Félmilliárd dolláros ügyletet kötött két, a világ legismertebb kortárs gyűjtői közé tartozó amerikai üzletember, és csak két festmény cserélt gazdát ennyiért. Kenneth Griffin chicagói hedge fund menedzser privát értékesítés keretében vette meg David Geffen zene- és filmipari mogultól az amerikai absztrakt expresszionizmus emblematikus alkotásait: Willem De Kooning 1955-ben festett Interchange című képéért 300 millió dollárt fizetett, Jackson Pollock 1948-as Number 17A című festményét már 200 millióért is elvihette. Az ügylet még 2015 végén köttetett meg, de csak most szerzett róla tudomást a média, miután a Baer Faxt műtárgypiaci hírlevél beszámolt róla.
Nyilvános aukción nagyon kevés műtárgy szerepel a 100–150 millió dollár körüli sávban – 200 milliót pedig még nem is értek el –, és ekkora összegek még a privát eladásokban is ritkák. A gyűjtői körökben nagyon keresett amerikai expresszionizmus kiemelkedő alkotásai egyébként jobbára ebben a formában cserélnek gazdát; De Kooning aukciós életműrekordja 32 millió dollár (eddig ismert legmagasabb privát ára 63,5 millió), Jackson Pollock pedig 2013-ban New Yorkban 58,3 millió dollárral érte el árverési csúcsát).
Az Interchange-et 1955-ben 4 ezer dollárért adta el De Kooning, akkori vevője 1989-ben bocsátotta árverésre, és egy japán gyűjtő vette meg 20,7 millió dollárért, de egy év múlva már a Geffen-gyűjteményben volt a kép. A DreamWorks filmvállalkozás egyik alapítójaként ismertté vált milliárdos a háború utáni amerikai művészet legnagyobb gyűjtője, kollekciójának értékét a mostani ügylet előtt 2,3 milliárd dollárra becsülték. Az ugyancsak milliárdos Kenneth Griffin is aktív a műtárgypiacon: 2015 februárjában ő vette meg a Sotheby’snél Gerhardt Richter festményét 46,4 millió dollárért, ez a legtöbb, amit eddig élő művész alkotásáért fizettek.
Mindeddig csak egyetlen olyan adásvétel híre került nyilvánosságra, amelynél egy kép ára elérte a 300 millió dollárt: tavaly februárban derült ki, hogy a katari uralkodócsalád ennyiért szerezte meg Paul Gauguin Nafea című festményét. Előtte Cézanne egyik Kártyázókja vezette az árlistát, azt 250 millió dollárért vették meg 2011-ben ugyancsak a katariak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.