Cégvilág

Dollárzivatar jött a felhőből

A Satya Nadella vezérigazgató által képviselt új stratégia növekedési pályán tartja a Microsoftot. A vállalat egyre lazább szálakkal kötődik a hagyományos személyiszámítógép-piachoz, s a PC-kre szabott szoftverek helyett az interneten hozzáférhetővé tett vállalati programjaival és szolgáltatásaival növeli bevételeit.

Üzleti évének decemberrel zárult második negyedében a felhőalapú kereskedelmi szolgáltatásokból 9,4 milliárd dollárt szedett be a Microsoft a megelőző negyedév 8,2 milliárdjával szemben. A júliusban debütált Windows10 operációs rendszert pedig 200 millió eszközre telepítették december végéig, míg ez a szám szeptember végén csak 110 milliónál járt. A 25,7 milliárd dollárra rúgó negyedéves bevétel csaknem felét, 12,7 milliárdot még mindig a Windows hozta, ez azonban 5 százalékos visszaesést takar.

A Microsoft számításai azonban bejönnek a Windows10-esre való frissítés ingyenessé tételével, egyrészt a cég ezzel magához láncolja meglévő és új felhasználóit, másrészt nélkülözhetetlenné teszi magát, hiszen ő diktálhatja a feltételeket a többi szoftvergyártónak. Ahogy azt a vállalatoknak szóló Azure és Office 365 felhőalapú szolgáltatásoknál is sikerült elérnie. A Steve Ballmert a vezérigazgatói poszton két éve felváltó Satya Nadella fontos eredményként említette, hogy az 500 legnagyobb amerikai vállalat több mint 70 százaléka használ legalább kettőt a Microsoft felhőalapú szolgáltatásai közül.

A cég emellett a riválisok kihasználásával is keres, hiszen az iOS és az Android operációs rendszereket használó készülékek közül már 340 millióra telepítették fel az Office-t. A sikereket némiképp beárnyékolja a Nokiától átvett okostelefon üzletág lassú agóniája. A windowsos mobilok év végi eladásai megfeleződtek az első évihez képest, csupán 4,5 millió Lumia modellt adtak el októbertől szilveszterig. Évközben a Microsoft már gyakorlatilag leírta a Nokia telefonüzletágának felvásárlására költött milliárdokat, 7800 fős leépítést hajtott végre, és jelezte, hogy nem létfontosságú számára a mobiltelefon mint eszköz fejlesztése.
Az üzleti eredmények ettől függetlenül mutatósak, a Microsoft immár sorozatban hatodik negyedéve teljesíti túl az elemzői nyereségelvárásokat. A vállalat sínen van, Amy Hood pénzügyi igazgató ugyanakkor arra figyelmeztetett, hogy a következő negyedévekben az erős dollár miatt a Microsoft bevétele 3-5 százalék közötti mértékben csökkenhet. A nyereség alakulásáról nem közölt becslést, ezúttal is meghagyva a tévedés lehetőségét az elemzőknek.

windows Microsoft
Kapcsolódó cikkek