BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Metró: nyeregben az oroszok

Az észt pályázó kiesésével az orosz Metrovagonmas újíthatja fel a budapesti M3-as metró szerelvényeit. A fejlesztést hitelből állja a főváros.

Az orosz Metrovagonmas újíthatja fel a budapesti M3-as metró szerelvényeit, miután a társaság lett a befutó a BKV Zrt. pályázatán – jelentette be a közlekedési társaság. Az orosz cég 69 milliárd forintért végzi majd a munkálatokat, és a megújult szerelvények 2017-ben közlekednek majd a vonalon. A BKV 2014. november 22-én jelentette meg a budapesti M3-as metróvonal járműparkjának korszerűsítéssel egybekötött felújítására és az ahhoz kapcsolódó szolgáltatások és eszközök szállítására vonatkozó pályázatot. A tender részvételi szakaszában 22 cég jelezte érdeklődését, majd a 2014. december 30-ai jelentkezési határidőig hét cég nyújtotta be jelentkezését.

A közbeszerzési eljárás részvételi szakasza eredményesen zárult, a hiánypótlásokat követően öt jelentkező – a Skinest Rail, a Škoda Transportation, az Alstom Transport, a Metrovagonmas, a Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF) – felelt meg a jogszabályban meghatározott, illetve előírt feltételeknek. Később az Alstom Transport jelezte, hogy nem kíván részt venni a felújításban.

A bírálóbizottság az ajánlatok és a hiánypótlások vizsgálatát követően megállapította, hogy három ajánlat – a Škoda Transportation, a CAF és a Skinest Rail ajánlata – érvénytelen. A cseh Škoda Transportation ugyanis nem nyújtott be végleges ajánlatot. A spanyol CAF egy levélben jelezte, hogy nem vesz részt a végleges ajánlati szakaszban. E két pályázó nem kötelező érvényű ajánlatát érvénytelennek minősítette a bírálóbizottság.

Az egyes hírek szerint az oroszokénál kedvezőbb pénzügyi ajánlattal előálló észt Skinest Rail végleges ajánlata több, az ajánlatkérésben kötelezően és egyértelműen előírt műszaki követelménynek nem felel meg, valamint egyes további dokumentációk hiányosságai miatt az ajánlata érvénytelen – indokolta a BKV. Így a végjátékban részt vevő észt és orosz cég közül végül az utóbbiak vitték el az üzletet.

A bírálóbizottság megállapította, hogy a Metrovagonmas ajánlata hiánypótlást követően mindenben megfelel az ajánlattételi felhívás és az ajánlattételi dokumentáció előírásainak, érvényes. Így tehát az egyetlen érvényes ajánlatot adó Metrovagonmas korszerűsítheti a 37 darab, hat kocsiból álló szerelvényt. A cég ajánlata 219,2 millió euró (69 milliárd forint) volt. A felújított járművek garantált élettartama 25 év. (Szakmai körök szerint 90 milliárd forintért új szerelvényeket lehetett volna vásárolni, amelyeknek az élettartama legalább 30 év.)

A BKV és a Metrovagonmas közötti szerződéskötést várhatóan 2015. július 20-án írják alá. Az első szerelvények a szerződés hatálybalépését követően 16-18 hónap múlva megérkeznek, majd – a prototípus szerelvények sikeres próbáit követően – havonta két felújított szerelvény állhat forgalomba. A korszerűsítésnek köszönhetően a legfontosabb változás, hogy a járművek megbízhatósága lényegesen javul, ezt biztosítja a teljes elektromos rendszer cseréje, és a felújítás során – például automata tűzjelző és egyéb – biztonsági rendszereket is beépítenek. A járművek a jelenleginél mintegy húsz százalékkal kevesebb elektromos energiát használnak fel. Az utastér szellőztetéséről menet közben és álló helyzetben, áramkimaradás esetén is működőképes ventilátorok gondoskodnak.

A BKV ígérete szerint az utazóközönség számára elsődlegesen az utazás komfortérzetének nagyfokú javulása lesz érzékelhető. Ez két tényezőből fakad: az első a jelenleginél komfortosabb utastér, a másik tényező az utastéri zaj csökkenése. Az új utastéri dizájn, korszerű burkolóanyagok és ergonomikus ülések alkalmazása, új utastájékoztató eszközök beépítése és a már említett szellőztetés. Az utasok biztonságát szolgálja a kamerás utastéri megfigyelő és képrögzítő rendszer is. A fejlesztést hitelből állják, amelyet a főváros vesz fel, a kormány pedig garanciát vállalt a kölcsönhöz. A 60 milliárd forintos, hosszú lejáratú kölcsön folyósítására kiírt közbeszerzési pályázat nyertese az egyetlen közös ajánlattevő: az OTP Bank, az Erste Bank Hungary, a K&H Bank, az MKB Bank és az UniCredit Bank Hungary alkotta konzorcium.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.