltésével is teljesíthető a bevallási kötelezettség. Az adatokat tartalmazó XML állományokat egy erre a célra létrehozott interfészen keresztül automatikusan is fel lehet tölteni a rendszerbe, de a kézi beküldésre is van lehetőség.
Az adóhatóság ma sajtótájkékoztatón számol be az első napokról – a rendszernek azonban kell is a propaganda. A botránymentesség további biztosításához ugyanis tudatosítani kell minden érintettben, hogy az új rendszer kire milyen kötelezettséget ró. Mindenekelőtt: alapesetben az eladónak kell bejelentenie a fuvart az elektronikus felületen, méghozzá címzettenként kérve engedélyt. Import esetén (itt főként az unión belüli áruszállítás érdekes) pedig a magyar vevőjé a kötelezettség, hogy az áru fuvarizásáról a hatóságokat értesítse. Ez ráadásul nem csupán a teherautóknál és a kamionoknál lesz így. Az élelmiszerek esetén minden 200 kiló (vagy 250 ezer forint feletti) értékű szállítmány bejelentés-köteles, akkor is, ha nem teherautóval fuvarozzák, míg a többi cikk esetében a határ 500 kiló illetve egymillió foritn feletti érték. Ez annyit jelent, hogy egy-egy kistermelő is beleeshet a bejelentési kötelezettségbe akkor is, ha saját puttonyos kocsiján vagy platón hozza fel az árut.
A fuvarozók olcsón megússzák
Egy fuvarozó cég számára, hacsak nem foglalkozik egyéb tevékenységként bizonyos termékek adás-vételével, nem jelent számottevő plusz terhet az EKÁER bevezetése – mondta el érdeklődésünkre Papp Zoltán, a Bautrans Kft. ügyvezető igazgatója. A cégvezető közlése szerint nekik mindössze célszerű, ám nem kötelező rávezetni az adott rakományhoz tartozó EKÁER-számot/kódot a CMR-re (fuvarlevél, ami bizonyítja, hogy szerződés alapján történik a szállítás) rakodáskor, illetve import esetén legkésőbb az országba lépéskor. A fuvarozó büntetést akkor kap, ha kontroll esetén sem ő, sem az arra kötelezett nem tud az adott rakományhoz EKÁER-számot szolgáltatni a hatóságnak, esetleg kiderül, hogy a szállítmány illegális tevékenységhez kapcsolódik. Ezért Papp azt javasolja, hogy ha az ügyfél azt állítja, hogy nem szükséges az EKÁER-ben rögzíteni az árut, akkor a fuvarozó kérjen erről írásos igazolást.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.