Cégvilág

Felvillanyozott autógyártók

Az elektromos autók és a városi terepjárók uralják idei genfi autókiállítást, ahol a luxus és a vásárlóerő szerencsésen találkozik egymással.

A nagyközönség előtt szerdán megnyílt 86. Genfi Nemzetközi Motor Show a kínálati oldalon az elektromos autók és a SUV-ok uralmát hozza. Előbbieké a jövő, utóbbiaké a jelen, tekintettel arra, hogy a padlót fogott üzemanyagárak idején a magasabb fogyasztású SUV-ok kereslete igencsak megnőtt, kiváltképp Amerikában és Európában. Hogy a múlt egyelőre a Volkswagené, ahhoz sem fér sok kétség.

A Volkswagen akárhogy szeretné is végre maga mögött hagyni a dízelbotrányt, mindig lesz, aki emlékezteti arra, hogy szándékosan becsapta a vásárlóit. Ezúttal a kiállítás egyik felvezető sajtótájékoztatóját, Jürgen Stackmann előadását zavarta meg egy VW-s overallba öltözött férfi. A VW igazgatósági tagja éppen az elektromos hajtású Up! modelljüket méltatta az emelvényen, amikor a fiatalember a kiállított autó alá bújva teátrálisan keresni kezdte, hol vágja át ezúttal a VW az embereket. Stackmann jól kezelte a váratlan helyzetet, mint mondta, „ez egy tökéletes autó, nem szorul javításra”. A rendezők hamar kivezették a teremből a rendbontót, aki – mint kiderült – a meghökkentő fellépéseiről ismert angol Simon Brodkin stand-up komikus volt. A „show must go on” jegyében Stackmann folytatta előadását, de az incidens jól jelezte, hogy a világ tavaly nyáron még első számú autógyártójának számító német óriáscégre még számos megpróbáltatás és megszégyenítés is vár.

A VW mérnökeire pedig rengeteg munka, hogy a március 24-i határidőre fel tudják mutatni az Amerikai Környezetvédelmi Hivatalnak (EPA) azt a műszaki megoldást, amellyel az országban eladott 582 ezer dízelautójuk károsanyag-kibocsátását a szigorú határértékek alá tudják szorítani – az adatokat meghamisító szoftver alkalmazása nélkül.

Nem véletlen, hogy a genfi kiállításon a Volkswagen inkább az elektromos autóit helyezi a középpontba, a már említett Up! mellett a sokoldalú Budd-E koncepciómodell fogadtatását méri fel. A németek a jelenleg talán legdivatosabb városi terepjárók (SUV) körében is erősítettek, a Tiguan után ezúttal a kabriósítható T-Cross Breeze modellel rukkoltak elő, amelyet a Range Rover Evoque Convertible futurisztikus modelljének versenytársául szánnak. Elektromos autóval szinte minden standon találkozhatunk, a százéves fennállását ünneplő BMW például rögtön négy plug-in hibridet is elhozott, a világelső Toyota itt tartja a 2018-as modellje, a Lexus LC 500h hibrid sportkupé premierjét, ahogy teszi azt a Nissan, az Európában is népszerű, teljesen elektromos Leaf-fel.

A magyarországi gyártókapacitásokkal rendelkező cégek nem elektromos autóikkal villanyozzák fel a közönséget. Az Audi a SUV minden árnyalatát ki szeretné használni, most a Q2-es méretvariációt teszik közszemlére. Emellett az aszfaltnál nehezebb tereppel is megbirkózó A4 Allroad Quattro jelent újdonságot náluk. A Mercedes tömör luxussal „traktálja” a közönséget, a felfrissített E osztállyal és az SL kabrióval. A Suzuki feles megoldást választott a feltámasztott Balenóval, amelyet hibrid technológiára építettek a cég japán mérnökei. 

