Száműzte a riválisokat az Amazon
Beszünteti az Apple TV és a Google Chromecast értékesítését felületein október 29-től az Amazon. A lépés hátterében az áll, hogy a világ egyik legismertebb és legnagyobb forgalmú webáruházát működtető vállalat ezzel saját médialejátszója, a Fire TV és a Fire TV Stick piaci esélyeit szeretné javítani.
A döntés ugyanakkor komoly kockázatokat is rejt, és nemcsak a riválisok várható reakciói miatt, hanem a fogyasztók reagálása miatt is, hiszen így nem juthatnak hozzá az online felületen ahhoz, amit szeretnének. Az Amazonon a legnagyobb értékesítést produkáló elektronikai termékek listáján a Chromecast a hatodik az Apple TV pedig a 14. helyen található.
A rivális eszközök forgalmazásának megszüntetése ugyanakkor érthető, és egyes elemzők szerint elkerülhetetlen lépés is volt, ha az Amazon komolyan gondolja azt, hogy egyszerű e-kereskedőből sokkal szélesebb profilú vállalkozássá akar válni. A múlt héten bejelentett döntés igazi jelentősége nem abban van, hogy várhatóan segít majd felpörgetni a saját médialejátszók forgalmát, hanem abban, hogy ezáltal jelentősen megnő az Amazon esélye arra, hogy nagyobb szeletet hasítson ki magának az online szórakoztatóiparból.
A társaság Prime nevű szolgáltatása, amely előfizetői díj fejében ingyenes kiszállítást biztosít a cégnél vásárolt termékek esetében, már korábban kiegészült digitális tartalmakkal is, amelyeket ráadásul folyamatosan frissítenek.
A Prime Video például a napokban kötött megállapodást a CBS-szel, amelynek köszönhetően a csatorna által készített három új sorozat streamelve – online megnézve – csak a szolgáltatás használói számára lesz elérhető. A cél egyértelműen az, hogy a jövőben jelentős mértékben növeljék az internetes tartalmakból származó bevételt, azonban ennek igazán hatékony módja, ha a szolgáltatást és a lejátszáshoz szükséges eszközt is ugyanattól a vállalattól vásárolja a felhasználó. A modell egyébként nem véletlenül tűnik ismerősnek, elég csak arra gondolni, hogyan működött az Apple-nél az iTunes–iPod-páros.
Az Apple és a Google számára meglehetősen rosszkor jött ez a bejelentés, hiszen mindkét vállalat a hetekben mutatta be legújabb eszközeit, amelyekkel felhasználóik tévézési szokásait is igyekeznek átalakítani. Az internetkapcsolatra képes Apple TV és a Chromecast a tévéhez csatlakoztatva az előre telepített alkalmazásoknak köszönhetően számos tartalomhoz és szolgáltatáshoz kínál hozzáférést, és tulajdonképpen az egyszerű televíziókat is „megokosítják”.
Azzal, hogy a karácsonyi vásárlási időszakban egy fontos értékesítési csatorna kiesik, nyilván kis mértékben elmaradhat az új eszközök forgalma a várttól, azonban az értékesítést ez számottevően valószínűleg nem befolyásolja. Ami viszont igazán kellemetlen lehet a két vállalat számára, az az, hogy egy újabb, felhasználók százmillióit elérő és jelentős anyagi forrásokkal rendelkező riválissal kell majd megküzdeniük a digitális tartalomterjesztési piacon.
Kiütésre játszanak
Az Amazon mostani lépése korántsem egyedülálló a technológiai szektorban, korábban másik cég is felvállalta már, hogy a várható negatív felhasználói reakció ellenére száműzi saját platformjáról a rivális szolgáltatásokat. Az Apple még 2012-ben távolította el a YouTube-ot az iOS mobil operációs rendszerbe alapból beépített alkalmazások közül, sőt még abban az évben a Google térkép-megoldását, a Mapset is kitette. Ez egyébként komoly problémát okozott később, mert a vállalat saját térkép-applikációja korántsem működött tökéletesen.


