Cégvilág

Kiskereskedelem: Csúsztak, de nagyobbak az árleszállítások

Az adventi időszakban a kiskereskedelem több szereplője csúcsra járt, ami annak köszönhető, hogy ez alatt a négy hét alatt vasárnap sem korlátozták a nyitva tartást.

Újra tetten érhető volt a piacon a hét végi impulzusvásárlás, ami jó néhány bázisponttal erősíthette a decemberi kiskereskedelmi forgalom növekedését. Ugyanakkor a nagy karácsonyi bevásárlási hajrában újra „visszajöttek” a vasárnapi boltzár előtti reflexiók: a fogyasztók zöme a nagy alapterületű, nemzetközi láncokat kereste. Ennek megfelelően a multik az előzetes információk alapján jó évet zárhattak, ám a kisebb, magyar vállalkozásoknak valószínűleg kevésbé jött be az idei ünnepi szezon.

A plázákban működő boltok vélhetően jó decembert zártak, ahogyan a nagy nemzetközi márkák bevásárlóközpontokon kívüli üzletei is, ám ahogy a napi fogyasztási cikkek piacán, úgy itt is gyengébben szerepeltek a kevésbé ismert magyar boltok.

Idén a korábbi évekkel ellentétben a nagy leárazások nem indultak be a szenteste előtt, az árakat a két ünnep közötti napokban kezdték levágni a kereskedők. Emlékezetes, hogy 2014-ben, illetve az az előtti években, már december 21–22-én kezdetét vette a ruházati és iparcikküzletekben az árleszállítás, de kiugró akciókat szinte sehol nem lehetett látni. A mostani szezonban viszont a két ünnep között a 60-70 százalékos leárazások sem voltak ritkák, az 50 százalékos akció pedig szinte mindenhol megtalálható volt.

A napi fogyasztási cikkek piacán az igazi árháború csak aranyvasárnap indult be, egészen addig a keménydiszkontok nem szálltak be a kommunikációs versenybe. A két ünnep között azonban szinte csak róluk szólt a piac. A kiskereskedelem erejét mutatja, hogy a két ünnep között is folytatódott a karácsony előtti vásárlói roham, sőt január elején sem lettek sokkal kevesebben az üzletekben. Mindez arra engedi következtetni az elemzőket, hogy folytatódik az utóbbi években kialakult erős januári forgalmi trend.

Mindent összevéve vélhetően a decemberi forgalom folyóáron számolva a csúcs közelében lesz, az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) úgy véli, hogy a decemberi értékesítés átlépheti az ezermilliárd forintot is. Ezzel tartható lesz az éves szinten számolt 5-6 százalékos kiskereskedelmi forgalomnövekedés, amely Vámos György, az OKSZ főtitkára szerint nagyrészt a pénztárgépek bekötéséből származik. Idén az online pénztárgépek üzembe állításának bázishatása kifut a statisztikából, de a fehéredés még sokáig érzékelhető lesz a piacon.

akció árleszállítás kiskereskedelem
Kapcsolódó cikkek