A General Motorshoz tartozó Opel minősítéséhez elég annyi, hogy a szakújságírók az Astrát választották 2016 autójává. (Nem jó ómen, hogy tavaly a dízelbotrányban megégett VW vitte el a díjat a Passattal.) A legnagyobb leleplező az idén a Fiat Chrysler Automobiles (FCA) lesz, amely a nosztalgiahullám jegyében régi nevekkel és számokkal próbálkozik felkelteni az érdeklődést. Ebben technikai segítségére lesz az új 124 Spider kabrió és az 1989-ben az év autójának választott Tipo reinkarnációja. De felébredt Csipkerózsika-álmából az Alfa Romeo Giuliája is, míg a Maserati a luxus-SUV-ok túltelített piacán próbál szerencsét a Levantéval.

Nem hiányozhatnak a koncepcióautók sem Genf kínálatból, ahogy az igazi luxust a megfelelő vásárlóerővel összehozó genfi sportautó-felhozatalra sem lehet panasz. Itt a Ferrari és a Bugatti dobott nagyot: a marenellóiak a GTC4Lussót mutatják be, míg a Volkswagen-csoporthoz tartozó francia márka az 1500 lóerős, 470 km/óra csúcssebességre képes Chiron nevű modelljével került reflektorfénybe.
 
Elviszi a show-t a Tesla

A SUV-ok és az elektromos hajtás párosítása különösképpen csábító lehet, példa erre a Tesla Model X, amelyet most mutatnak be az európai közönségnek. Egyelőre inkább amolyan kedvcsinálóként, hiszen az elektromos autó gyártásával még a hazai igényeket sem tudják kielégíteni az amerikaiak, bár a várólista hosszára már nem lehet panaszuk. A Tesla nevadai akkumulátorgyárának, a Gigafactorynak az építői viszont jól időzített fellépéssel tettek arról, hogy bekerüljenek a hírekbe. Száz építőmunkás állt le a munkával, szakszervezetük azt kifogásolja, hogy az államhatár túloldaláról, Arizonából és Új-Mexikóból hoznak Renóba dolgozókat, akik ráadásul nem is tagjai az érdekképviseletnek. Nevada állam érzékenysége ott érthető, hogy a gyár letelepedését 2014-ben 1,25 milliárd dolláros adókedvezménnyel támogatta, egyben feltételül szabva, hogy a dolgozók fele itteni lakos legyen.

A Tesla szerint tartják az arányt, a szakszervezetisek ezt másként látják. Akárhogy is, a gyár 2020-ra teljes kapacitással fogja ontani az akkumulátorokat, évi félmillió Teslát ellátva áramforrással. A hagyományos gyártók és a Tesla viszonyát, a költségérzékenységet jól jellemezte Trip Chowdhry, a Global Equities elemzője, aki szerint az egykor 5 milliárd dollárosra méretezett Gigafactory beruházást végül ki tudják hozni 600 millióból, s miközben a nagy gyártók hirdetésekre évi 8 milliárd dollárt költenek, addig a Tesla egy centet sem, mégis róla beszélnek a legtöbbet.


Gyenge rajt, erős folytatás

Halovány évkezdetet követően februárban magára talált az amerikai autópiac. Januárban a zord idő miatt fordultak meg kevesebben a szalonokban, ezúttal azonban ez nem volt akadály, s a kereskedők által kínált magasabb kedvezmények is lendítettek a forgalmon. Az Autodata statisztikája szerint összesen 1,34 millió személy- és kisteherautó kapott rendszámot, 6,9 százalékkal több, mint egy évvel korábban. Legutóbb 2000-ben volt ennyire erős a február, az utolsó 12 hónap forgalma meghaladta a 17,5 milliós darabszámot. Tavaly három hónapban is mértek 18 millió feletti évesített értéket, míg az átlag 17,5 millióra jött ki. Az idén 17,8 milliós teljes éves rekordban bíznak az elemzők a világ második legnagyobb autópiacán. A gyártók közül a GM ezúttal gyengébben muzsikált, a flottaeladásai is visszaestek, míg a Volkswagen defektes szereplésén nincs mit csodálkozni. A csoporthoz tartozó Porsche és Audi viszont növelte eladásait.

Genf autóipar autó ipar
Kapcsolódó cikkek