Az NMHH is beszáll a UPC-ügybe: eljárás indulhat a leállás miatt
A múlt hét végén rövid ideig az RTL Csoport és a közmédia weboldalai elérhetetlenek voltak a UPC ügyfelei számára. Az ügy múlt csütörtökön robbant, és másnap délután már visszaállt a régi helyzet, azonban az érintett felek igen eltérő magyarázatokkal álltak elő. A UPC egyszerű műszaki problémaként tálalta az esetet, a társaság közlése szerint az adatforgalmuk optimalizálását célzó változtatást hajtottak végre, a problémát pedig az okozta, hogy az érintett médiacégek oldalainak kiszolgálói részéről nem történt meg az adatforgalom átterelése megfelelő tranzitútvonalakra. Bár a kábelcég nem nevesítette közleményében, egyértelműen az Externet Nyrt.-re gondolhattak, amelynek szolgáltatásán keresztül érhetők el a két médiacég online tartalmai. A helyzet azonban korántsem ilyen egyszerű.
Nagyjából másfél éve a Liberty Global, a UPC anyavállalata úgy döntött, hogy módosítja, milyen díjkategóriában szerepel a BIX-ben (Budapest Internet Exchange – budapesti adatcserélő központ), ezt követően pedig megszűnt az a kötelezettsége, hogy ingyen és jó minőségben biztosítsa más cégek számára az online forgalom kicserélését. Vagyis ha felmondják a szerződésüket egy másik szolgáltatóval, az utóbbi vállalkozás a BIX-en keresztül már nem tudja eljuttatni a forgalmat a hálózatukra a régi módon. Erre jelenleg három alternatívája van, vagy drága és jó minőségű nemzetközi internet kapcsolatot vásárol, vagy olcsóbb, gyengébb minőségűt, illetve közvetlen adatkicserélésben is megállapodhatnak a felek, azonban ennek is lenne plusz költsége.
A múlt heti esetben az Externet nyilván nem volt hajlandó arra, hogy az eddigiekhez képest többletköltséget jelentő megoldást válasszon, ráadásul ezt tulajdonképpen egyedüliként kellett volna megtennie a BIX-en jelenlévő cégek közül. Nem véletlen, hogy a társaságnál egy egészen más megközelítésből látták a helyzetet, és a UPC lépése kapcsán a netsemlegesség kérdését vetették fel.
Védik a fogyasztókat
Az NMHH közlése szerint a hatóság elnökének múlt hét csütörtökön bejelentett és augusztus 1-jén hatályba lépő, az elektronikus hírközlési előfizetői szerződések részletes szabályairól szóló új rendelete kitér a UPC-s szolgáltatás-leálláshoz hasonló esetekre is. Az új rendelet célja, hogy átláthatóbb szabályozási környezet alakuljon ki a hírközlési piacon az egyéni szerződések módosításai kapcsán és növelje a fogyasztók tájékozottságát a szolgáltatók számára előírt kötelező tájékoztatás révén.


