BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Útkeresésben a nagy tévégyártók

A megszokotthoz képest kissé visszafogottabbak voltak a nagy tévégyártók az idei berlini IFA-n. A hangsúly továbbra is a felbontáson és a színek megjelenítésén van. A HDR-technológia hódít a tévés piacon is, a Panasonic pedig versenybe száll az LG-vel.

A karácsonyi vásárlási szezon előtt a berlini IFA technológiai kiállítás kínálja az utolsó nagy lehetőséget a televíziókat gyártó vállalkozások számára, hogy bemutassák, milyen készülékekkel igyekeznek magukhoz csábítani a vevőket, ennek megfelelően az eseményt elárasztják a hatalmas méretű és nagy tudású eszközök.

Ez az idén sem volt másképp, a Samsung, az LG, a Sony, a Panasonic sorra mutatták be azokat a tévéket, amelyektől a következő hónapok üzleti sikereit várják. Ennek ellenére az igazán nagy újítások ezúttal mintha elmaradtak volna, a Samsung például komoly újdonságot ezúttal nem vitt Berlinbe, de a többi gyártó is inkább csak tovább javította az eddigi csúcstermékeinek teljesítményét.

A hatalmas felbontás már alapvető elvárás, a bemutatott tévék között szinte csak 4K-st (UHD – ultranagy felbontású) találunk. Jellemző volt a nagy dinamikatartományú (high dynamic range – HDR) tartalmak megjelenítésére alkalmas készülékek felbukkanása. Az LG Berlinben két HDR-televíziót is bemutatott, amelyek képesek az eddiginél is élénkebb, dinamikusabb színeket megjeleníteni.

A dél-koreai gyártó összesen négy olyan eszközzel szerepel az IFA-n, amelyek az OLED-technológiát használják, vagyis a kijelző képpontjai maguk bocsátanak ki fényt. Ez azon túl, hogy új szintre emeli a színek megjelenítését, azt is lehetővé teszi, hogy rendkívül vékony tévéket készítsenek. Az LG két olyan modellt is bemutatott, amelyek mindössze 4,8 milliméter vastagok. Ezek a tévék sík kijelzőt kaptak, vagyis a jelek szerint a társaság nem feltétlenül ragaszkodik az ívelt képernyőhöz, amelyre az elmúlt egy-két évben – a Samsunghoz hasonlóan – komoly figyelmet fordított. Azt persze majd a jövő és főleg a felhasználók döntik el, hogy melyik irány lesz a helyes.

Azt viszont már most lehet tudni, hogy az OLED-technológiában komoly versenytársa lesz az LG-nek, ugyanis a Panasonic Berlinben mutatta be első, ezt a megoldást használó, 65 colos (165 centiméter képátlójú) televízióját, amely októbertől lesz kapható az európai boltokban. Ugyanakkor a japán társaságnál sem számítanak arra, hogy megrohanják majd a felhasználók az áruházakat, és tömegével veszik ezeket a készülékeket, hiszen ez a technológia még jóval drágább, mint a ma már hagyományosnak tekinthető LCD.

A szegmensben eddig egyedüliként jelen lévő LG ilyen típusú készülékeinek ára például 2000 dollár körüli összegtől indul. A Panasonic tévéüzletágának vezetője, Masahiro Shinoda arról beszélt, hogy várakozásaik szerint 2017–2018-ban terjedhet el szélesebb körben az OLED-televízió.

A Sony is egyre nagyobb figyelmet fordít a HDR-technológiára, a társaság bejelentette, hogy több UHD-s készülékét is kompatibilissé teszi a megoldásra. Emellett megállapodást kötöttek több szolgáltatóval, például az Amazon Videóval, hogy olyan tartalmakat kínálhassanak, amelyekkel ténylegesen kihasználható ez a technológia.

Különleges megoldással állt elő a Philips, a társaság AmbiLux tévéjének érdekessége nem az alapfunkcióban rejlik, hanem abban, amivel kiegészítették. A 65 colos képátlójú, 4K-s LCD-televízióba ugyanis egy kivetítőrendszert is beépítettek, amellyel akár a szoba falán is nézhető a tévén megjelenített tartalom.

Élő adást is feliratoz a Samsung

Az IFA-n mutatja be azt az új technológiát a Samsung, amely lehetővé teszi az élő és az igény szerinti videós tartalmak feliratozását is. A hagyományos műsortípusok feliratozása már bevált szolgáltatás, a problémát az jelenti, hogy hogyan lehetne mindezt az egyéni televíziózási szokásoknak megfelelően bővíteni, és a műsorokat a fogyatékossággal élők számára is hozzáférhetővé tenni. A HbbTV lényege, hogy a lineáris tévéadás mellett az interneten keresztül a műsorszolgáltatók és partnereik streamelt adást és számos kiegészítő információt juttathatnak el a felhasználók készülékére.


Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.