Szokatlanul méretes, összesen 12 milliárd forintos pályázatot írt ki a Nemzeti Fejlesztési Programiroda Nonprofit Kft. (NFP) mérnöki és műszaki feladatokra. Ez az állami cég bonyolítja le a 2014–2020 közötti uniós támogatási ciklus elsőként meghirdetett nagy infrastruktúraberuházását, az összesen 420 milliárd forintra tervezett víziközmű-projekt hat megatenderét. Ezekhez a régiónként meghirdetett szennyvíz-, illetve ivóvízprojektekhez kapcsolódik a mostani mérnökpályázat.
A feladat a majdani konkrét kivitelezési szerződések felügyeletére szól, a nyertes a projekt fizikai megvalósításáért és a pénzügyi ellenőrzéséért is felel. Ő az építkezések kulcsszereplője, az úgynevezett független mérnök, akinek jóváhagyása nélkül nem fizethetők ki a számlák. A mérnöktender technikája is a 420 milliárdos pályázathoz igazodik, vagyis nem konkrét beruházások ellenőrzésére, hanem 2,6 milliárd forintos darabokra és négy évre szól.
A különbség annyi, hogy még szűkebbre szabták a versenyt: az építési pályázaton régiónként négy nyertest fog hirdetni az NFP, míg független mérnökből három befutóval kalkulál. A koreográfia szerint a nyertesekkel keretmegállapodást köt az állami kft., majd a konkrét projektek meghirdetésekor a három kiválasztott új körben mérkőzik a végső győzelemért. A kivitelezéshez hasonlóan csak nagyobb mérnökcégek jöhetnek számításba, olyanok, amelyek az előző három évben összesen legalább kétmilliárdos nettó árbevételt értek el, illetve az NFP-pályázathoz hasonló mérnöki és műszaki ellenőrzésből legalább egymilliárd forint forgalmat produkáltak.
Érvénytelen lehet a 420 milliárdos pályázat?
A Világgazdaság értesülése szerint az ivó- és szennyvízberuházásra szóló, összesen 420 milliárd forintos óriástender kormányzati berkekben is fejtörést okoz, nem csak az uniós ellenőrök találták aggályosnak. Mint korábban megírtuk, az Európai Bizottság elsősorban a tiszta versenyt látja veszélyben, és a tender felfüggesztését kérte már a tender beadása előtt. A kiíró Nemzeti Fejlesztési Programiroda Nonprofit Kft.-ről csak annyit jeleztek a brüsszeli szakértők, hogy feleslegesen iktatták be az ügymenetbe, a pályázatokat a konkrét projektek megrendelőinek kellene menedzselniük. Kormányzati berkekben ezzel ugyan nem értenek egyet, de felvetődött egy másik alapvető probléma, jelesül, hogy esetleg érvénytelen a pályázat. Tendert az uniós támogatás kedvezményezettje írhat ki, illetve az, akit megbíz a pályázat kiírásával. A hat régióra szóló tenderből azonban nem derül ki, hogy konkrétan mely településeken és pontosan milyen beruházás valósul meg. Így az sem egyértelmű, ki a kedvezményezett, azaz ki lehet a pályázat kiírója, az NFP megbízója. Márpedig ha nincs megbízó, akkor megbízás sincs – így a levezetés. A kétségeket jelzi, hogy a napokban módosították a közbeszerzési felhívás szövegét. Az eredetiben az NFP az érintett önkormányzatok, illetve társulásaik nevében eljáró szervezetként szerepelt, a módosításba megbízóként a régió vízművei is bekerültek név szerint.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.