Lefedettségükkel licitálnak egymásra reklámjaikban a mobiltávközlési cégek, miközben a hatóság éppen most vizsgálja, hogy a hálózatépítés tempója megfelel-e a szerződésben vállaltaknak. „A szolgáltatók nem jeleztek eltérést” – közölte a Világgazdasággal a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH), amely miközben a beszámolókban foglaltakat vizsgálja, a lefedettséget mérésekkel is ellenőrzi.
Az NMHH 2014-es frekvenciapályázatának nyertesei: a Telekom, a Telenor, a Vodafone és a Digi együttesen több mint 130 milliárd forintot fizettek a 800, 900, 1800 és a 2600 Mhz-es sávokért. A négy győztes közül egy, a Digi nemcsak azért lóg ki a sorból, mert eredendően nem mobilszolgáltató, hanem a tekintetben is, hogy míg a három nagy mobilszolgáltatónak a hálózati kiépítettséget és a területi lefedettséget a hatósági szerződésekben foglaltak szerint kell teljesíteni, addig „a Digi Kft. olyan frekvenciasávot szerzett, amelyhez nem társulnak ilyen kötelezettségek” – közölte az NMHH. A szolgáltatóknak a hatósági szerződésük hatályba lépésétől számított 12, 36, 60 hónap, valamint a tizedik éven belül kell teljesíteniük rendre az adott időponthoz tartozó szerződésben foglalt kötelezettségeket. A szolgáltatóknak első alkalommal 2015. december 15-ig kellett beszámolni a teljesített lefedettségről és kiépítettségről.
Az előbbiek miatt tehát a Digi Kft.-n nem kérhető számon az építkezés esetleges elmaradása. Azt továbbra sem lehet tudni, hogy a cég mikor és milyen célokra fordítaná a frekvenciát, miközben egy tetemes – számításaink szerint a 200 millió forintot jóval meghaladó – összeget fizet a társaság is a frekvencia „használatáért”.
Amennyiben a most folyó vizsgálat mégis hiányosságokat tárna fel, akkor a hatóság – a fokozatosság és az arányosság elve alapján eljárva – bírságot szabhat ki a jogsértő szolgáltatóra, kizárólag kiemelten súlyos és ismételt jogsértés esetén pedig megtilthatja az elektronikus hírközlési tevékenység végzését, visszavonhatja a rádiófrekvenciák és azonosítók használatára vonatkozó engedélyeket, elrendelheti a frekvenciahasználati jog kényszerértékesítését vagy haszonbérbe adását. Az NMHH korábban már szabott ki bírságot, például a késlekedő MVM Net Kft.-vel szemben, de a legdrasztikusabb lépésre eddig nem volt példa, és várhatóan most sem lesz nagy hiányosság, hisz a cégek már az eredmény kihirdetése után nyomban hozzáláttak a hálózat bővítéséhez, amit a fogyasztói igények mellett a piaci verseny is igényelt. A Vodafone pedig azt közölte a pályázat kihirdetésekor, hogy a megszerzett frekvenciakészlettel a lehető leggyorsabban tovább fogja fejleszteni szolgáltatásait, hozzá hasonlóan a Telekom is dinamikus 4G-lefedettséget ígért. A Telenor pályázati anyagában kötelezettséget vállalt a 4G-lefedettség intenzív növelésére a kisebb településeken is a következő három évben. Mostanra tehát a szolgáltatók a hálózati lefedettség terén a százalékok töredékében versenyeznek egymással.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.