BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nem is létezett a cargokartell

Ötéves jogvita lezárásaként az Európai Bíróság tisztázta a kartellvádak alól a cargokartell 12 tagját, egyben mentesítette őket a rájuk kirótt, összesen 799,4 millió eurós bírság megfizetése alól. A luxemburgi testület az indoklásában a határozat ellentmondásaira hívta fel a figyelmet, álláspontja szerint a bizonyítás során hanyag módon jártak el az Európai Bizottság jogászai, akik az árak összehangolását csak egyes légitársaságok egyes járatainál dokumentálták, de a kartellvádat a többi cégre is kiterjesztették.

Az sem volt eldönthető, hogy egyszeri vagy folytatólagosan elkövetett árfixálásról van-e szó. Amennyiben a verdikt tanulmányozásához időt kérő bizottság nem fellebbez, akkor az azóta egyesült Air France és KLM 311 millió, a British Airways 104 millió, a luxemburgi Cargolux pedig 80 millió euró bírság befizetését ússza meg. Az ügy még 2005-ben pattant ki, amikor a Lufthansa Brüsszelben bemártotta a többi légi áruszállítót amiatt, hogy egyeztetett üzemanyag- és biztonsági felárat számítottak fel megrendelőiknek, megdrágítva ezzel a fuvarozást, és korlátozva a versenyt. Húsz cég ellen indítottak vizsgálatot, de nyolcuknál nem találtak terhelő bizonyítékokat. Amúgy a németek is sárosak voltak az ügyben, de „hírhozóként” feloldozást nyertek.

A bizottság végül 2010-ben hozta meg elmarasztaló határozatát, amely ellen több cég is fellebbezett – és nyert. A Financial Times emlékeztet, hogy decemberben ez már a második olyan ügy, amelyben elbuktak a brüsszeli vádak. Két hete jelentette be a bizottság, hogy négy év után bizonyítottság hiányában lezárja azt az ügyet, amelyben azt vizsgálták: valóban összejátszott-e egymással a hitelbiztosítási piac 13 nagy szereplője.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.