BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Mínuszban maradt a Mol

A Mol csoport 2014-es adózott eredménye 49,7 milliárd forintos veszteség volt, több mint a kétszerese az előző évinek. A tisztított EBITDA csak egy százalékkal zsugorodott, így 510 milliárd forintot tett ki. Az idén új lendületet kap a finomítás és értékesítés üzletág költségeinek lefaragása

A Mol csoport tavalyi árbevétele 11 százalékkal 5 377 milliárd forintra csökkent a tegnap közzétett, IFRS szerint készített konszolidált, nem auditált adatok szerint. A legnagyobb, 40 százalékos visszaesést a gázszállító (midstream) üzletág szenvedte el, de zsugorodott a legtöbb pénzt hozó finomítás és értékesítés (downstream), valamint a kutatás és termelés (upstream) forgalma is. Egyedült a kis súllyal szereplő, központi és egyéb szegmensből folyt be nagyobb bevétel, mint 2013-ban.

A csoport a jelentés közzétételével egy időben hozta nyilvánosságra, hogy Next Downstream néven 2015-2014 között új költségcsökkentő programot indít. Az intézkedésektől – a 2014-es külső környezet fennmaradását feltételezve – 2017-ig 1,3 milliárd dollár értékű EBITDA-t és 900 millió dollár értékű normalizált cash flow-t vár. Ezen belül a kiskereskedelemben a nem üzemanyag termékek eladásán és a további akvizíciókon lesz a hangsúly. Az összforgalomhoz 4 412,8 milliárd forinttal hozzájáruló üzletág teljesítményét kiemelkedőnek minősítette. A terület tiszta eredménye 205,2 milliárd forint volt, 31 százalékkal nagyobb a 2013-asnál. A javulás a sikeresen befejezett Új Downstream Program eredménye mellett a csoportszintű finomítói árrés és az integrált petrolkémiai árrés növekedését, valamint a kedvezőbb kiskereskedelmi teljesítményt is tükrözi. A 73 milliárdos, újrabeszerzési árakkal becsült EBITDA az utóbbi tíz év legjobb negyedik negyedéves eredménye.

Az upstream terület átlagos napi szénhidrogén-termelése 98 ezer hordó kőolaj-egyenértéket tett ki, ami a 91-96 ezer hordós tervet meghaladja, de a 2013-asnál 5,9 százalékkal kisebb. A készletpótlási arány magasabb volt 100 százalékosnál. „Ahogy vártuk, az upstream növekedésnek indult az év második felében, és jó úton haladunk, hogy 2015 során további közel 10 százalékos növekedést érjünk el” – jelentette ki a Mol összefoglalójában Hernádi Zsolt elnök-vezérigazgató, aki szerint a Mol akvizíciókon keresztül kiaknázhatja az alacsonyabb olajár nyújtotta lehetőségeket. Az üzletág tisztított EBITDA-ja 270,9 milliárd forint volt, ez 24 százalékos csökkentést takar, főleg az olajár esése, a mezők kimerülése és a kedvezőtlen szabályozói változások miatt. A megkétszerezett bányajáradéknak és a szabályozott gázár csökkentésnek együtt 20 milliárd forint negatív hatása volt 2014-ben Horvátországban.

A Molhoz tartozó FGSZ hazai gázszállításának éves árbevétele 12 százalékkal, a tranzitja 9 százalékkal esett, és együtt 79,7 milliárd forintot tett ki. E negatív hatást tompította a 3 százalékos költségcsökkentést, így az üzleti eredmény 16 százalékkal gyengült.

A csoport eladósodottsága 19,6 százalékos volt. E mutatók csökkenő trendje megállt a közelmúlt akvizíciói következtében. A Mol összefoglalója többek között kiemeli, hogy a 2014-ben elért, 510 milliárd forintos, tisztított EBITDA közel azonos a 2013-as eredménnyel. Hernádi Zsolt, elnök-vezérigazgató 2014-et erős évnek nevezte annak ellenére, hogy a változó olajár környezet már éreztette hatását.

Javított a TVK

A Mol által ellenőrzött TVK csoport múlt évi árbevétele 0,6 százalékkal 400 milliárd forintra csökkent, az üzemi eredménye viszont a 2013-asnál mintegy háromszor nagyobb, közel 37 milliárd forintos nyereséget mutatott. Az EBITDA-ja megkétszereződve, mintegy 50,5 milliárd forintra javult. Az eredményt növelő tényezők közül kiemelendő a termék- és alapanyagárak közötti magas árrés, az árfolyam-mozgásoknak a csoport számára összességében kedvező alakulása, az energiaárak csökkenése és néhány egyedi tételek hatása. A termelés és értékesítés mennyisége az időszakos karbantartási leállások miatt csökkent.


Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.