BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Eldőlt a nagy apró-háború

Megvette az OLX.hu-t a Jófogás.hu tulajdonosa, a norvég Schibsted Media Group. A hazai piac két meghatározó apróhirdetési oldalának egy kézbe kerülése egy nemzetközi megállapodás része.

A Schibsted Media Group megveszi a Naspers-től az OLX.hu-t – derül ki a norvég társaság tavalyi utolsó negyedévre vonatkozó jelentéséből. Az ügylet a jelek szerint egy globális szintű megegyezés része, amelynek keretében négy kulcsfontosságú feltörekvő piacon – köztük Brazíliában – vegyesvállalatokat hoz létre az online apróhirdetési piac két meghatározó szereplője, emellett a Schibsted romániai és portugáliai érdekeltségei a Naspers-hez kerülnek. A magyarországi és romániai ügyletet már lezárták, a portugáliai tranzakcióhoz még várják az ottani versenyhivatal jóváhagyását – derül ki a Schibsted beszámolójából.

Magyarországon 2013-ben vált igazán élessé a két globális cég küzdelme, amit az egyre intenzívebb marketingköltés jelzett. A múlt évben újabb szintre lépett a harc, a Jófogás.hu mögött álló Schibsted felvásárlásokkal erősítette pozícióját. Tavaly márciusban egy héten belül két komoly ügyletet is bejelentettek. Előbb az Expressz.hu megvételéről érkezett a hír, majd a Használtautó.hu még nem a birtokukban lévő 50 százalékos tulajdonrészének megszerzéséről. Az Allegro Group HU Kft. (illetve a mögötte álló Naspers) tavaly áprilisban döntött úgy, hogy egy nemzetközi folyamat részeként a piacon előnyt szerző Apród.hu-t átnevezik OLX.hu-ra. A névváltás nem viselte meg a szolgáltatást, a felhasználók és a hirdetések száma is folyamatosan nő azóta is. Az átmárkázáskor 90 százalékos spontán ismertséggel rendelkezett az Apród.hu, de tavaly novemberben már az új nevet is ismerte a 18-49 éves netezők 76 százaléka. A SimilarWeb számításai szerint a piac 68 százalékát uraló site-on december végén már mintegy egymillió látogatást regisztráltak naponta, ez egy évvel korábban 600-700 ezer volt és több mint 2,6 millió hirdetés érhető el rajtuk keresztül.

A múlt évben mintegy 200 milliárd forint értékben cserélhettek gazdát a Jófogás.hu-n keresztül különböző termékek, járművek, ingatlanok – nyilatkozta korábban lapunknak Palocsay-Zubor Géza, az apróhirdetési oldalt is üzemeltető Schibsted Classified Media Kft. ügyvezető igazgatója. Tavaly októberben például 2,5-szer akkora volt az átmenő forgalom a portálon, mint egy évvel korábban, a teljes évet vizsgálva pedig közel duplájára nőtt. Az apróhirdetési oldalt használók száma is bővült az elmúlt egy évben, most már közelítenek az egymillió aktív, regisztrált felhasználóhoz.

A piacszerzésért folyó küzdelemben mind a Jófogás.hu, mind az OLX.hu, illetve tulajdonosaik rendkívül intenzív marketing tevékenységet folytattak eddig. A Kantar Media listaáras adatai szerint a két cég 2014 utolsó hónapjait nem számítva is több mint 26 milliárd forintot költött reklámokra. Kérdés ugyanakkor, hogy miből lesz majd bevétel. A hirdetések fizetőssé tétele nem járható út. A nagyszámú látogató miatt elvileg a folyamatosan bővülő online reklámpiac is hozhat pénzt a nyertes szolgáltatónak, illetve a hatalmas adatbázis felhasználása is elképzelhető, de kétséges, hogy ezek önmagukban visszahozzák a befektetett összeget.

Veszteséges év a Schibstednél

A múlt évet 127 millió norvég koronás (4,48 milliárd forint) veszteséggel zárt a Schibsted Media Group, míg 2013-ban még egymilliárd koronát meghaladó nyeresége volt a cégnek. A társaság bevétele 14,98 milliárd korona volt 2014-ben, ami minimális mértékű növekedést jelent az előző évhez képest. A társaság negyedik negyedévről szóló beszámolójában külön is kiemelik a Naspers-szel vegyesvállalatok létrehozásáról kötött megállapodás jelentőségét, amelynek köszönhetően jelentősen csökkenthetik majd idén az érintett országokban a piacépítésre fordított összeget, így több erőforrás jut majd más területekre.


Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.