BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Biztonsági intézkedésekkel készül az Art Brussels

Az elmúlt hónapok európai terrortámadásai a művészeti vásárokon is éreztették hatásukat. Az Art Brussels szervezői így is bizakodók.

Új helyszínen és fokozott ellenőrzés mellett startol április 22-én az Art Brussels, amelynek művészeti igazgatója, a vásárt újra trendivé tevő Katerina Gregos júniusban távozik, és minden idejét kurátori munkájának szenteli (tavaly ő volt a Velencei Biennále igen sikeres belga pavilonjának kurátora). Gregos 2012 óta töltötte be brüsszeli posztját, egyértelmű szakmai elismerés mellett: a vásár nemzetközi reputációja nőtt, felfrissítette a kiválasztási szempontokat, új struktúrát vezetett be. Nevéhez fűződik a felfedezésre váró művészeket bemutató Discovery részleg újrapozicionálása, amely a vásár egyik legerősebb része lett. Nonprofit kiállítási területeket hozott létre, előadásokat, koncerteket és filmbemutatókat fogadott be, erős kurátori válogatásokat mutatott be a VIP program keretében. A legfontosabb idei kísérő tárlatot is ő állította össze az ismert belga kurátor, Jan Hoet kollekciójából, A véletlen gyűjtemény címmel, olyan sztárokkal, mint Joseph Beuys vagy Marlene Dumas.

Anne Vierstraete az Art Brussels igazgatója interjút adott az Artnetnek, amelyben arról is kérdezték, terveznek-e speciális biztonsági intézkedéseket, hiszen a vásár közel van azokhoz a brüsszeli negyedekhez, ahol a média szerint a legveszélyesebb terroristák élnek. Mindent megtesznek a legmagasabb fokú biztonságért – mondta Vierstraete –, folyamatosan konzultálnak a hatóságokkal, szakértőkkel. A történtek mindenkit sokkoltak, de a város törekszik a normális élet folytatására, ők is bíznak abban, hogy a vásár fejlődése nem törik meg, mindenesetre a gyűjtők részvételi szándékának előzetes visszajelzése reményt keltő. Most egyetlen magyarként a Molnár Ani Galéria lesz jelen, a Discovery szekcióban.

A stand koncepciója a kollázs technikája köré épül, de mindhárom művészre jellemző, hogy hagyományosan nem kollázshoz kapcsolódó anyagot használnak. Cseke Szilárd megszáradt, összetört festékdarabokból építi fel munkáit, Ember Sári fotóit a kollázskészítés folyamatát követve hozza létre, Marge Monko reklámokban szereplő képek felhasználásával alkotja meg fotókollázsait, illetve videóját. Az Art Brussels az egyik első kortárs vásár volt Európában, mára átlag 30 ezer látogatót fogad – 30 százalékuk külföldi –, az elmúlt években folyamatosan törekedett a minőség emelésére, szigorúbb válogatással csökkentve a résztvevők számát. A Discovery szekció mellett a Rediscovery az 1917 és 1987 közti időszak elfeledett művészetére fókuszál, a Prime néven futó program pedig a középgenerációs és beérkezett művészekre. Az „Out of the booth” program keretében a galériáknak lehetőségük nyílik a vásár területén nagy léptékű munkákat, installációkat, szobrokat is bemutatni.

Nem ment jól az Art Paris

Minden összejátszott idén az április 3-án zárult Art Paris ellen: mint a kiállító magyar galériás, Makláry Kálmán lapunknak elmondta, a korábbi éveknél kevesebb látogató és még kevesebb vásárló jelent meg. A terrortámadások utáni hangulatot tovább rontotta az időjárás és a közlekedési sztrájk. Maga Makláry elégedetten tért haza, az általa képviselt Reigl Judit két nagyméretű, ötvenes évekből származó főművét is értékesítette.


Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.