Nem várható változás mától az Uber magyarországi tevékenységében, vagyis azt követően sem, hogy hatályba lép a személygépkocsival díj ellenében végzett közúti személyszállításról szóló (taxi-) kormányrendelet. Az Uber nem lesz taxiscég, az üzleti modell teljesen különbözik attól, nincs diszpécserszolgálat, az autókat nem lehet leinteni. Az Uber egyértelműen technológiai szolgáltatás. Az Uber éppolyan közösségi megosztáson működő szolgáltatás, mint például a Vatera, vagyis a mobil applikáció révén civil szereplőket hoz össze a költségek megosztására – magyarázta Fekete Zoltán, az Uber Hungary operatív igazgatója. A társaság arra törekszik, hogy legális keretek között, a szabályokat betartva működjön, vagyis a szabályozást nem hagyja figyelmen kívül, és ebben autós partnereiket is segítik – mondta Fekete. Az Uber egy előremutató szabályozás kialakítását tartaná fontosnak, és egy megfelelési folyamatban gondolkodik, ahol a kormányzattal és az autós partnerekkel közösen kívánja megtalálni a közösségi autózás megfelelő szabályozási feltételeit.
Az Uber tehát működni fog holnap és a későbbiekben is, a cég ugyanis hosszú távon tervez Magyarországon, és most a legfontosabb cél, hogy még intenzívebben tárgyalnak a döntéshozókkal egy megfelelő szabályozási környezet megteremtéséről, amely figyelembe veszi a kialakulóban lévő sharing economy, a közösségi megosztáson alapuló gazdasági modell jellemzőit – emelte ki Fekete. Ennek érdekében a napokban több kormányzati szereplőnek és több hivatalnak eljuttatták a tárgyalásuk alapjául szolgáló javaslatcsomagjukat. Ebben egyebek között az adózással, az engedélyekkel, a szabályozásokkal kapcsolatos elképzeléseiket fogalmazták meg. A megbeszélések eredményeként az Uber kész lenne támogatni autós partnereit, de ennek részleteit a megbeszélések jelenlegi fázisában nem kívánta kifejteni az igazgató. Arra a kérdésre, hogy a szükséges engedélyek megszerzésének érdekében a sofőrök képzésébe is beszállna-e az Uber a támogatás keretében, az igazgató azt felelte: az új szabályozás megszületéséig ezekről a részletekről nem kíván beszélni.
Az Uber már eddig is folytatott megbeszéléseket a gazdasági, illetve a fejlesztési tárcával, és szinte folyamosak a diskurzusok az adóhatóság szereplőivel – mondta Fekete. Szerinte már az is komoly eredmény, hogy a fejlesztési tárca nyilatkozataiból kitűnik: a kormányzat elismeri, hogy egy új trendről van szó, és nem kívánja meggátolni az innovációt, a technológiára épülő újításokat, és a tárcának nem az Uber ellehetetlenítése a célja.
Egyeztetések tehát eddig is voltak, de egy olyan iparágról van szó, ahol az új szolgáltatások bemutatása és az azokkal kapcsolatos döntéshozatal viták tárgya lehet, a téma összetettsége miatt pedig sok szereplőt – kormányzat, adó- és egyéb hatóság – érinthetnek, ezért elhúzódhatnak. De a tárgyalások során az Uber továbbra is képviselni akarja autós partnereik álláspontját. Az társaság kilenc hónapja van Magyarországon, és ez idő alatt a regisztrált felhasználóinak száma elérte az 50 ezret. Az ő válaszaik pedig arra „biztatják” az Ubert, hogy folytassák tevékenységüket. Az Uber őket, illetve „autós partnerei”-t – akiknek száma ma már ezer, a jövő év végére pedig elérheti a kétezret – is képviseli a tárgyalásokon, hangsúlyozza a cég. A társaság ugyanis minél többeknek szeretne munkalehetőséget biztosítani. Így a kihasználatlanul álló járművet egy-egy időszakra „munkába véve” sokan juthatnak pluszjövedelemhez.
Amikor a sofőrök csatlakoznak a „rendszerhez”, egy prezentáción kell részt venniük, s ezen tájékoztatják a jelentkezőket arról, hogy Magyarországon minden jövedelem adóköteles. Mindezzel együtt az Uber tisztában van azzal, hogy a jelenlegi jogszabályok nem egyértelműek a sofőrök adózásával kapcsolatban, például az adóíven nincs megfelelő rubrika erre. A tiszta helyzet érdekében szorgalmazza a cég a változtatást. Az Uber rendszerében minden tranzakciót rögzítenek, tehát a fekete- vagy a szürkegazdaságnak nincs helye a cégnél, hangsúlyozta Fekete, aki fontosnak tartja, hogy a közösségi megosztáson alapuló szolgáltatás – amelynek súlya egyre jelentősebb és ezáltal megkérdőjelezhetetlen – bekerüljön a személyszállítás szabályozásába. Ennek keretét, helyét az érintetteknek közösen kellene kialakítaniuk – fogalmazott az igazgató.
Taxi vagy nem taxi?
Mától csak sárga rendszámú és sárgára fóliázott taxik vezetői számára nyújthatna szolgáltatást az Uber, amennyiben taxiszolgáltatásnak minősíthető a tevékenysége. A kormány így is értelmezi a cég működését, és ezért is sorolja az új taxirendelet hatálya alá, amely címében is jelzi: személygépkocsival díj ellenében végzett közúti személyszállítás. Ha tehát az Uber taxi, akkor diszpécserszolgálatot kell működtetnie, csak taxiengedéllyel rendelkező sofőrök vezethetik az uberes autókat, és a járművek vezetőinek ötévente vizsgázniuk is kellene KRESZ-ismeretekből, sőt az autók után komoly vagyoni biztosítékot kellene letenni. Ezzel szemben az Uber (a hozzá hasonló rendszerben működő Wundercarral együtt) azt az álláspontot képviseli, hogy a cég nem taxi, hanem közösségi megosztáson alapuló szolgáltató, vagyis ezért nem vonatkoznak rá a szabályok. A definíciós kérdés egyébként nemzetközi szinten sem dőlt még el. Egy barcolonai bíró az Európai Bírósághoz (EB) fordult az Uber ügyében. A vállalat egész európai működését befolyásoló lépés során az EU bíróságának arról kell döntenie, hogy az Ubert fuvarozócégnek vagy digitális szolgáltatásnak tekinti. Ha a luxemburgi székhelyű bíróság úgy dönt, hogy az Uber – amelynek szolgáltatásait számos európai ország tiltja – egy digitális szolgáltatás, akkor az egyes országoknak sokkal nehezebb dolguk lesz korlátozni a céget. Ha azonban fuvarozási szolgáltatásnak tartja a bíróság, akkor az a cég teljes üzleti modelljét átírhatja – számol be a Financial Times.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.