BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Amerikában bővít az Altice

Az Altice nevű európai távközlési csoport megveszi az egyesült államokbeli Cablevision kábeltévé-társaságot készpénzes és részvénycserés ügylet keretében – jelentette be tegnap a két társaság. Az Altice 34,90 dollárt ajánlott minden Cablevision-részvényért, ez a Reuters szerint 22 százalékos prémiumot jelent a szerdai záróárhoz képest, így az ügylet értéke összesen mintegy 17,7 miliárd dollár (beleértve az adósságokat is).

A Hollandiában bejegyzett Altice az elmúlt években kisebb cégek felvásárlásával épített ki elég jelentős távközlési birodalmat Izraeltől Portugálián és a Karib-tenger térségén át Franciaországig. Ez utóbbi piacán övé a második legnagyobb mobilszolgáltató, az SFR, amelyet a Bouygues Telecommal vívott harcban szerzett meg tavaly a Vivenditől (legyőzött vetélytársára pedig idén augusztusban tett elutasított ajánlatot).

Az Altice alapítója, az 52 éves, marokkói születésű, francia–izraeli állampolgár, Patrick Drahi igazi self-made man, 15 milliárdos vagyonával a Forbes szerint a világ 60. leggazdagabb embere. A csoportját 2014-ben tőzsdére vivő Drahi idén májusban lépett be az USA kábelszolgáltatói piacára: 9,1 milliárd dollárt adott a regionális kábeltévéket összefogó Suddenlink-csoportért, és már akkor világossá tette, hogy tovább akar lépni.

A Cablevision nem tartozott az egyértelmű célpontok közé, mert a 72 százalékban tulajdonos Dolan család régóta azt hangoztatja, hogy a cég nem eladó – az Altice ajánlatának azonban nem álltak ellen. A család egyébként nem akármilyen szereplő az USA médiavilágában: a most 88 éves Charles Dolan, a Cablevision elnöke alapította annak idején a piacot sokáig meghatározó HBO-t. A família ellenőrzi ma az AMC Networks tévétársaságot és a New York-i Madison Square Gardent működtető társaságot (ezek nem részei a mostani ügyletnek).

A Cablevisionnek összesen mintegy 3,1 millió ügyfele van az USA keleti partvidékén, az inkább a déli államokban aktív Suddenlink 1,1 millió előfizetőt mondhat magáénak. Összevonásukkal az ország negyedik legnagyobb kábelszolgáltatója jöhet létre – nagyságrenddel elmaradva a dobogósoktól. A piacvezető Comcast – az NBCUniversal tulajdonosa – idén a második negyedév végén 22,3 millió kábeltévés ügyfélről számolt be (22,5 millió internet-előfizető mellett), a DirecTV-nek 20,3 millió, a Time Warner Cable-nek (TWC) közel 11 millió fizetős ügyfele van a Bloomberg adatai szerint.

Utóbbi kettő főszereplő az USA kábeltévépiacán zajló konszolidációnak: a DirecTV-t júliusban szerezte meg az AT&T 65 milliárd dollárért, a TWC-ért pedig a Charter Communications készül adni 55 milliárdot (korábban a Comcast jelezte vételi, illetve fúziós szándékát a TWC-vel kapcsolatban, de versenyaggályok miatt végül elállt az ügylettől).

A kábeltévés társaságoknak, a szolgáltatóknak, illetve a programok szállítóinak a részvételével zajló átrendeződés valószínűleg folytatódik még egy darabig, miután egyre nagyobb konkurenciát támasztanak az internetes tévészolgáltatók, mint például a Netflix. Ezek mind a hirdetési, mind az előfizetői bevételeket veszélyeztetik; mint a Bloomberg emlékeztetett, idén a második negyedévben az USA-ban minden eddiginél több előfizetőt veszítettek a kábeles, illetve a műholdas tévétársaságok.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.