Nyelvtanilag is nehezen értelmezhető indoklással utasította a vissza a Földművelésügyi Minisztérium (FM) a 106 északkelet-pesti és nyugat-nógrádi településen 300 ezer ember hulladékát kezelő Zöld Híd Régió Kft. egyedi támogatási kérelmét.
Az indoklás szerint a cég „hulladéklerakási járulék tartozása meghaladja a közlemény alapján nem támogatható tételek levonásával fennmaradó és támogatható költséget”, ezért nem jogosult a rezsicsökkentés által okozott bevételkiesés és a nem várt kiadásnövekedés kompenzálására létrehozott állami keretből támogatásra. Erről még július 9-én Fazekas Sándor miniszter döntött.
A lakossági szolgáltató azért került nehéz helyzetbe, mert a tonnánként 6 ezer forintos hulladéklerakási járulék mellett a tranzakciós adó, a felügyeleti díj, az e-útdíj és ezzel párhuzamosan a díjemelés megtiltása, sőt tavalyi kismértékű csökkentése akkora lyukat ütött a költségvetésen, amelynek a befoltozására már a kötelezően képzendő amortizációs keretet is felélték. Áprilisban a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) inkasszózta is az ország egyébként hetedik legnagyobb köztulajdonban lévő hulladékgazdálkodójának számláját. Akkor a kft. székhelyeként szolgáló Gödöllő polgármestere, Gémesi György levélben kért segítséget a miniszterelnöktől, a földművelésügyi és a belügyminisztertől. A Zöld Híd nemrég levélben közölte, hogy ráadásul a lakossági tartozások összege is elérte a félmilliárd forintot, így a nem fizető, az érvényes azonosítóval nem rendelkező ügyfeleik hulladékát már nem tudják elszállítani.
A szolgáltatónál már csak azért is értetlenül állnak az agrártárca napokban érkezett levele előtt, mert a pályázatot 2014-re vonatkozóan nyújtották be, tartozásuk pedig a lerakási járulékból ebben az évben keletkezett. „A Zöld Hídnak legkésőbb szeptember elsején törzstőke-emelést kellene végrehajtania több mint 610 millió forint értékben, ez pedig támogatás nélkül lehetetlen. Megoldás egyelőre a Belügyminisztérium rendkívüli önkormányzati keretéből sem várható. Oda a 106 településnek egyenként kellett volna benyújtania a támogatási kérelmet. Úgy tudjuk, mintegy 35 képviselő-testület megszavazta ezt, de vannak olyan önkormányzatok, ahol nemleges döntés született. Ha viszont nem fizeti be mindenki a rá eső részt, nincs értelme az egésznek” – mondta lapunknak Gyenes Szilárd, Gödöllő alpolgármestere, a Zöld Híd Régió Kft. projektvezetője, a társaság korábbi ügyvezető igazgatója. Ráadásul van már olyan önkormányzat, amelynek kérvényét a BM elutasította arra hivatkozva, hogy az nem a településsel, hanem egy gazdasági társasággal kapcsolatos fejlesztési igényt tartalmaz. Pedig májusban még a BM javasolta a településeknek, hogy igényeljenek támogatást ebből a keretből.
Gémesi György korábban azt mondta a Világgazdaságnak: ha a körülmények nem változnak, szeptembertől biztosan a katasztrófavédelem dolga lesz megoldani az érintett településeken a szemétszállítást. Ha ugyanis bárhol közszolgáltatás szűnik meg, a katasztrófavédelem kijelölő hatóságként lép közbe, és megkeresi azt a társaságot, amely alkalmas a feladatok ellátására. Szemétszállítás esetében ez tipikusan ugyanaz a cég, amely eredetileg is végezte a hulladék gyűjtését és kezelését, hiszen ez a tevékenység speciális eszközöket, felszerelést, eljárásokat és óvintézkedéseket feltételez. A hulladékgyűjtést végző emberek például rendszeresen kapnak oltásokat a szemétben előforduló fertőző betegségek ellen.
Gyenes Szilárdtól azt is megtudtuk, a Zöld Híd program ügyében már az Európai Bizottságnál és az Európai Számvevőszéknél is bejelentést tettek, ugyanis a projekt 50 százalékban közösségi támogatásból jött létre, a szerződéses kötelezettségeket pedig önhibájukon kívül nem tudják teljesíteni. Az önkormányzati társulás egyébként a régi hulladéklerakók bezárásáért és biztonságba helyezéséért is sokat tett: 31 veszélyes lerakót számoltak fel vagy rekultiváltak mintegy kétmilliárd forint értékben.
„A legfontosabb vállalások egyike éppen a fenntarthatóság biztosítása. Ez kiemelt hazai érdek – véli a projektvezető –, hiszen a szándékok szerint az állam teljes egészében magyar kézbe venné a korábban külföldi cégek által működtetett hulladékgazdálkodást is.”
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.