BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Ezermilliárd uniós forintot kaphat a hazai vasút

Fejlesztés A 2020-ig tartó uniós költségvetési időszakban ezermilliárd forint jut a kötöttpályás közlekedés fejlesztésére, ebből a nemzetközi TEN-T hálózat (transzeurópai közlekedési hálózat) 800 kilométer hosszban újul meg, erről Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium parlamenti államtitkára beszélt pénteki tájékoztatóján. Az MTI tudósítása szerint a kiemelt projektek a Budapest–Miskolc- és a Püspökladány–Debrecen-szakasz, továbbá a dél-balatoni vonal Szántód-Kőröshegy és Balatonszentgyörgy közötti szakasza, Kelenföld–Százhalombatta–Pusztaszabolcs, Szeged–Hódmezővásárhely–Gyula, illetve a déli összekötő vasúti híd.

Része a fejlesztésnek a GSM-R kommunikációs rendszer kiépítése is, 2554 kilométer hosszban. Ezenfelül 450 kilométernyi vonalat villamosítanak és 2018-ig 400 kilométeren valósul meg átfogó pályarekonstrukció.

Az államtitkár részletezte MÁV adósságának alakulását is. A hitelállomány 2002-ben 27 milliárd forint volt, ez 2010-ben megközelítette a 300 milliárd forintot. Múlt év végére – a 108 milliárdos állami adósságátvállalás eredményeként – 152 milliárd forintra csökkent az adósság, amely ez év végére már csak 70 milliárd forint lesz. Az adósság csökkenését segítette a szervezeti változás is, a MÁV-csoport tagjainak a száma az elmúlt öt évben 45-ről 24-re csökkent. „A 2007 és 2009 között bezárt 39 vasútvonalból 11-et újranyitott a kormány, és 19 járaton negyedével olcsóbb tarifával lehet utazni” – emelte ki az államtitkár. Fónagy János hangsúlyozta, hogy a bemutatott eredményeket „munkabékével” érte el a MÁV, vagyis az elmúlt öt évben nem volt sztrájk, az átlagbér pedig 12 százalékkal emelkedett. A fejlesztések eredményeként többen veszik igénybe a vasutat, például a felújított székesfehérvári vonalon ötödével nőtt az utasok száma. Kunszentmiklós, illetve Lajosmizse felé a korábbinak a felével utaztak többen.

Dávid Ilona marad

Dávid Ilona újabb három évig irányíthatja az állami vasúttársaságot a MÁV közleménye szerint, amely a céget felügyelő Nemzeti Fejlesztési Minisztérium döntését idézi. Egyes piaci várakozások szerint nem lett volna meglepő a vezérigazgató távozása sem annak fényében, hogy Dávid Ilonát a miniszterelnöknél kegyvesztetté vált Simicska Lajos érdekkörébe tartozóként tartják számon. Pénteken Zaránd György, a MÁV-Start vezérigazgatója az utolsó munkanapját töltötte e poszton. Utódja Csépke András, Zaránd György eddigi helyettese lett.


Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.