BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Thyssenkrupp gyár épül Jászfényszarun

Jászfényszarun építi második magyarországi gyárát a Thyssenkrupp. A 30 milliárdos beruházás harmadát az állam állja.

Több mint 30 milliárd forint értékben hajt végre autóipari beruházást Magyarországon a Thyssenkrupp német konszern, amely ezzel csaknem 500 új munkahelyet hoz létre – jelentette be budapesti sajtótájékoztatóján Marc de Bastos Eckstein, a Thyssenkrupp Presta Hungary Kft. ügyvezető igazgatója. Zöldmezős beruházás eredményeképp 2017-től Jászfényszarun is gyárt kormányrendszereket és hengerfejbe integrált vezérműtengelyeket a vállalat, amely egy budapesti K+F kompetenciaközpontot és egy győri gyárat működtet Magyarországon. Utóbbi 2013 júniusában nyílt meg, s az Audi számára gyárt futóműveket – írja az MTI.

A beruházás minden harmadik forintját a magyar adófizetők állják – derült ki Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter beszédéből. Mint elmondta, a kormány 10,6 milliárd forintos támogatásban részesíti a Thyssenkruppot, tekintettel arra, hogy magas hozzáadott értékű beruházásról van szó.

A magyar mérnökök által fejlesztett elektromechanikus rásegítésű kormányrendszerek energiatakarékosabbak a hagyományos hidraulikus szervóknál, és járművenként akár félliternyi üzemanyagot is megtakarítanak száz kilométeren. Olyan vezetést támogató alkalmazások használatát teszik lehetővé, mint az automatikus parkolási segéd, a sávtartó alkalmazás vagy akár az önvezető, autonóm autó.

Az önvezető autók elterjedésére még várni kell, igaz, nem sokat. A Boston Consulting Group (BCG) tanácsadó cég tanulmánya szerint előbb az utazás-, illetve autómegosztó szolgáltatások fogják szaporítani a hagyományos autógyártók gondjait, és csökkenteni az eladásaikat egészen 2021 végéig. A gépkocsit közösségi használati tárgyként, gyakorlatilag bérautóként kezelő szolgáltatások Amerikában már terjedőben vannak. Elég a Zipcar vagy a Car2Go szolgáltatásra gondolni. Nem lesz érdemes kocsit fenntartani, ha a közösségi használat nagyobb ütemben terjed majd: csak ez évi 550 ezerrel csökkenti globálisan az autógyártók eladásait, 8 milliárd dollárnyi kiesést okozva nekik. A közösségi autózás a BCG szerint inkább Európára és Ázsiára lesz majd jellemző, az észak-amerikaiaknál a saját autó olyan nélkülözhetetlen háztartási tárgy, mint a fogkefe. A tengerentúlon 2021-ben 52 ezerrel kevesebb magánautó kel majd el a közösségi autózás terjedése miatt, viszont 44 ezres lehet a megosztható autóflották bővülési üteme. A nyolcezer kieső autó csak félmilliárd dolláros tételt jelent a gyártóknak. A General Motors és a Ford már előre menekül: technológiai cégek bevonásával dolgoznak a közösségi autózás eszközrendszerének kialakításán.

Sokkal drasztikusabb hatást vált majd ki az önvezető autók tömeges elterjedése, amit BCG 2027-től vár. Az önvezető autózással a most gyorsan terjedő utazásmegosztó szolgáltatások, mint az Uber vagy a Lyft, háttérbe szorulnak, hiszen nemhogy taxisra, de már sofőrre sem lesz szükség ahhoz, hogy A-ból B-be eljusson az ember. A tanulmányt idéző Reuters szerint az önjáró autók forradalmat robbantanak majd ki, a helyváltoztatás költsége töredékére csökken.

Leminősítették a beruházót

A Thyssenkruppot éppen hétfőn minősítette le a Moody’s a 8,6 milliárd dolláros piaci értékű cégóriás gyenge nyereségtermelő képességére való hivatkozással. A hitelminősítő mindamellett elismerte a cégnél folyó költségcsökkentési program eredményeit, és a spekulatív kategóriába tartozó új, Ba2-es besorolása mellé stabil kilátást fűzött. A Thyssenkrupp 77 országban 497 leányvállalatot üzemeltet 155 ezer alkalmazottal, ebből mintegy ezer dolgozik Magyarországon.


Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.