BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Trükközött a Suzuki is

Szabálytalan módszerekkel mérték 2010 óta a Suzuki modellek fogyasztását és károsanyag-kibocsátását – derül ki a vizsgálatokból. A Suzuki állítja: hibázott, de nem csalt.

A megbánás és bocsánatkérés japán gesztusával, mély meghajlással ismerte el cége felelősségét a botrányban Suzuki Oszamu elnök-vezérigazgató, aki ezúttal váratlan helyszínen, a közlekedési minisztériumban állt a sajtó elé. A tárca az egy hónapja a Mitsubishinél feltárt csalássorozat kapcsán rendelte el, hogy valamennyi gyártó visszamenőleg ellenőrizze, szinkronban vannak-e egymással a fogyasztási adatokról kiadott hivatalos tanúsítványaik és a valós mérési eredmények. A határidő szerdán lezárult, s ekkor a negyedik legnagyobb helyi gyártó, a Suzuki helyet foglalt a Mitsubishi mellett a manipulátorok szégyenpadján. A Toyota, a Nissan, a Mazda, a Honda, a Daihatsu és a Subaru belső ellenőrzései nem mutattak ki eltéréseket.

A tájékoztatón Suzuki Oszamu kifejtette, hogy 2,1 millió Japánban eladott járművük érintett az ügyben. A 660 köbcentiméternél kisebb hengertérfogatú motorral szerelt miniautókról van szó, amelyeket Japánban jelentős adókedvezményekkel értékesítenek. E piacon egyharmados a Suzuki részesedése, csak a Daihatsu van előtte. Suzuki Oszamu kategorikusan visszautasította, hogy munkatársai szándékosan szolgáltattak volna nem megfelelő adatokat a méréseknél. „A Suzuki elnézést kér amiatt, hogy nem a japán előírásoknak megfelelő útmutatás szerint jártak el – sajnálkozott az elnök. Arra nem adott választ, hogy miért alkalmaztak a szabályoktól eltérő metódust, amikor a végén csaknem ugyanazt a végeredményt kapták, mint ha a kötelező protokolt követték volna. A gördülési ellenállás és a légellenállás mérésekor variáltak, s a Bloomberg szakértője szerint nem előírt időjárási és földrajzi körülmények mellett végezték el a teszteket. Hogy 2010-től miért alternatív módon kezdték bemérni 16 autómodelljük fogyasztását, azt is homály fedi. Mint ismert, a Mitsubishinél a trükközéssel tíz százalékkal lejjebb tudtak faragni az amúgy is csekély gyári fogyasztásból, míg a Suzukinál minimális volt a különbség. Éppen ezért most a Suzuki úgy döntött, hogy – a Mitsubishi–Nissan párossal ellentétben – nem állítja le mini­autói forgalmazását, mert igaz, hogy inkorrekten járt el, de a fogyasztókat ezzel „alig” károsította meg. A profitszempontok is ezt diktálják. A befektetők nem repestek az örömtől az újabb botrány miatt, a Suzuki árfolyama szerdán 9,4 százalékkal keddi értéke alatt zárt, de napközben 15 százalékos mínuszban is járt a kurzus. A Suzuki elemzők szerint ellenállóbbnak tűnik, mint amilyen a Mitsubishi volt a botrány kipattanásakor. Előbbinek 6,9, utóbbinak 4 milliárd dollár készpénztartaléka volt a rossz hír bejelentésekor. A Mitsubishinél 600 ezernél is több autó adatait hamisították meg, köztük a Nissannak bérszerződéssel gyártott modellekét is. E cégnél 1991 óta manipulálták az adatokat. Nem meglepő, hogy a bizalomvesztés 40 százalékos árfolyamzuhanást okozott a múlt hét közepéig, amikor is a Nissan áldozatból megmentővé előlépve 34 százalékos részesedést vásárolt benne, azaz tulajdonosivá fejlesztette addigi partneri kapcsolatukat.

A Suzuki a márciussal zárult üzleti évében 2,86 millió autót adott el, 22 százalékát Japánban. Hazai termelését folyamatosan csökkenti, egy év alatt közel ötödével kevesebb autót gyártott odahaza. A Suzuki fő piaca immár India, ahol új gyárat épített, s onnan látja el otthoni vevőit is. Jellemző, hogy indiai leánycége, a Maruti már 17 milliárd dollárt ér, többet, mint anyavállalata.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.