Drasztikus a Volkswagen emissziós botránya, ám nem okozott olyan kárt, amely csorbítaná a német gazdaság hírnevét – mondta a német közszolgálati rádiónak adott interjúban Angela Merkel. A német kancellár ugyanakkor arra hívta fel a cég figyelmét, hogy minél előbb tisztázniuk kell a dízelbotrány részleteit.
A német szövetségi kormány valóban siettetné a dolgot: most szerdai ülésére vár magyarázatot a cégtől, és a Bloomberg szerint azt is elvárja a konszerntől, hogy a dízelmotorokba szerelt, az emissziós értékeket manipuláló szoftver javítása ne okozzon semmilyen többletköltséget az autótulajdonosoknak. Sőt, a csak Németországban 2,8 millió autót érintő ügyben a kormány megfelelő kompenzációt is elvár.
A botrány világszerte 11 millió gépkocsit érint. A kártérítések és a visszahívások finanszírozására 6,5 milliárd eurót tett félre a cég, ám kérdés, ez elegendő lesz-e. Annál is inkább, mivel a cég, amely a botrány szeptember 18-i kirobbanása óta 43 százalékot veszített tőzsdei értékéből, a német kormány vizsgálatán túl bizonyára számos perrel és eljárással lesz kénytelen szembesülni a következő időszakban. És nem csak a hatóságok részéről: a múlt héten már egy német magánbefektető is kártérítési igény nyújtott be a hiányos tájékoztatás okozta árfolyamveszteség miatt.
Az európai autógyártók szövetsége (ACEA) óvta a politikusokat attól, hogy túlreagálják az ügyet. „El kell kerülni az olyan intézkedéseket, amelyek aláássák iparágunk versenyképességét, amely 12 millió embernek ad munkát Európában” – írta az EU ipari minisztereihez intézett levelében Carlos Ghosn, a Renault vezérigazgatója, az ACEA elnöke. Ghosn szerint az amerikaiak az eljárással az európai dízelgyártó ágazat piacvezető pozícióját igyekeznek aláásni.
„Egyelőre nem gondolom, hogy a Volkswagen-botrány drámai hatással járna a teljes autógyártó szektorban, és azt sem, hogy Magyarországra nézve ez nagy gondot okozhat” – mondta a Világgazdaságnak Gárgyán Eszter, a Citi vezető közgazdásza. Kiemelte azonban, hogy a gazdasági növekedésre nézve kockázatot jelent az ügy, de még nem tudni, hogy mekkora problémát okoz.
A JP Morgan elemzésében azonban kiemelte, hogy a magyar ipari termelés 20–22 százalékát, az export 10 százalékát és a magyar GDP 4 százalékát teszi ki az autógyártás, vagyis ha visszaesne a kereslet az autók iránt, akkor az a beszállítókon és az Audi termelésén keresztül negatívan hatna Magyarországra. A Citi elemzője azonban azzal érvel, hogy a beszállítói láncra korlátozott lehet a hatás, miután Magyarországon nem gyártanak Volkswageneket, a csoport hazai gyárában már csak Euro-6-os motorok készülnek, azokat pedig nem érinti a botrány.
Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter korábban azt mondta, hogy a légszennyezési értékeket meghamisító szoftvert tartalmazó dízelmotorokból korábban 2–2,5 milliót gyártottak az Audi Hungária győri gyárában.
A Magyar Nemzeti Bank becslése alapján a dízelmotorok kivitele nem éri el az export 0,25 százalékát sem – emlékeztet Gárgyán. A Citi elemzője arra is rámutat, hogy az autóipar nagy súlya miatt kockázatok láthatók. Az idei első fél évben pedig a GDP-növekedésből 1 százalékpontot tett ki az autóipar. Az idei első fél évben 3,1 százalékkal nőtt a magyar gazdaság, a növekedési ütem azonban lassuló tendenciát mutat.
A JP Morgan elemzői szerint a botrány miatt nem az új autók eladása fog visszaesni, hanem a keresletbe más márkákat vesznek majd fel, és a Volkswagen dízelmotoros autói helyett benzinmotoros autókat vásárolhatnak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.